Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   CRITERII din 28 noiembrie 2003  pentru stabilirea uzurii in cazul pagubelor produse la autovehicule    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CRITERII din 28 noiembrie 2003 pentru stabilirea uzurii in cazul pagubelor produse la autovehicule

EMITENT: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 858 din 3 decembrie 2003
ART. 1
(1) Pentru stabilirea valorii autovehiculelor la data producerii evenimentului asigurat, din valoarea de nou a acestora se scade uzura valoricã. Prin uzurã valoricã se înţelege acea parte din valoarea autovehiculului ce se pierde prin vechime, întrebuinţare sau stare de întreţinere.
(2) Uzura valoricã se calculeazã prin aplicarea unui coeficient de uzurã asupra valorii de nou a autovehiculului la data producerii evenimentului asigurat.
(3) Coeficientul de uzurã se stabileşte în funcţie de gradul de întrebuinţare (parcurs) a autovehiculului, exprimat în kilometri, precum şi de vechimea în exploatare, exprimatã în unitãţi de timp (ani), diferenţiatã pe categorii de autovehicule, potrivit tabelelor coeficienţilor de uzurã nr. 1 şi 2.
(4) Pentru stabilirea coeficientului de uzurã a unui autovehicul sunt necesare:
a) data introducerii în exploatare de nou a autovehiculului respectiv, menţionatã în documentele de identificare a acestuia (carte de identitate, certificat de înmatriculare etc.) sau, în lipsã, anul de fabricaţie de pe placa de origine a autovehiculului;
b) parcursul în kilometri realizat de autovehiculul respectiv de la data introducerii lui în exploatare de nou şi pânã la data producerii evenimentului asigurat.
ART. 2
(1) Pentru autovehiculele la care se cunosc datele menţionate la art. 1 alin. (4), pentru stabilirea coeficientului de uzurã a autovehiculului avariat se cautã în tabelul coeficienţilor de uzurã linia corespunzãtoare vechimii în exploatare (în ani) şi coloana corespunzãtoare stãrii de întreţinere medie (coeficienţii de uzurã din aceastã coloanã au fost determinaţi pentru un parcurs mediu anual de 10.000 km), la intersecţia cãrora se va gãsi coeficientul de uzurã respectiv.
(2) În cazul în care existã diferenţe între parcursul real şi cel rezultat utilizându-se media anualã, coeficientul corespunzãtor stãrii de întreţinere medie se va corecta cu 0,6% pentru fiecare 1.000 km*), fãrã a se putea depãşi coeficienţii corespunzãtori stãrilor de întreţinere bunã sau satisfãcãtoare.

----------
*) Corecţia se va face prin adunare, dacã parcursul real este mai mare de 10.000 km/an, ori prin scãdere, dacã parcursul real este mai mic.

