Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   CRITERII SI METODE din 15 martie 2001  pentru stabilirea preturilor si a tarifelor reglementate in sectorul gazelor naturale    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CRITERII SI METODE din 15 martie 2001 pentru stabilirea preturilor si a tarifelor reglementate in sectorul gazelor naturale

EMITENT: AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL GAZELOR NATURALE
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 199 din 20 aprilie 2001
CAP. 1
Dispoziţii generale

SECŢIUNEA 1
Scop

ART. 1
Prezentele criterii şi metode au ca scop fundamentarea şi stabilirea:
a) preţurilor reglementate din sectorul gazelor naturale, denumite în continuare preţuri finale (P(f));
b) tarifelor reglementate pentru inmagazinarea gazelor naturale, denumite în continuare tarife de inmagazinare (T(i));
c) tarifului reglementat de transport din sectorul gazelor naturale, denumit în continuare tarif de transport (T(t));
d) tarifelor reglementate de distribuţie din sectorul gazelor naturale, denumite în continuare tarife de distribuţie (T(d)).

SECŢIUNEA a 2-a
Definire şi domeniu de aplicare

ART. 2
Preţurile finale (P(f)) sunt preţurile pe care distribuitorii de gaze naturale le vor practica, în calitate de furnizori de gaze naturale şi ca obligaţie de serviciu public, în contractele pentru alimentarea consumatorilor captivi racordati la sistemul de distribuţie pe care îl opereazã; distribuitorii de gaze naturale sunt cei îndreptãţiţi sa factureze şi sa primeascã contravaloarea gazelor naturale furnizate consumatorilor captivi, prin aplicarea preţului final (P(f)) la cantitãţile livrate, conform contractelor de furnizare încheiate.
ART. 3
Tarifele de inmagazinare (T(i)) sunt tarifele pe care furnizorii de gaze naturale au obligaţia sa le achite deţinãtorilor de licenta de inmagazinare pentru inmagazinarea subterana a cantitãţilor proprii de gaze naturale, corespunzãtor contractelor de inmagazinare încheiate.
ART. 4
Tariful de transport (T(t)) este tariful pe care transportatorul îl va practica în contractele privind transportul gazelor naturale destinate alimentarii consumatorilor captivi şi pe care furnizorii îl vor achitã pentru serviciile prestate de transportator, corespunzãtor contractului de transport încheiat.
ART. 5
Tarifele de distribuţie (T(d)) sunt tarifele pe care distribuitorii de gaze naturale sunt obligaţi sa le practice şi consumatorii captivi sa le achite, ca plata a serviciului de distribuţie, corespunzãtor clauzelor contractelor de furnizare încheiate.
ART. 6
Prezentele criterii şi metode pot constitui ghid de referinta în cazul practicãrii unor preţuri şi/sau tarife negociate şi care, pe cale de consecinta, nu sunt supuse aprobãrii ANRGN.

SECŢIUNEA a 3-a
Definiţii

ART. 7
Termenii specifici sunt definiţi în anexa care face parte integrantã din prezentele criterii şi metode.

CAP. 2
Fundamentarea, înaintarea şi analizarea propunerilor de preţuri şi tarife reglementate şi stabilirea acestora

SECŢIUNEA 1
Prevederi generale

ART. 8
(1) Propunerile de preţuri şi tarife reglementate, respectiv cererile de revizuire, precum şi fundamentarea acestora se comunica ANRGN de cãtre:
a) distribuitorii de gaze naturale, în cazul preţurilor finale (P(f)) şi al tarifelor de distribuţie (T(d));
b) deţinãtorii de licenta de inmagazinare, în cazul tarifelor de inmagazinare(T(i));
c) transportator, în cazul tarifelor de transport (T(t)).
(2) La cererea fundamentatã a consumatorilor sau a asociaţiilor profesionale ale acestora şi/sau în funcţie de situaţia concretã ANRGN poate solicita analiza datelor de fundamentare şi revizuirea preţurilor şi/sau a tarifelor de cãtre cei prevãzuţi la alin. (1).
ART. 9
Datele de fundamentare trebuie sa fie completate pe baza datelor de exploatare obţinute din activitatea curenta, de cãtre:
a) deţinãtorul de licenta de distribuţie a gazelor naturale, în cazul propunerilor de preţuri finale (P(f)) şi al propunerilor de tarife de distribuţie (T(d));
b) deţinãtorul de licenta de inmagazinare, în cazul propunerilor de tarife de inmagazinare (T(i));
c) deţinãtorul de licenta de transport, în cazul propunerilor de tarif de transport (T(t)),
ART. 10
Datele de fundamentare care stau la baza determinãrii preţurilor şi a tarifelor reglementate, prezentate ANRGN, se stabilesc ca proiectii pe perioadele prevãzute mai jos, fiind însoţite de prezentarea în aceeaşi structura a realizarilor anului financiar precedent, astfel:
a) propunerile de preţuri finale (P(f)) se fundamenteazã ca proiectii pentru o perioada de un an;
b) propunerile de tarife de inmagazinare (T(i)) se fundamenteazã ca proiectii pe perioada concesiunii sistemelor de inmagazinare, dar nu mai puţin decât perioada normata de amortizare a investiţiilor convenite prin contractul de concesiune;
c) propunerile de tarif de transport (T(t)) se fundamenteazã ca proiectii pe o perioada de 5 ani sau pe perioada contractului de concesiune a sistemului de transport, dacã aceasta este mai mica de 5 ani;
d) propunerile de tarife de distribuţie (T(d)) se fundamenteazã ca proiectii pe o perioada de 5 ani sau pe perioada contractului de concesiune a sistemului de distribuţie, dacã aceasta este mai mica de 5 ani.
ART. 11
Datele de fundamentare sunt cele rezultate din costurile justificate reflectate în bugetele de venituri şi cheltuieli, din programele de investiţii, din contractele de concesiune, de creditare şi/sau de finanţare sau din orice alte angajamente legale, aprobate conform reglementãrilor legale în vigoare şi însuşite de conducãtorul instituţiei.
ART. 12
Datele de fundamentare a propunerilor de preţuri şi tarife reglementate vor fi însoţite de scurte note explicative privind criteriile de stabilire a acestora. Notele explicative vor prevedea informaţii de piata privind costurile şi preţurile.
ART. 13
Distribuitorii de gaze naturale, deţinãtorii de licenta de inmagazinare, respectiv transportatorul, în situaţia în care desfãşoarã simultan o activitate pentru care practica, parţial sau total, preţuri şi/sau tarife reglementate şi una sau mai multe activitãţi în sau din afarã sectorului gazelor naturale au obligaţia sa prezinte ANRGN fundamentarea distinctã a propunerilor de preţuri şi/sau tarife reglementate, dupã caz, precum şi datele privind celelalte activitãţi desfãşurate. Pentru fiecare dintre activitãţile desfãşurate pe baza de preţuri şi tarife reglementate contabilitatea va fi organizatã în conturi analitic distincte, cu respectarea reglementãrilor legale în domeniu, astfel încât sa permitã cunoaşterea veniturilor realizate şi a costurilor fixe şi variabile aferente.

