Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   DECIZIA Nr. 64 din 16 noiembrie 1993  referitoare la constitutionalitatea unor prevederi din Legea privind sprijinul acordat de stat producatorilor agricoli    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

DECIZIA Nr. 64 din 16 noiembrie 1993 referitoare la constitutionalitatea unor prevederi din Legea privind sprijinul acordat de stat producatorilor agricoli

EMITENT: Curtea Constitutionala
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 310 din 28 decembrie 1993
Cu adresa nr. 5/3974/1993, Guvernul a sesizat Curtea Constituţionalã, invocind neconstituţionalitatea prevederilor art. 3 alin. (2), art. 5 alin. (2) şi (5), art. 6 alin. (1), art. 7, art. 8 şi art. 13 din Legea privind sprijinul acordat de stat producãtorilor agricoli.
Curtea Constituţionalã, în temeiul <>art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 , constata ca este competenta sa soluţioneze sesizarea, care a fost formulatã şi înaintatã cu respectarea prevederilor art. 144 lit. a) din Constituţie şi art. 17 alin. (1) din legea sa organicã.
Guvernul considera ca prevederile art. 3 alin. (2), art. 5 alin. (2) şi (5), art. 6 alin. (1), art. 7, art. 8 şi art. 13 din Legea privind sprijinul acordat de stat producãtorilor agricoli sînt neconstituţionale întrucît necesita, pentru punerea lor în aplicare, o suma totalã de 1.421.100 mil. lei, iar estimarea posibilitãţilor reale ale tarii permite înscrierea în bugetul de stat pentru anul 1994 numai a unor sume ce nu pot depãşi 413.700 mil. lei. În drept, sesizarea se întemeiazã pe dispoziţiile art. 137 alin. (5) din Constituţie potrivit cãrora nici o cheltuiala bugetarã nu poate fi aprobatã fãrã stabilirea sursei de finanţare.
În temeiul <>art. 19 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 , Curtea Constituţionalã a solicitat celor doua Camere ale Parlamentului punctul lor de vedere asupra sesizãrii primite.
Cu adresa nr. 1588/1993, Senatul a comunicat punctul sau de vedere, în sensul ca prevederile care fac obiectul sesizãrii sînt constituţionale, greutatile financiare invocate de Guvern fiind dezbãtute în Parlament atît cu ocazia adoptãrii legii, cît şi a reexaminarii acesteia, la cererea Preşedintelui României. De asemenea, punctul de vedere al Senatului se întemeiazã şi pe prevederile art. 14 din Legea privind sprijinul acordat de stat producãtorilor agricoli, potrivit cãrora sumele necesare pentru acordarea sprijinului se aproba anual prin bugetul de stat, începînd cu 1 ianuarie 1994. De aceea, legea are "în primul rind un rol strategic, urmãrindu-se îndreptarea eforturilor bugetare, atît cît pot fi asigurate acestea, spre anumite obiective dintre cele prevãzute."
Camera Deputaţilor nu a comunicat punctul sau de vedere.

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
vazind sesizarea formulatã de Guvern şi punctul de vedere al Senatului, retine urmãtoarele:
Prin dispoziţiile art. 3 alin. (2), art. 5 alin. (2) şi (5), art. 6 alin. (1), art. 7, art. 8 şi art. 13 din Legea privind sprijinul acordat de stat producãtorilor agricoli s-au prevãzut alocaţii, subvenţii, compensaţii şi alte înlesniri care, potrivit estimarii din sesizare, ar necesita un efort bugetar pentru anul 1994 în suma totalã de 1.421.100 mil. lei.
Critica formulatã în sesizare se bazeazã pe interpretarea art. 137 alin. (5) din Constituţie, în sensul ca dispoziţiile acestui articol ar presupune stabilirea nu numai a sursei de finanţare, ceea ce legiuitorul a fãcut prin art. 14 din lege, care prevede ca sumele necesare finanţãrii sprijinului acordat se asigura anual prin bugetul de stat, dar şi "acoperirea realã a resurselor bugetare antrenate în executarea bugetelor anuale". În acest sens, Guvernul estimeaza ca pentru anul 1994 efortul bugetar pentru aplicarea legii nu poate depãşi 413.700 mil. lei.
În legatura cu interpretarea art. 137 alin. (5) din Constituţie, Curtea Constituţionalã a statuat, prin Decizia nr. 47/1993, ca dispoziţiile acestui articol se referã numai la stabilirea sursei de finanţare, iar acoperirea resurselor financiare din sursa stabilitã este o problema exclusiv de oportunitate politica, care priveşte, în esenta, relaţiile dintre Parlament şi Guvern. De altfel, chiar art. 14 din Legea privind sprijinul acordat de stat producãtorilor agricoli prevede ca sumele necesare se aproba anual prin bugetul de stat, începînd cu 1 ianuarie 1994. Fata de aceasta situaţie, exista posibilitatea corelãrii resurselor şi eforturilor bugetare necesare aplicãrii legii, în cadrul procedurii de adoptare a bugetului de stat pentru anul viitor, fãrã implicaţii asupra bugetului actual.
Avînd în vedere considerentele expuse,
vazind şi dispoziţiile art. 137 alin. (5) şi ale art. 144 lit. a) din Constituţie, precum şi ale <>art. 20 din Legea nr. 47/1992 ,

CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
În numele legii
DECIDE:

1. Constata ca prevederile art. 3 alin. (2), art. 5 alin. (2) şi (5), art. 6 alin. (1), art. 7, art. 8 şi art. 13 din Legea privind sprijinul acordat de stat producãtorilor agricoli sînt constituţionale.
2. Decizia se comunica, potrivit legii, Preşedintelui României şi se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Deliberarea a avut loc la data de 16 noiembrie 1993 şi la ea au participat Vasile Gionea, preşedinte, Viorel Mihai Ciobanu, Mihai Constantinescu, Ion Filipescu, Antonie Iorgovan, Ioan Muraru, Florin Bucur Vasilescu şi Victor Dan Zlatescu, judecãtori.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. dr. VASILE GIONEA

Magistrat-asistent,
Constantin Burada

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016