Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIA NR. 92 *) DIN 12 OCTOMBRIE 1994     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIA NR. 92 *) DIN 12 OCTOMBRIE 1994

EMITENT: CURTEA CONSTITUTIONALA
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL Nr. 348 din 15 decembrie 1994
Mihai Constantinescu - preşedinte
Ion Filipescu - judecãtor
Victor Dan Zlatescu - judecãtor
Constantin Burada - magistrat-asistent

*) Definitã prin recurare

Completul de judecata, convocat potrivit <>art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, constata urmãtoarele :
Colegiul jurisdicţional al Curţii de Conturi, prin Încheierea din 17 august 1994, a sesizat Curtea Constituţionalã cu soluţionarea exceptiei de neconstituţionalitate a prevederilor <>cap. III secţiunea a 3-a "Controlul ulterior" din Legea nr. 94/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi, a <>Hotãrîrii Senatului nr. 25 din 15 septembrie 1993 privind trimiterea spre verificare, de cãtre Curtea de Conturi, a conturilor generale de execuţie a bugetelor de stat pe anii 1990 şi 1991 şi a <>Hotãrîrii Senatului nr. 5 din 15 februarie 1994 privind obiectivele verificãrii, de cãtre Curtea de Conturi, a exerciţiilor bugetare pe anii 1990 şi 1991, excepţie invocatã de Ministerul Apãrãrii Naţionale şi de pîrîtul Arambasa Constantin în Dosarul nr. 24/1994.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicatã într-un litigiu în care s-a solicitat, în urma unui control al organelor Curţii de Conturi, obligarea piritului Arambasa Constantin la plata sumei de 33.209.438 lei, reprezentind diferenţe de preţ în minus, rezultat din valorificarea unor autovehicule în cursul anilor 1991 - 1992, cu încãlcarea prevederilor legale şi, respectiv, a piritilor Strugariu Stelian şi Burghelea Jan, la plata sumei de 1.335.800 lei, reprezentind diferenţe de preţ rezultate din achiziţionarea şi revinzarea unor aparate electronice.
Prin excepţia ridicatã se susţine ca, pe baza celor doua hotãrîri ale Senatului, organele de conturi şi-au exercitat atribuţiile prevãzute în <>cap. III secţiunea a 3-a "Controlul ulterior" din Legea nr. 94/1992 şi pe o perioada anterioarã intrãrii în vigoare a acestei legi - publicatã în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 224 din 9 septembrie 1992 - respectiv, pe perioada 25 februarie 1991 - 18 martie 1992, incalcindu-se astfel principiul neretroactivitatii legii consacrat în art. 15 alin. (2) din Constituţie, precum şi prevederile art. 78 din Constituţie.
În opinia Colegiului jurisdicţional al Curţii de Conturi se apreciazã, în esenta, ca dispoziţiile din <>cap. III, în general, şi din secţiunea a 3-a, în special, din Legea nr. 94/1992 , nu cuprind, expres sau tacit, prevederi de aplicare retroactivã a acesteia, ci exclusiv atribuţiile organelor Sectiei de control ulterior a Curţii de Conturi. De asemenea, se considera ca textele contestate nu fac trimitere la o anume perioada de control, astfel ca perioada în care s-au constatat abaterile consemnate în actele de control, cît şi în actul de sesizare, constituie o problema de fond, de aplicare a legii în timp, pe care este competenta sa o soluţioneze potrivit prevederilor legale incidente în speta, respectiv art. 1 din Codul civil, art. 15 alin. (2) şi art. 78 din Constituţie, cu raportarea corespunzãtoare la dispoziţiile <>Legii nr. 94/1992 şi <>Legii nr. 10/1991 . În legatura cu <>hotãrîrile Senatului nr. 25/1993 şi nr. 5/1994, se arata ca acest organ cu atribuţii de legiferare a emis cele doua hotãrîri pe baza şi în exercitarea prerogativelor ce-i sunt conferite de Constituţie şi de <>Legea nr. 94/1992 . În concluzie, se considera ca toate aspectele de neconstituţionalitate invocate prin excepţie sunt neintemeiate.
Potrivit <>art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 , s-au cerut punctele de vedere ale celor doua Camere ale Parlamentului şi al Guvernului.
În punctul de vedere al Guvernului se apreciazã ca excepţia nu este intemeiata, deoarece, în privinta hotãrîrilor Senatului, nu intra în competenta Curţii Constituţionale controlul constituţionalitãţii acestora, iar aspectele invocate în legatura cu dispoziţiile <>cap. III secţiunea a 3-a "Controlul ulterior" din Legea nr. 94/1992 nu vizeazã o excepţie de neconstituţionalitate, ci interpretarea şi aplicarea prevederilor respective în legatura cu perioada supusã controlului.