SECŢIUNEA a 2-a
Termenele de stabilire şi de revizuire

ART. 14
Propunerile de preţuri şi tarife reglementate împreunã cu datele de fundamentare se comunica ANRGN:
a) pana la data de 30 noiembrie a anului în curs pentru anul urmãtor, în cazul preţurilor finale (P(f));
b) cu 90 de zile înainte de solicitarea autorizaţiei de funcţionare, în cazul tarifelor de inmagazinare (T(i)), respectiv în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor criterii şi metode, în cazul sistemelor de inmagazinare existente;
c) în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor criterii şi metode, în cazul tarifului de transport (T(t));
d) cu 90 de zile înaintea solicitãrii autorizaţiei de funcţionare, în cazul tarifelor de distribuţie (T(d)), respectiv în termen de 30 de zile de la data intrãrii în vigoare a prezentelor criterii şi metode, în cazul sistemelor de distribuţie existente.
ART. 15
Revizuirea preţurilor finale (P(f)) poate fi solicitatã trimestrial, dacã cel puţin unul dintre parametrii datelor de fundamentare luate în considerare la stabilirea acestora are o variatie mai mare de +/- 5%. Cererea de revizuire se înainteazã ANRGM pana la data de întâi a lunii premergãtoare trimestrului pentru care a fost formulatã cererea de revizuire.
ART. 16
Revizuirea tarifelor de inmagazinare (T(i)) poate fi solicitatã anual, dacã cel puţin unul dintre parametrii datelor de fundamentare luate în considerare la stabilirea acestora are o variatie mai mare de +/- 5%. Cererea de revizuire se înainteazã ANRGN pana la data de întâi a lunii premergãtoare anului pentru care a fost formulatã cererea de revizuire.
ART. 17
Revizuirea tarifului de transport (T(t)) poate fi solicitatã semestrial, dacã cel puţin unul dintre parametrii datelor de fundamentare luate în considerare la stabilirea acestora are o variatie mai mare +/- 5%. Cererea de revizuire se înainteazã ANRGN pana la data de întâi a lunii premergãtoare semestrului pentru care a fost formulatã cererea de revizuire.
ART. 18
Revizuirea tarifelor de distribuţie (T(d)) poate fi solicitatã semestrial, dacã cel puţin unul dintre parametrii datelor de fundamentare luate în considerare la stabilirea acestora are o variatie mai mare +/- 5%. Cererea de revizuire se înainteazã ANRGN pana la data de întâi a lunii premergãtoare semestrului pentru care a fost formulatã cererea de revizuire.
ART. 19
Cererile de revizuire pot fi comunicate şi în alte termene, în caz de forta majorã sau în caz fortuit. Solicitantul are obligaţia sa notifice ANRGN situaţia constatatã, înãuntrul cazului de forta majorã sau cazului fortuit ori în termen de 15 zile calendaristice de la data încetãrii unui asemenea eveniment, respectiv în termenul prevãzut prin contractul de concesiune.

SECŢIUNEA a 3-a
Înaintarea propunerilor de preţuri reglementate şi a cererilor de revizuire a acestora

ART. 20
Propunerile de preţuri şi tarife reglementate sau, dupã caz, cererile de revizuire a acestora, împreunã cu datele de fundamentare, se comunica ANRGN de cãtre distribuitorii de gaze naturale, deţinãtorii de licenta de inmagazinare sau de transportatori în termenele cerute de prezentele criterii şi metode. Nedepunerea în termen atrage aplicarea de sancţiuni, conform prevederilor <>Ordonanţei Guvernului nr. 60/2000 privind reglementarea activitãţilor din sectorul gazelor naturale, cu modificãrile şi completãrile ulterioare.
ART. 21
Datele de fundamentare ce stau la baza propunerilor de preţuri şi tarife reglementate vor fi însoţite de:
a) declaraţia de inaintare a propunerii de preţuri şi/sau tarife reglementate sau, dupã caz, a cererii de revizuire;
b) dovada achitãrii la zi a tarifelor pentru acordarea de autorizaţii şi/sau de licenţe;
c) nominalizarea scrisã a persoanei împuternicite sa ofere informaţii şi lãmuriri privind propunerile înaintate.
ART. 22
În cazul cererilor de revizuire a preţurilor şi/sau tarifelor reglementate, comunicate ANRGN pe parcursul aceluiaşi an calendaristic pentru care acestea au fost stabilite, nu este necesarã prezentarea actelor prevãzute la art. 21 lit. b) şi c), dacã acestea nu prezintã modificãri fata de data inaintarii propunerilor de preţuri şi/sau tarife reglementate.
ART. 23
Existenta tuturor actelor, corespunzãtor prevederilor art. 21 şi 22, constituie o condiţie obligatorie pentru înregistrarea şi analizarea propunerilor sau cererilor înaintate. Propunerea, respectiv cererea, se considera comunicatã ANRGN la data înregistrãrii, iar asigurarea depunerii în termen este obligaţia solicitantului.