ART. 3
(1) Pentru autovehiculele la care nu se cunoaşte parcursul (km) realizat pânã la data producerii evenimentului asigurat sau acesta nu este în concordanţã cu starea tehnicã a autovehiculului respectiv, coeficientul de uzurã a autovehiculului avariat se stabileşte în funcţie de vechimea în exploatare şi starea de întreţinere a acestuia, prevãzute în tabelele coeficienţilor de uzurã nr. 1 şi 2.
(2) Starea de întreţinere a unui autovehicul se clasificã în: bunã, medie şi satisfãcãtoare.
(3) Stabilirea stãrii de întreţinere a autovehiculului se face potrivit stãrii acestuia dinainte de producerea evenimentului asigurat, pe baza criteriilor de mai jos:
a) stare de întreţinere bunã
Autovehiculul prezintã: integritatea elementelor caroseriei, barelor de protecţie şi capacelor de roţi; vopseaua intactã, fãrã exfolieri sau urme aparente de ruginã a tablei; tapiţeria fãrã pete, urme de uzurã prematurã sau rupturi; cauciucuri uzate uniform, fãrã sã prezinte uzuri accentuate pe flancuri ca urmare a unui reglaj necorespunzãtor al direcţiei; motorul fãrã scurgeri de ulei pe pãrţile laterale sau pe capotajele interioare ale spaţiului afectat acestuia;
b) stare de întreţinere medie
Autovehiculul prezintã: deformãri ale caroseriei, barelor de protecţie sau capacelor de roţi pânã la 10 dmp însumat pe întreaga suprafaţã exterioarã; degradãri ale vopselei în ceea ce priveşte luciul, cu urme de ruginã aparentã pe o suprafaţã totalã pânã la 10 dmp, cu exfolieri pe o suprafaţã totalã pânã la 0,5 cmp sau orice alte zgârieturi; pete pe tapiţeria scaunelor;
c) stare de întreţinere satisfãcãtoare
Autovehiculul prezintã: deformãri ale caroseriei, barelor de protecţie şi capacelor de roţi mai mari de 10 dmp însumat pe întreaga suprafaţã exterioarã: degradãri ale vopselei, pierderea totalã a luciului, cu exfolieri pe o suprafaţã totalã mai mare de 0,5 cmp, cu urme pronunţate de ruginã aparentã şi zgârieturi; tapiţeria deterioratã şi murdarã; cauciucurile uzate neuniform, cu accentuãri pe unul dintre flancuri, ca urmare a unui reglaj necorespunzãtor al direcţiei; motorul cu urme de ulei pe pãrţile superioare şi laterale ca urmare a scurgerilor la capacul distribuţiei, al chiulasei sau pe lângã garniturile de etanşare; joc mare la volanul direcţiei.
(4) Cunoscându-se data introducerii în exploatare de nou şi starea sa de întreţinere justificatã tehnic, pentru stabilirea coeficientului de uzurã a autovehiculului avariat se cautã în tabelul coeficienţilor de uzurã linia orizontalã corespunzãtoare vechimii în exploatare (în ani) a acestuia şi se stabileşte un coeficient de uzurã cuprins între cei corespunzãtori stãrii de întreţinere bunã şi satisfãcãtoare.
ART. 4
(1) Pentru autovehiculele care aveau executate înainte de data producerii evenimentului asigurat reparaţii curente, inclusiv înlocuiri ale pãrţilor componente sau ale pieselor originale, stabilirea coeficientului de uzurã se face pe baza relaţiei:
Ur = U x K,
în care:
Ur = coeficientul de uzurã recalculat al autovehiculului;
U = coeficientul de uzurã rezultat din tabelele coeficienţilor de uzurã, în baza datelor menţionate mai sus;
K = coeficientul de corecţie a uzurii (A-a)/A,
în care:
A = valoarea de nou a autovehiculului avariat;
a = costul total al reparaţiilor curente, inclusiv al înlocuirilor de pãrţi componente sau de piese originale executate înainte de data producerii evenimentului asigurat, exclusiv cele efectuate ca urmare a unor accidente sau a unor defecte de fabricaţie, pentru menţinerea ori îmbunãtãţirea stãrii tehnice corespunzãtoare a autovehiculului, în baza documentaţiilor privind costul efectiv al acestora.
(2) Nu se pot lua în calcul coeficienţi de uzurã (U) inferiori coeficienţilor minimali sau superiori celor maximali, pentru vechimea în exploatare, parcursul realizat şi starea de întreţinere a autovehiculului avariat, prevãzuţi în tabelele coeficienţilor de uzurã nr. 1 şi 2.



TABELUL COEFICIENTILOR DE UZURA Nr. 1
pentru autovehicule a caror masa totala maxima autorizata nu depaseste
3,5 t si pentru cele al caror numar de locuri pe scaune nu este mai mare de 9
┌─────────┬───────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │ Coeficient de uzura (%) │
│ ├────────────────┬──────────────────────┬───────────────────────────┤
│ Ani │ Stare de │ Stare de │ Stare de │
│ │intretinere │ intretinere │ intretinere │
│ │ buna │ medie │ satisfacatoare │
├─────────┼────────────────┼──────────────────────┼───────────────────────────┤
│ 1 │ 0 │ 4 │ 6 │
│ ├────────────────┼──────────────────────┼───────────────────────────┤
│ │ 5 │ 9 │ 13 │
├─────────┼────────────────┼──────────────────────┼───────────────────────────┤
│ 2 │ 12 │ 18 │ 28 │
│ ├────────────────┼──────────────────────┼───────────────────────────┤
│ │ 18 │ 28 │ 35 │
├─────────┼────────────────┼──────────────────────┼───────────────────────────┤
│ 3 │ 23 │ 33 │ 40 │
│ ├────────────────┼──────────────────────┼───────────────────────────┤
│ │ 26 │ 37 │ 45 │
├─────────┼────────────────┼──────────────────────┼───────────────────────────┤
│ 4 │ 30 │ 42 │ 50 │
│ ├────────────────┼──────────────────────┼───────────────────────────┤
│ │ 34 │ 45 │ 53 │
├─────────┼────────────────┼──────────────────────┼───────────────────────────┤
│ 5 │ 37 │ 48 │ 56 │
│ ├────────────────┼──────────────────────┼───────────────────────────┤
│ │ 41 │ 52 │ 59 │
├─────────┼────────────────┼──────────────────────┼───────────────────────────┤
│ 6 │ 45 │ 55 │ 62 │
│ ├────────────────┼──────────────────────┼───────────────────────────┤
│ │ 48 │ 58 │ 65 │
├─────────┼────────────────┼──────────────────────┼───────────────────────────┤
│ 7 │ 51 │ 62 │ 69 │
│ ├────────────────┼──────────────────────┼───────────────────────────┤
│ │ 53 │ 65 │ 72 │
├─────────┼────────────────┼──────────────────────┼───────────────────────────┤
│ 8 │ 56 │ 67 │ 75 │
│ ├────────────────┼──────────────────────┼───────────────────────────┤
│ │ 58 │ 70 │ 78 │
├─────────┼────────────────┼──────────────────────┼───────────────────────────┤
│ 9 │ 60 │ 72 │ 80 │
│ ├────────────────┼──────────────────────┼───────────────────────────┤
│ │ 61 │ 73 │ 82 │
├─────────┼────────────────┼──────────────────────┼───────────────────────────┤
│ 10 │ 62 │ 74 │ 84 │
│ ├────────────────┼──────────────────────┼───────────────────────────┤
│ │ 63 │ 75 │ 85 │
├─────────┼────────────────┼──────────────────────┼───────────────────────────┤
│ peste │ │ │ │
│ 10 │ 63 │ 75 │ 85 │
└─────────┴────────────────┴──────────────────────┴───────────────────────────┘