Camera Deputaţilor şi Senatul nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ,
ţinînd seama de excepţia de neconstituţionalitate ridicatã, de opinia Colegiului jurisdicţional al Curţii de Conturi, de punctul de vedere al Guvernului, de raportul judecãtorului-raportor, precum şi de prevederile constituţionale invocate, de dispoziţiile <>Legii nr. 94/1992 şi de <>hotãrîrile Senatului nr. 25/1993 şi nr. 5/1994, ce fac obiectul controlului, retine urmãtoarele :
Potrivit art. 144 lit. c) din Constituţie, art. 3 alin. (2) şi <>art. 23 şi urmãtoarele din Legea nr. 47/1992 , Curtea Constituţionalã constata ca este competenta sa soluţioneze excepţia, fiind legal sesizatã.
Excepţia de neconstituţionalitate a <>cap. III secţiunea a 3-a "Controlul ulterior" din Legea nr. 94/1992 se întemeiazã pe dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie, potrivit cãrora legea dispune numai pentru viitor, şi ale art. 78 din Constituţie, care prevede ca legea intra în vigoare la data publicãrii ei în Monitorul Oficial al României sau la data prevãzutã în textul sau.
Din examinarea dispoziţiilor <>cap. III secţiunea a 3-a "Controlul ulterior" din Legea nr. 94/1992 rezulta ca acestea reglementeazã atribuţiile de control ale organelor Curţii de Conturi fãrã a stabili perioadele asupra cãrora se poate exercita verificarea. Este de menţionat şi faptul ca nici unul dintre textele respective nu prevede ca dispoziţiile sale se aplica retroactiv. Problema ridicatã prin excepţie, în sensul ca s-a extins controlul şi pe o perioada anterioarã intrãrii în vigoare a <>Legii nr. 94/1992 - 9 septembrie 1992 -, nu poate forma obiectul controlului de constitutionalitate, fiind o problema de interpretare şi de aplicare a legii în scopul soluţionãrii unui litigiu care, potrivit practicii constante a Curţii Constituţionale, este de competenta exclusiv a instanţei ce soluţioneazã pe fond litigiul. Aceasta concluzie se impune şi în raport cu art. 29 din Regulamentul de organizare şi funcţionare a Curţii Constituţionale, potrivit cãruia Curtea nu statueazã decît asupra problemelor de drept.
De altfel, nici prin concluziile scrise, depuse în susţinerea exceptiei, nu se susţine ca vreunul dintre textele contestate ar fi neconstitutional, ci numai ca aplicarea lor ar fi retroactivã, întrucît verificarea s-a efectuat pentru o perioada de timp anterioarã <>Legii nr. 94/1992 . De acea, pentru considerentele arãtate, excepţia este nefondata.
Examinînd excepţia şi sub aspectul neconstitutionalitatii <>hotãrîrilor Senatului nr. 25/1993 şi nr. 5/1994, se constata, de asemenea, ca motivele invocate nu sunt fondate. Atribuţiile Curţii Constituţionale sunt expres şi limitativ prevãzute în art. 144 lit. c) din Constituţie şi se referã doar la controlul "legilor şi ordonanţelor", dispoziţie preluatã şi în <>art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 . În raport cu aceste prevederi constituţionale şi legale, care sunt de stricta interpretare, se retine ca nu intra în competenta Curţii Constituţionale soluţionarea excepţiilor de neconstituţionalitate referitoare la hotãrîrile Senatului. A se admite teza contrarã, susţinutã prin excepţie, înseamnã a adauga la textul Constituţiei, ceea ce este inadmisibil, astfel cum s-a pronunţat constant Curtea Constituţionalã, potrivit practicii sale jurisdicţionale.

Pentru motivele arãtate, în temeiul art. 144 lit. c) din Constituţie, precum şi al art. 13 alin. (1) lit. A.c) şi al <>art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 , în unanimitate,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
D E C I D E :
Respinge ca vadit nefondata excepţia de neconstituţionalitate invocatã de Ministerul Apãrãrii Naţionale şi Arambasa Constantin în Dosarul nr. 24/1994 al Colegiului jurisdicţional al Curţii de Conturi.
Cu recurs în termen de 10 zile de la comunicare.
Pronunţatã în şedinţa publica din 12 octombrie 1994.

PREŞEDINTE,
dr. Mihai Constantinescu Magistrat-asistent,
Constantin Burada

--------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016