SECŢIUNEA a 4-a
Analiza propunerilor de preţuri şi tarife reglementate şi a cererilor de revizuire a acestora; stabilirea deciziei preşedintelui ANRGN

ART. 24
În termen de 10 zile calendaristice de la data înregistrãrii declaraţiei de inaintare a propunerii de preţ şi/sau tarif reglementat, respectiv de la data înregistrãrii cererii de revizuire a acestora, Departamentul preţuri, tarife, reglementãri comerciale şi protecţia consumatorilor din cadrul ANRGN analizeazã datele de fundamentare prezentate.
ART. 25
La împlinirea termenului prevãzut la art. 24 Departamentul preţuri, tarife, reglementãri comerciale şi protecţia consumatorilor din cadrul ANRGN prezintã rezultatele analizei propunerilor de preţuri şi tarife reglementate printr-un raport de analiza, care se transmite Consiliului consultativ al ANRGN şi distribuitorului de gaze naturale, transportatorului şi/sau deţinãtorului de licenta de inmagazinare interesat, dupã caz.
ART. 26
În termen de 5 zile calendaristice de la primirea raportului de analiza distribuitorul de gaze naturale, transportatorul şi/sau deţinãtorul de licenta de inmagazinare interesat, precum şi Consiliul consultativ al ANRGN îşi exprima punctele de vedere privind acceptarea sau contestarea acestuia. În cazul neprezentarii acestui punct de vedere în termenul menţionat raportul de analiza se considera acceptat.
ART. 27
În cazul contestarii raportului de analiza de cãtre oricare dintre cei prevãzuţi la art. 25, Departamentul preţuri, tarife, reglementãri comerciale şi protecţia consumatorilor din cadrul ANRGN va organiza, în termen de 3 zile lucrãtoare de la primirea punctelor de vedere, o intalnire de consultãri şi clarificãri cu reprezentanţii Consiliului consultativ al ANRGN şi cu cei ai distribuitorului de gaze naturale, transportatorului şi/sau deţinãtorului de licenta de inmagazinare interesat, dupã caz. Rezultatele intalnirii se consemneazã într-o minuta semnatã de toţi cei prezenţi.
ART. 28
Raportul de analiza, însoţit de punctele de vedere prevãzute la art. 26 şi, dupã caz, de minuta prevãzutã la art. 27, se înainteazã Comitetului de reglementare.
ART. 29
Comitetul de reglementare adopta hotãrârea privind stabilirea sau, dupã caz, revizuirea preţurilor şi a tarifelor reglementate.

CAP. 3
Metodele de calcul al preţurilor şi tarifelor reglementate

SECŢIUNEA 1
Metoda de calcul al preţului final (P(f)) la gazele naturale

ART. 30
Preţul final (P(f)) se determina prin metoda "cost-plus" şi rezulta prin aditionarea la preţul mediu ponderat (P(MP)) al gazelor naturale comercializate de distribuitor a tarifelor reglementate pentru transportul şi distribuţia gazelor naturale destinate alimentarii consumatorilor captivi, conform formulei:

P(f) = P(MP) + T(t) + T(d),

în care:
P(f) = preţul final la consumator;
P(MP) = preţul mediu ponderat pentru un metru cub de gaze naturale;
T(t) = tariful de transport;
T(d) = tariful de distribuţie.

ART. 31
În cazul în care distribuitorul achiziţioneazã gazele naturale pentru alimentarea consumatorilor captivi în condiţiile preluãrii acestora la intrarea în sistemul de distribuţie, tariful de transport este considerat inclus în preţul furnizorului.
ART. 32
Preţul mediu ponderat (P(MP)) se determina prin divizarea sumei costurilor de achiziţie, a costurilor de inmagazinare şi a costurilor comerciale, inclusiv a profitului aferent activitãţii de comercializare, la cantitatea totalã de gaze naturale comercializate, prin formula:

P(MP) = (C(ACH) + C(INM) + C(COM))/Q(cf) + P(COM),



în care:
C(ACH) = costurile totale de achiziţie a gazelor naturale, exclusiv
cantitãţile destinate inmagazinarii;
C(INM) = costurile totale de inmagazinare;
C(COM) = costurile totale de comercializare;
P(COM) = profitul total pentru activitatea de comercializare;
Q(cf) = cantitatea totalã de gaze naturale furnizate.



ART. 33
Costurile totale de achiziţie (C(ACH)) a gazelor naturale se determina prin formula:

C(ACH) = Σ (Pi x Qi),



în care:
Qi = cantitatea de gaze naturale contractatã cu furnizorul "i",
exclusiv cantitãţile destinate inmagazinarii;
Pi = preţul stipulat în contractul de furnizare cu
furnizorul "i" pentru cantitatea de gaze naturale Qi;
preţul rezulta prin negociere, ţinându-se seama de
mecanismele concurentiale ale pieţei şi de apropierea
de valoarea de piata a combustibililor alternativi, în
condiţiile asigurãrii viabilitatii financiare a
producãtorilor, şi avându-se în vedere protejarea
intereselor legitime ale consumatorilor.



ART. 34
Costurile totale de inmagazinare (C(INM)) reprezintã totalul costurilor suportate de distribuitor pentru inmagazinarea subterana a gazelor naturale şi se determina prin formula:

C(INM) = (1 + ipc) x [Σ (Pi x Q(INM)i) + Σ Q(INM)i x (T(t) + T(i))],



în care:
Q(INM)i = cantitatea de gaze naturale contractatã cu
furnizorul "i", destinatã inmagazinarii;
Pi = preţul stipulat în contractul de furnizare cu
furnizorul "i" pentru cantitatea de gaze
naturale Q(INM)i, stabilit conform principiilor
enunţate la art. 33 lit. b);
T(t) = tariful de transport;
T(i) = tariful de inmagazinare;
ipc = indicele preţurilor de consum, comunicat de
Institutul Naţional de Statistica şi Studii
Economice pentru perioada în care se realizeazã
inmagazinarea, exprimat subunitar.