NOTA: Coeficientii de uzura din tabel, corespunzatori anilor de vechime, sunt stabiliti diferentiat, pe acesti ani, pentru jumatate de an si pentru un an intreg de vechime.




TABELUL COEFICIENTILOR DE UZURA Nr. 2
pentru autovehicule a caror masa totala maxima autorizata depaseste
3,5 t si pentru cele al caror numar de locuri pe scaune este mai mare de 9

┌─────────┬───────────────────────────────────────────────────────────────────┐
│ │ Coeficient de uzura (%) │
│ ├─────────────────┬─────────────────────┬───────────────────────────┤
│ Ani │ Stare de │ Stare de │ Stare de │
│ │intretinere │ intretinere │ intretinere │
│ │ buna │ medie │ satisfacatoare │
├─────────┼─────────────────┼─────────────────────┼───────────────────────────┤
│ 1 │ 0 │ 5 │ 7 │
│ ├─────────────────┼─────────────────────┼───────────────────────────┤
│ │ 6 │ 10 │ 15 │
├─────────┼─────────────────┼─────────────────────┼───────────────────────────┤
│ 2 │ 12 │ 20 │ 27 │
│ ├─────────────────┼─────────────────────┼───────────────────────────┤
│ │ 18 │ 25 │ 34 │
├─────────┼─────────────────┼─────────────────────┼───────────────────────────┤
│ 3 │ 23 │ 30 │ 39 │
│ ├─────────────────┼─────────────────────┼───────────────────────────┤
│ │ 28 │ 35 │ 44 │
├─────────┼─────────────────┼─────────────────────┼───────────────────────────┤
│ 4 │ 33 │ 40 │ 48 │
│ ├─────────────────┼─────────────────────┼───────────────────────────┤
│ │ 37 │ 45 │ 52 │
├─────────┼─────────────────┼─────────────────────┼───────────────────────────┤
│ 5 │ 41 │ 49 │ 56 │
│ ├─────────────────┼─────────────────────┼───────────────────────────┤
│ │ 44 │ 52 │ 60 │
├─────────┼─────────────────┼─────────────────────┼───────────────────────────┤
│ 6 │ 47 │ 55 │ 63 │
│ ├─────────────────┼─────────────────────┼───────────────────────────┤
│ │ 50 │ 58 │ 65 │
├─────────┼─────────────────┼─────────────────────┼───────────────────────────┤
│ 7 │ 53 │ 60 │ 68 │
│ ├─────────────────┼─────────────────────┼───────────────────────────┤
│ │ 55 │ 64 │ 70 │
├─────────┼─────────────────┼─────────────────────┼───────────────────────────┤
│ 8 │ 58 │ 66 │ 72 │
│ ├─────────────────┼─────────────────────┼───────────────────────────┤
│ │ 60 │ 68 │ 74 │
├─────────┼─────────────────┼─────────────────────┼───────────────────────────┤
│ 9 │ 63 │ 70 │ 76 │
│ ├─────────────────┼─────────────────────┼───────────────────────────┤
│ │ 65 │ 71 │ 77 │
├─────────┼─────────────────┼─────────────────────┼───────────────────────────┤
│ 10 │ 66 │ 73 │ 79 │
│ ├─────────────────┼─────────────────────┼───────────────────────────┤
│ │ 67 │ 74 │ 80 │
├─────────┼─────────────────┼─────────────────────┼───────────────────────────┤
│ 11 │ 68 │ 75 │ 82 │
│ ├─────────────────┼─────────────────────┼───────────────────────────┤
│ │ 69 │ 76 │ 83 │
├─────────┼─────────────────┼─────────────────────┼───────────────────────────┤
│ 12 │ 70 │ 77 │ 84 │
│ ├─────────────────┼─────────────────────┼───────────────────────────┤
│ │ 71 │ 78 │ 85 │
├─────────┼─────────────────┼─────────────────────┼───────────────────────────┤
│ peste │ │ │ │
│ 12 │ 71 │ 78 │ 85 │
└─────────┴─────────────────┴─────────────────────┴───────────────────────────┘



-----------
NOTA: Coeficientii de uzura din tabel, corespunzatori anilor de vechime, sunt stabiliti diferentiat, pe acesti ani, pentru jumatate de an si pentru un an intreg de vechime.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016