ART. 35
(1) Costurile totale de comercializare (C(COM)) reprezintã totalul costurilor aferente activitãţii de comercializare a gazelor naturale, determinate conform reglementãrilor legale în vigoare, şi includ urmãtoarele elemente:
a) cheltuieli de personal - salarii, prime, indemnizaţii şi alte drepturi salariale stabilite conform contractului colectiv de munca, contribuţii la Fondul de asigurãri de sãnãtate, la fondurile speciale şi la alte fonduri de aceeaşi natura;
b) cheltuieli administrative - energie, materiale, servicii specifice şi altele asemenea;
c) cheltuieli financiare reprezentând sumele destinate finanţãrii cumpãrãrii gazelor naturale;
d) alte cheltuieli reprezentând impozite, taxe şi tarife pentru autorizaţii, licenţe şi altele asemenea, cheltuieli de asigurare şi altele asemenea;
e) amortizarea mijloacelor fixe aferente activitãţii de comercializare a gazelor naturale.
(2) Valoarea componentelor costurilor totale de comercializare (C(COM)) menţionate la alin. (1) va fi consideratã cel mult la nivelul realizarilor din anul precedent, conform bilanţului contabil încheiat, amendate cu un coeficient de corectie egal cu indicele preţurilor de consum (ipc) minus un factor de eficienta stabilit de ANRGN.
ART. 36
Profitul (P(COM)) pentru activitatea de comercializare este reglementat şi se stabileşte de ANRGN ca valoare pe 1.000 mc de gaze naturale furnizate.
ART. 37
Costurile totale care vor fi luate în considerare la calculul preţului mediu ponderat (P(MP)), conform art. 32, sunt cele aferente alimentarii consumatorilor captivi. În situaţia în care distribuitorul furnizeazã gaze naturale şi cãtre alţi clienţi costurile aferente consumatorilor captivi se calculeazã prin corectarea costurilor totale de comercializare (C(COM)), determinate conform art. 35, cu coeficientul rezultat din raportul dintre volumul anual de gaze naturale destinat alimentarii consumatorilor captivi şi volumul anual total de gaze naturale furnizate.

SECŢIUNEA a 2-a
Metoda de calcul al tarifului de inmagazinare (T(i))

ART. 38
Tariful de inmagazinare (T(i)) se determina prin metoda alocãrii valorii serviciului de inmagazinare subterana - injecţie şi extracţie - la capacitatea de inmagazinare rezervatã şi se determina prin formula:

T(i) = (C(opINM) + Inv(INM) + P(INM))/Q(r),



în care:
C(opINM) = costurile totale de operare a sistemului de
inmagazinare;
Inv(INM) = investiţia totalã pentru realizarea sistemului
de inmagazinare;
P(INM) = profitul aferent activitãţii de inmagazinare
subterana;
Q(r) = capacitatea totalã rezervatã de clienţi,
furnizori şi/sau distribuitori.



ART. 39
Tariful de inmagazinare (T(i)) se repartizeazã pe cele doua faze ale inmagazinarii subterane - injecţie şi extracţie - proporţional cu costurile implicate de acestea, printr-un coeficient de repartizare stabilit prin decizie a preşedintelui ANRGN, pe baza hotãrârii Comitetului de reglementare.
ART. 40
Valoarea serviciului de inmagazinare reprezintã venitul total necesar pentru acoperirea costurilor de operare şi a investiţiilor în construcţia sistemelor de inmagazinare, în condiţiile asigurãrii echilibrului economico-financiar al deţinãtorului de licenta de inmagazinare, inclusiv un profit reglementat.
ART. 41
(1) Costurile de operare (C(opINM)) reprezintã totalul costurilor deţinãtorului de licenta de inmagazinare aferente operarii sistemului de inmagazinare într-un ciclu complet de injecţie/extracţie, determinate conform reglementãrilor legale în vigoare, şi includ urmãtoarele elemente:
a) cheltuieli cu întreţinerea, verificarea şi reparaţiile curente, inclusiv intervenţiile la sistemul de inmagazinare, realizate în regie proprie sau cu terţi;
b) cheltuieli de personal - salarii, prime şi alte drepturi salariale acordate conform contractului colectiv de munca, contribuţii la Fondul de asigurãri de sãnãtate, la fondurile speciale şi la alte fonduri de aceeaşi natura;
c) cheltuieli administrative - energie, materiale, servicii specifice şi altele asemenea;
d) cheltuieli financiare reprezentând sumele destinate finanţãrii operarii sistemului de inmagazinare;
e) alte cheltuieli reprezentând impozite, taxe şi tarife pentru autorizaţii, licenţe şi altele asemenea, precum şi redevenţe, cheltuieli de asigurare şi altele asemenea;
f) amortizarea mijloacelor fixe.
(2) Valoarea componentelor costurilor de operare (C(opINM)) menţionate la alin. (1) va fi consideratã cel mult la nivelul realizarilor din anul precedent, conform bilanţului contabil încheiat, amendate cu un coeficient de corectie egal cu indicele preţurilor de consum (ipc) minus un factor de eficienta stabilit de ANRGN.
ART. 42
(1) Investiţiile în construcţia sistemului de inmagazinare (Inv(INM)) reprezintã totalul costurilor deţinãtorului de licenta de inmagazinare aferente construcţiei, dezvoltãrii, modernizãrii şi abandonarii sistemului de inmagazinare, determinate conform reglementãrilor legale în domeniu şi/sau impuse prin contractul de concesionare a sistemului de inmagazinare, şi includ urmãtoarele elemente:
a) cheltuielile pentru proiectarea, execuţia, testarea şi punerea în funcţiune a depozitului;
b) cheltuielile pentru reabilitarea, modernizarea, dezvoltarea şi abandonarea sistemelor de inmagazinare, protecţia mediului şi reconstructia ecologica;
c) sumele destinate proprietarilor de terenuri;
d) taxe, tarife, cheltuieli de asigurare şi altele asemenea;
e) cheltuielile financiare ale deţinãtorului de licenta de inmagazinare aferente finanţãrii investiţiilor.
(2) Investiţiile în construcţia sistemului de inmagazinare (Inv(INM)) pentru anul curent se calculeazã ca medie aritmetica anuala a investiţiilor prevãzute pentru un interval proiectat de 10 ani, la care se adauga diferenţa dintre valoarea investiţiilor realizate efectiv în anul precedent şi media aritmetica anuala luatã în considerare la stabilirea tarifului aferent acelui an.
ART. 43
Profitul aferent activitãţii de inmagazinare (P(INM)), avut în vedere la calculul tarifului de inmagazinare, reflecta costul capitalului investit în activele fixe nete aferente sistemului de inmagazinare şi se calculeazã prin aplicarea unei rate reglementate a profitului asupra valorii acestora, prin formula:

P(INM) = r(INM) x V(afnINM),



în care:
P(INM) = profitul estimat al activitãţii de inmagazinare;
r(INM) = rata profitului, consideratã la 10%;
V(afnINM) = valoarea totalã a activelor fixe nete aferente
sistemului de inmagazinare.



SECŢIUNEA a 3-a
Metoda de calcul al tarifului de transport (T(t))

ART. 44
Tariful de transport (T(t)) se determina prin alocarea valorii serviciului de transport la capacitatea de transport pusã la dispoziţie utilizatorilor şi la cantitãţile de gaze naturale transportate pentru aceştia pe distanţele corespunzãtoare şi se calculeazã cu o formula binomiala de tipul:

T(t) = α + â x d,

ai carei termeni au urmãtoarele semnificatii:

a) α cuantifica costurile fixe - independente de cantitãţile transportate - şi se calculeazã în funcţie de capacitatea de transport pusã la dispoziţie utilizatorilor;
b) â cuantifica costurile variabile - dependente de cantitãţile transportate - şi se calculeazã în funcţie de cantitãţile de gaze naturale transportate şi de distanţele de transport corespunzãtoare;
c) d reprezintã distanţele de transport.
ART. 45
Valoarea serviciului (V(SNT)) este venitul total necesar pentru acoperirea costurilor de operare şi a investiţiilor în Sistemul naţional de transport (SNT) în condiţiile asigurãrii echilibrului economico-financiar al transportatorului, inclusiv un profit reglementat, şi se calculeazã cu formula:

V(SNT) = C(opSNT) + Inv(SNT) + P(t),

în care:
V(SNT) = valoarea serviciului de transport prin SNT;
C(opSNT) = costurile de operare a SNT;
Inv(SNT) = investiţiile în SNT;
P(t) = profitul aferent activitãţii de transport.

ART. 46
(1) Costurile de operare (C(opSNT)) reprezintã totalul cheltuielilor pentru operarea SNT, determinate conform reglementãrilor legale în vigoare, şi includ urmãtoarele componente:
a) cheltuieli cu întreţinerea, verificarea şi reparaţiile curente, inclusiv intervenţiile la SNT, realizate în regie proprie sau cu terţi;
b) cheltuieli de personal - salarii, prime şi alte drepturi acordate conform contractului colectiv de munca, contribuţii la Fondul de asigurãri de sãnãtate, la fondurile speciale şi la alte fonduri de aceeaşi natura;
c) cheltuieli administrative - energie, materiale, servicii specifice şi altele asemenea;
d) cheltuieli financiare reprezentând sumele destinate finanţãrii operarii SNT;
e) alte cheltuieli reprezentând impozite, taxe şi tarife pentru autorizaţii, licenţe, precum şi redevenţe, cheltuieli de asigurare şi altele asemenea;
f) sume destinate proprietarilor de terenuri;
g) amortizarea mijloacelor fixe.
(2) Valoarea componentelor costurilor de operare (C(opSNT)) menţionate la alin. (1) va fi consideratã cel mult la nivelul realizarilor din anul precedent, conform bilanţului contabil încheiat, amendate cu un coeficient de corectie egal cu indicele preţurilor de consum (ipc) minus un factor de eficienta stabilit de ANRGN.
ART. 47
(1) Investiţiile (Inv(SNT)) în SNT reprezintã totalul cheltuielilor pentru construcţia, dezvoltarea şi modernizarea SNT, determinate conform reglementãrilor legale în domeniu şi/sau impuse prin contractul de concesionare a SNT, şi includ urmãtoarele componente:
a) cheltuieli pentru proiectarea, execuţia, testarea şi punerea în funcţiune a SNT sau a unor pãrţi din acesta;
b) cheltuieli pentru reabilitarea, modernizarea şi dezvoltarea SNT sau a unor pãrţi din acesta, protecţia mediului şi reconstructia ecologica;
c) sume destinate proprietarilor de terenuri;
d) taxe, tarife, cheltuieli de asigurare şi altele asemenea;
e) cheltuieli financiare ale deţinãtorului de licenta de transport pentru finanţarea investiţiilor.
(2) Investiţiile în construcţia sistemului de transport (Inv(SNT)) pentru anul curent se calculeazã ca medie aritmetica anuala a investiţiilor prevãzute pentru un interval proiectat de 10 ani, la care se adauga diferenţa dintre valoarea investiţiilor realizate efectiv în anul precedent şi media aritmetica anuala luatã în considerare la stabilirea tarifului aferent acelui an.
ART. 48
Profitul aferent activitãţii de transport (P(t)), luat în calculul tarifului de transport (T(t)), reflecta costul capitalului investit în activele fixe nete ale SNT şi se calculeazã prin aplicarea unei rate reglementate a profitului asupra valorii acestora, prin formula:

P(t) = r(tr) x V(afnSNT),

în care:
P(t) = profitul estimat al transportatorului;
r(tr) = rata profitului, consideratã la 10%;
V(afnSNT) = valoarea totalã a activelor fixe nete ale SNT.

ART. 49
Capacitatea de transport pusã la dispoziţie utilizatorilor reprezintã suma produselor dintre capacitatile rezervate de aceştia pentru transportul gazelor naturale la varful de consum şi distanţele corespunzãtoare de transport.
ART. 50
La determinarea tarifului de transport (T(t)) pentru consumatorii captivi, avându-se în vedere ca SNT este utilizat simultan pentru alimentarea consumatorilor captivi, consumatorilor eligibili şi/sau pentru tranzitul de gaze naturale, elementele de calcul prevãzute la art. 46-48 se corecteaza astfel:
a) costurile de operare (C(opSNT)), cu coeficientul rezultat din raportul dintre totalul cantitãţilor destinate alimentarii consumatorilor captivi şi totalul cantitãţilor transportate, pe un an calendaristic;
b) investiţiile în SNT (Inv(SNT)) şi profitul aferent activitãţii de transport (P(t)), cu coeficientul rezultat din raportul dintre totalul capacitãţilor rezervate pentru consumatorii captivi şi totalul capacitãţilor rezervate, în condiţiile varfului de consum.
ART. 51
Coeficienţii α şi â prevãzuţi la art. 44 se calculeazã prin alocarea valorii serviciului de transport în costuri fixe, independente de cantitãţile transportate, şi în costuri variabile, dependente de cantitãţile transportate; costurile fixe şi costurile variabile se aloca, la rândul lor, în costuri dependente de distanţele de transport şi costuri independente de distanţele de transport.
ART. 52
Coeficienţii de alocare a costului serviciului aferent consumatorilor captivi în costuri fixe şi costuri variabile şi costuri independente şi dependente de distanţele de transport se stabilesc prin decizie a preşedintelui ANRGN, pe baza hotãrârii Comitetului de reglementare, luându-se în considerare urmãtoarele elemente:
a) costurile fixe, independente de cantitãţile transportate, reflecta investiţiile în SNT pentru realizarea capacitãţilor de transport şi o parte din costurile de operare a SNT;
b) costurile variabile, dependente de cantitãţile transportate, reflecta cea mai mare parte a costurilor de operare a SNT generate de transportul cantitãţilor de gaze naturale pe distanţele de la punctele de preluare la punctele de livrare.
ART. 53
Analiza SNT privind capacitatile rezervate, cantitãţile de gaze naturale transportate şi distanţele de transport - analiza flux-distanta - se realizeazã pe subsistemele interconectate constituente ale acestuia, care, pe baza caracteristicilor constructive şi de operare şi a zonelor geografice deservite, se delimiteaza în 5 subsisteme de conducte, conform tabelului de mai jos:



──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Sistemul
de Judeţele deservite
conducte
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
S I Alba, Braşov, Bistrita-Nasaud, Cluj, Covasna, Harghita,
Hunedoara, Mures, Sibiu
S II Bacau, Botosani, Iaşi, Neamt, Suceava, Vaslui
S III Bucureşti, Brãila, Buzau, Calarasi, Constanta, Dambovita,
Galaţi, Giurgiu, Ialomita, Ilfov, Prahova, Tulcea, Vrancea
S IV Arges, Dolj, Gorj, Mehedinti, Olt, Teleorman, Valcea
S V Arad, Bihor, Caras-Severin, Maramures, Satu Mare, Salaj, Timis
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



SECŢIUNEA a 4-a
Metoda de calcul al tarifelor de distribuţie (T(d))

ART. 54
Tarifele de distribuţie (T(d)) se determina prin alocarea valorii serviciului de distribuţie la capacitatea de distribuţie pusã la dispoziţie consumatorilor şi la cantitãţile de gaze naturale livrate acestora în funcţie de cererea de consum a diferitelor clase de consumatori şi se calculeazã cu o formula binomiala de tipul:

T(d) = ã + δ x q,



în care:
ã cuantifica costurile independente de volumele distribuite şi se
calculeazã în funcţie de capacitatea de distribuţie la vârf de consum
pusã la dispoziţie consumatorilor captivi;
δ cuantifica costurile dependente de volumele distribuite şi se
calculeazã în funcţie de cantitãţile de gaze naturale distribuite
consumatorilor captivi;
q reprezintã cantitãţile distribuite.



ART. 55
Tarifele de distribuţie se stabilesc diferenţiat, pe categorii de consumatori captivi, clasificati conform caracteristicii consumului de gaze naturale - grad de utilizare a debitului maxim instalat - în diferitele perioade ale unui an calendaristic şi ale unei zile, astfel:
A. consumator rezidential - consumatorul care utilizeazã gazele naturale în scopul încãlzirii spaţiilor, producerii apei calde pentru gãtit, iar, în particular, termenul uz rezidential face referire la consumul casnic în gospodãrii individuale, apartamente de bloc, spitale, crese, grãdiniţe, servicii sociale, instituţii şi alte unitãţi rezidentiale. Consumul este în general sub 10.000 mc/an şi gradul de utilizare a debitului maxim instalat este redus vara şi neuniform pe parcursul unei zile; furnizarea se face constant şi continuu, fãrã limita de consum;
B. consumator comercial - consumatorul care utilizeazã gazele naturale în sectorul comercial, în unitãţile cu activitate de comerţ angro şi en detail, restaurante, hoteluri, birouri, în agricultura, sere sau utilizãri similare. Consumul este în general sub 10.000 mc/an şi gradul de utilizare a debitului maxim instalat este redus vara şi relativ uniform pe parcursul unei zile; furnizarea este constanta şi continua, în limita cantitãţilor de gaze naturale şi în conformitate cu graficul de livrãri, prevãzute în contract;
C. consumator industrial - consumatorul care utilizeazã gazele naturale în industrie, sectorul extractiv, sectorul materialelor de construcţii şi altele asemenea, inclusiv consumatorii care utilizeazã gazele naturale ca materie prima în industria chimica şi pentru producţia de energie electrica. Din punct de vedere al consumului se definesc urmãtoarele subcategorii:
a) consumator industrial mic - cu consum pana la 100.000 mc/an şi grad de utilizare a debitului maxim instalat relativ constant pe tot parcursul anului şi neuniform pe parcursul unei zile;
b) consumator industrial mare - cu consum peste 100.000 mc/an şi cu grad de utilizare a debitului maxim instalat relativ constant pe tot parcursul anului şi uniform pe parcursul unei zile;
c) consumator din industria chimica - consumatorul care utilizeazã gazele naturale ca materie prima în industria chimica de sinteza; gradul de utilizare a debitului maxim instalat este constant pe tot parcursul anului şi uniform pe parcursul unei zile;
d) consumator din sectorul producerii de energie electrica - consumatorul care utilizeazã gazele naturale în scopul producerii de energie electrica pentru utilitãţi publice; gradul de utilizare a debitului maxim instalat este constant pe tot parcursul anului şi uniform pe parcursul unei zile;
D. consumator din sectorul distribuţiei districtuale a agentului termic - consumatorul care îndeplineşte cumulativ urmãtoarele criterii:
a) utilizeazã gazele naturale pentru producerea de caldura, în scopul distribuţiei publice - centrale termice şi centrale termice de zona;
b) consumul înregistrat este în general de maximum 500.000 mc/an;
c) gradul de utilizare a debitului maxim instalat este redus în timpul verii şi uniform pe parcursul unei zile; furnizarea este constanta şi continua, în limita cantitãţilor de gaze naturale contractate şi în conformitate cu graficul de livrãri prevãzute în contract;
E. consumatori intreruptibili - oricare dintre categoriile de consumatori enumerati anterior care, din proprie vointa, accepta ca prevedere contractualã sistarea furnizarii şi/sau livrãrii de gaze naturale în perioada varfurilor de consum.
ART. 56
Valoarea serviciului (V(SD)) reprezintã venitul total necesar pentru acoperirea costurilor de operare şi a investiţiilor în sistemul de distribuţie în condiţiile asigurãrii echilibrului economico-financiar al distribuitorului de gaze naturale, inclusiv un profit reglementat, şi se calculeazã cu formula:



V(SD) = C(opdSD) + Inv(SD) + P(d),

în care:

V(SD) = valoarea serviciului de distribuţie;
C(opdSD) = costurile de operare a sistemului de distribuţie;
Inv(SD) = investiţiile în sistemul de distribuţie;
P(d) = profitul aferent activitãţii de distribuţie.



ART. 57
(1) Costurile de operare (C(opdSD)) reprezintã totalul cheltuielilor distribuitorului de gaze naturale privind operarea sistemului de distribuţie, determinate conform reglementãrilor legale în vigoare, şi includ urmãtoarele componente:
a) cheltuieli cu întreţinerea, verificarea şi reparaţiile curente, inclusiv intervenţiile la sistemul de distribuţie, realizate în regie proprie sau cu terţi;
b) cheltuieli de personal - salarii, prime şi alte drepturi salariale acordate conform contractului colectiv de munca, contribuţii la Fondul de asigurãri de sãnãtate, la fondurile speciale şi la alte fonduri de aceeaşi natura;
c) cheltuieli administrative - energie, materiale, servicii specifice şi altele asemenea;
d) cheltuieli financiare reprezentând sumele destinate finanţãrii operarii sistemului de distribuţie;
e) alte cheltuieli reprezentând impozite, taxe şi tarife pentru autorizaţii, licenţe şi altele asemenea, precum şi redevenţe, cheltuieli de asigurare şi altele asemenea;
f) sume destinate proprietarilor de terenuri;
g) amortizarea mijloacelor fixe.
(2) Valoarea componentelor costurilor de operare (C(opdSD)) menţionate la alin. (1) va fi consideratã cel mult la nivelul realizarilor din anul precedent - conform bilanţului contabil încheiat -, amendate cu un coeficient de corectie egal cu indicele preţurilor de consum (ipc) minus un factor de eficienta stabilit de ANRGN.
ART. 58
(1) Investiţiile (Inv(SD)) în sistemul de distribuţie reprezintã totalul cheltuielilor pentru construcţia, dezvoltarea şi modernizarea sistemului de distribuţie, determinate conform reglementãrilor legale în domeniu şi/sau impuse prin contractul de concesionare a acestuia, şi includ urmãtoarele componente:
a) cheltuieli pentru proiectarea, execuţia, testarea şi punerea în funcţiune a sistemului de distribuţie sau a unor pãrţi din acesta;
b) cheltuieli pentru reabilitarea, modernizarea şi dezvoltarea sistemului de distribuţie sau a unor pãrţi din acesta, protecţia mediului şi reconstructia ecologica;
c) sume destinate proprietarilor de terenuri;
d) taxe, tarife, cheltuieli de asigurare şi altele asemenea;
e) cheltuieli financiare ale distribuitorului de gaze naturale pentru finanţarea investiţiilor.
(2) Investiţiile în construcţia sistemului de distribuţie (Inv(SD)) pentru anul curent se calculeazã ca medie aritmetica anuala a investiţiilor prevãzute pentru un interval proiectat de 10 ani, la care se adauga diferenţa dintre valoarea investiţiilor realizate efectiv în anul precedent şi media aritmetica anuala luatã în considerare la stabilirea tarifului aferent acelui an.
ART. 59
Profitul aferent activitãţii de distribuţie (P(d)), luat în calculul tarifului de distribuţie (T(d)), reflecta costul capitalului investit în activele fixe nete ale sistemului de distribuţie şi se calculeazã prin aplicarea unei rate reglementate a profitului asupra valorii acestora, prin formula:



P(d) = r(d) x V(afnSD),

în care:

P(d) = profitul estimat al distribuitorului;
r(d) = rata profitului, consideratã la 15%;
V(afnSD) = valoarea totalã a activelor fixe nete ale
sistemului de distribuţie.



ART. 60
Capacitatea de distribuţie pusã la dispoziţie consumatorilor reprezintã suma debitelor orare maxime instalate pentru alimentarea consumatorilor conectati la sistemul de distribuţie, exclusiv suma debitelor orare maxime instalate pentru alimentarea consumatorilor intreruptibili din sistem, în condiţiile varfului de consum.
ART. 61
La determinarea tarifului de distribuţie (T(d)) pentru consumatorii captivi, avându-se în vedere ca sistemul de distribuţie este utilizat simultan pentru alimentarea consumatorilor captivi şi a consumatorilor eligibili, elementele de calcul prevãzute la art. 57-59 se corecteaza astfel:
a) costurile de operare (C(opdSD)), cu coeficientul rezultat din raportul dintre totalul cantitãţilor destinate alimentarii consumatorilor captivi şi totalul cantitãţilor distribuite, pe un an calendaristic;
b) investiţiile în sistemele de distribuţie (Inv(SD)) şi profitul aferent activitãţii de distribuţie (P(d)), cu coeficientul rezultat din raportul dintre totalul debitelor orare maxime instalate pentru consumatorii captivi şi totalul debitelor orare maxime instalate, în condiţiile varfului de consum.
ART. 62
Coeficienţii ã şi δ prevãzuţi la art. 54 se calculeazã prin alocarea costului serviciului de distribuţie în costuri fixe, independente de volumele distribuite şi în costuri variabile, dependente de volumele distribuite şi de gradul de utilizare a debitului maxim instalat.
ART. 63
Coeficienţii de alocare a costului serviciului aferent consumatorilor captivi în costuri fixe şi costuri variabile se stabilesc prin decizie a preşedintelui ANRGN, pe baza hotãrârii Comitetului de reglementare, luându-se în considerare urmãtoarele:
a) costurile fixe, independente de volumele distribuite, reflecta investiţia în sistemul de distribuţie pentru asigurarea debitelor orare maxime de livrare în perioada varfului de consum orar şi o parte din costurile de operare a sistemului de distribuţie;
b) costurile variabile, dependente de volumele livrate, reflecta cea mai mare parte a costurilor de operare a sistemului de distribuţie, generate de asigurarea furnizarii/livrãrii gazelor naturale diferitelor categorii de consumatori - gradului de utilizare a debitelor maxime instalate.



ANEXA 1


la criterii şi metode
---------------------

TERMENI SPECIFICI


──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
Nr.
crt. Termenul utilizat Definire
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. capacitate rezervatã - capacitatea de transport/distribuţie
pe care, prin contractul de
transport/distribuţie încheiat,
transportatorul/distribuitorul se
obliga sa o aibã în orice moment
disponibilã pentru beneficiarul
contractului;
2. client - persoana fizica sau juridicã cu care
se tranzactioneaza furnizarea gazelor
naturale;
3. consumator captiv - persoana fizica sau juridicã, romana
ori strãinã, care este obligatã sa
contracteze gaze naturale cu un
anumit producãtor sau furnizor;
4. debit orar maxim instalat - suma debitelor orare ale aparatelor
- echipament, utilaj, dispozitiv
etc. - dintr-o instalatie de
utilizare aflatã la locul de consum
al unui consumator final;
5. deţinãtor de licenta de - persoana juridicã titulara a unei
inmagazinare licenţe de inmagazinare eliberate de
autoritatea competenta;
6. distribuitor de gaze naturale - persoana juridicã romana sau strãinã,
autorizata şi licentiata, având ca
specific activitatea de distribuţie a
gazelor naturale, precum şi de
comercializare a acestora într-o zona
delimitata;
7. furnizor - persoana juridicã romana sau strãinã,
licentiata sa comercializeze gaze
naturale;
8. grad de utilizare a debitului - raportul dintre consumul mediu anual
maxim instalat al unui consumator final şi
capacitatea de distribuţie rezervatã;
9. inmagazinarea subterana - proces ciclic de depozitare care
consta în introducerea/injectia şi
extragerea/extractia unor cantitãţi
de gaze şi/sau lichide în/din spaţii
etanse - medii poroase, acvifere,
cavitati şi altele asemenea -, la
diferite presiuni şi temperaturi;
10. punct de livrare - punctul situat la ieşirea din sistemul
naţional de transport sau la ieşirea
din sistemul de distribuţie, în care
gazele naturale trec din
custodia/proprietatea
transportatorului în cea a
distribuitorului, respectiv din
custodia/proprietatea distribuitorului
în cea a consumatorului final;
11. punct de preluare - punctul situat la intrarea în sistemul
naţional de transport sau la intrarea
în sistemul de distribuţie, în care
gazele naturale trec din
custodia/proprietatea producãtorului
în cea a transportatorului, respectiv
din custodia/proprietatea
transportatorului în cea a
distribuitorului;
12. profit reglementat - valoarea maxima a profitului,
exprimatã valoric sau procentual,
acceptatã în fundamentarea preţurilor
şi a tarifelor reglementate;
13. serviciu de distribuţie - activitatea prestatã de un operator
de sistem în legatura cu exploatarea,
dispecerizarea, întreţinerea,
verificarea şi repararea unui sistem
de distribuţie;
14. serviciu public - obligaţie în sarcina distribuitorilor
de a asigura continuitatea furnizarii
gazelor naturale conform standardelor
de performanta, pentru toţi
consumatorii captivi conectati la
sistemul de distribuţie operat de
aceştia, în condiţii de siguranta
tehnica în exploatarea sistemului de
distribuţie, precum şi conectarea
la sistemul de distribuţie, în
condiţiile legii, a tuturor
solicitanţilor;
15. sistem de distribuţie - ansamblu compus din conducte,
instalaţii de reglare-mãsurare,
aparate şi accesorii, situate între
staţiile de predare şi robinetele de
bransament ale consumatorilor
racordati la reţeaua de presiune
joasa, respectiv pana la ieşirea din
staţiile/posturile de reglare de la
consumatorul racordat la reţeaua de
presiune redusã;
16. sistem de inmagazinare - totalitatea instalaţiilor tehnologice
de suprafata şi/sau subterane, precum
şi depozitul propriu-zis prin
intermediul cãrora se pot inmagazina
ciclic şi, respectiv, se pot extrage
cantitãţi de gaze naturale;
17. vârf de consum - o perioada continua de 24 de ore
dintr-un an calendaristic, pentru
care este înregistrat cel mai mare
consum de gaze naturale.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────



-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016