Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   CRITERII din 22 noiembrie 2001  pentru stabilirea uzurii in cazul pagubelor produse la autovehicule    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CRITERII din 22 noiembrie 2001 pentru stabilirea uzurii in cazul pagubelor produse la autovehicule

EMITENT: COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURARILOR
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 765 din 30 noiembrie 2001

ART. 1
(1) Pentru stabilirea valorii autovehiculelor la data producerii evenimentului asigurat, din valoarea de nou a acestora se scade uzura.
(2) Uzura se calculeaza prin aplicarea unui coeficient de uzura asupra valorii de nou a autovehiculului la data producerii evenimentului asigurat.
(3) Coeficientul de uzura se stabileste in functie de gradul de intrebuintare (parcurs) a autovehiculului, exprimat in kilometri, precum si de vechimea in exploatare, exprimata in unitati de timp (ani), diferentiata pe categorii de autovehicule, potrivit tabelelor coeficientilor de uzura nr. 1 si 2.
(4) Pentru stabilirea coeficientului de uzura a unui autovehicul sunt necesare:
a) data introducerii in exploatare de nou a autovehiculului respectiv, mentionata in documentele de identificare a acestuia (carte de identitate, certificat de inmatriculare etc.) sau, in lipsa, anul de fabricatie de pe placa de origine a autovehiculului;
b) parcursul in kilometri realizat de autovehiculul respectiv de la data introducerii lui in exploatare de nou si pana la data producerii evenimentului asigurat.
ART. 2
(1) Pentru autovehiculele la care se cunosc datele mentionate la art. 1 alin. (4), pentru stabilirea coeficientului de uzura a autovehiculului avariat se cauta in tabelul coeficientilor de uzura linia corespunzatoare vechimii in exploatare (in ani) si coloana corespunzatoare starii de intretinere medie (determinata pentru un parcurs mediu anual de 10.000 km), la intersectia carora se va gasi coeficientul de uzura respectiv.
(2) In cazul in care exista diferente intre parcursul real si cel rezultat utilizandu-se media anuala, coeficientul corespunzator starii de intretinere medie se va corecta cu 0,6% pentru fiecare 1.000 km*), fara a putea depasi coeficientii corespunzatori starilor de intretinere buna sau satisfacatoare.
---------------
*) Corectia se va face prin adunare, daca parcursul real este mai mare de 10.000 km/an, ori prin scadere, daca este mai mic.
ART. 3
(1) Pentru autovehiculele la care nu se cunoaste parcursul (km) realizat pana la data producerii evenimentului asigurat sau acesta nu este in concordanta cu starea tehnica a autovehiculului respectiv, coeficientul de uzura a autovehiculului avariat se stabileste in functie de vechimea in exploatare si starea de intretinere a acestuia, prevazute in tabelele coeficientilor de uzura nr. 1 si 2.
(2) Starea de intretinere a unui autovehicul se clasifica in: buna, medie si satisfacatoare.
(3) Stabilirea starii de intretinere a autovehiculului se face potrivit starii acestuia dinainte de producerea evenimentului asigurat, pe baza criteriilor de mai jos:
a) stare de intretinere buna
Autovehiculul prezinta: integritatea elementelor caroseriei, barelor de protectie si capacelor de roti; vopseaua intacta, fara exfolieri sau urme aparente de rugina a tablei; tapiteria fara pete, urme de uzura prematura sau rupturi; cauciucuri uzate uniform, fara sa prezinte uzuri accentuate pe flancuri ca urmare a unui reglaj necorespunzator al directiei; motorul fara scurgeri de ulei pe partile laterale sau pe capotajele interioare ale spatiului afectat acestuia;
b) stare de intretinere medie
Autovehiculul prezinta: deformari ale caroseriei, barelor de protectie sau capacelor de roti pana la 10 dmp insumat pe intreaga suprafata exterioara; degradari ale vopselei in ceea ce priveste luciul, cu urme de rugina aparenta pe o suprafata totala pana la 10 dmp, cu exfolieri pe o suprafata totala pana la 0,5 cmp sau orice alte zgarieturi; pete pe tapiteria scaunelor;
c) stare de intretinere satisfacatoare
Autovehiculul prezinta: deformari ale caroseriei, barelor de protectie si capacelor de roti mai mari de 10 dmp insumat pe intreaga suprafata exterioara; degradari ale vopselei, pierderea totala a luciului, cu exfolieri pe o suprafata totala mai mare de 0,5 cmp, cu urme pronuntate de rugina aparenta si zgarieturi; tapiteria deteriorata si murdara; cauciucurile uzate neuniform, cu accentuari pe unul dintre flancuri, ca urmare a unui reglaj necorespunzator al directiei; motorul cu urme de ulei pe partile superioare si laterale ca urmare a scurgerilor la capacul distributiei, al chiulasei sau pe langa garniturile de etansare; joc mare la volanul directiei.
(4) Cunoscand data introducerii in exploatare de nou si starea sa de intretinere justificata tehnic, pentru stabilirea coeficientului de uzura a autovehiculului avariat se cauta in tabelul coeficientilor de uzura linia orizontala corespunzatoare vechimii in exploatare (in ani) a acestuia si se stabileste un coeficient de uzura cuprins intre cei corespunzatori starii de intretinere buna si satisfacatoare.
ART. 4
(1) Pentru autovehiculele care aveau executate inainte de data producerii evenimentului asigurat reparatii curente, inclusiv inlocuiri ale partilor componente sau ale pieselor originale, pentru mentinerea starii tehnice corespunzatoare a autovehiculului stabilirea coeficientului de uzura se face pe baza relatiei:


Ur = U x K,
in care:
Ur = coeficientul de uzura recalculat a autovehiculului;
U = coeficientul de uzura rezultat din tabelele coeficientilor de uzura, in baza datelor mentionate mai sus;
(A-a)
K = coeficientul de corectie a uzurii ───────,
A


in care:
A = valoarea de nou a autovehiculului avariat;
a = costul total al reparatiilor curente, inclusiv al inlocuirilor de parti componente sau de piese originale executate inainte de data producerii evenimentului asigurat, exclusiv cele efectuate ca urmare a unor accidente sau a unor defecte de fabricatie, pentru mentinerea sau imbunatatirea starii tehnice corespunzatoare a autovehiculului, in baza documentatiilor privind costul efectiv al acestora.
(2) Nu se pot lua in calcul coeficienti de uzura inferiori coeficientilor minimali sau superiori celor maximali, pentru vechimea in exploatare, parcursul realizat si starea de intretinere a autovehiculului avariat, prevazuti in tabelele coeficientilor de uzura nr. 1 si 2.


TABELUL COEFICIENTILOR DE UZURA Nr. 1
pentru autovehiculele a caror masa totala maxima
autorizata nu depaseste 3,5 t si pentru cele al caror numar
de locuri pe scaune nu este mai mare de 9
──────────────────────────────────────────────────────────────────
Coeficientul de uzura (%)
───────────────────────────────────────────────────────
Ani Stare de Stare de Stare de
intretinere intretinere intretinere
buna medie satisfacatoare
──────────────────────────────────────────────────────────────────
1 0 4 6
───────────────────────────────────────────────────────
5 9 13
──────────────────────────────────────────────────────────────────
2 12 18 28
───────────────────────────────────────────────────────
18 28 35
──────────────────────────────────────────────────────────────────
3 23 33 40
───────────────────────────────────────────────────────
26 37 45
──────────────────────────────────────────────────────────────────
4 30 42 50
───────────────────────────────────────────────────────
34 45 53
──────────────────────────────────────────────────────────────────
5 37 48 56
───────────────────────────────────────────────────────
41 52 59
──────────────────────────────────────────────────────────────────
6 45 55 62
───────────────────────────────────────────────────────
48 58 65
──────────────────────────────────────────────────────────────────
7 51 62 69
───────────────────────────────────────────────────────
53 65 72
──────────────────────────────────────────────────────────────────
8 56 67 75
───────────────────────────────────────────────────────
58 70 78
──────────────────────────────────────────────────────────────────
9 60 72 80
───────────────────────────────────────────────────────
61 73 82
──────────────────────────────────────────────────────────────────
10 62 74 84
───────────────────────────────────────────────────────
63 75 85
──────────────────────────────────────────────────────────────────
peste 10 63 75 85
──────────────────────────────────────────────────────────────────


NOTA: Coeficientii de uzura din tabel, corespunzatori anilor de vechime, sunt stabiliti diferentiat pe acesti ani, pentru jumatate de an si pentru un an intreg de vechime.



TABELUL COEFICIENTILOR DE UZURA Nr. 2
pentru autovehiculele a caror masa totala maxima autorizata depaseste
3,5 t si pentru cele al caror numar de locuri pe scaune este mai mare de 9

──────────────────────────────────────────────────────────────────
Coeficientul de uzura (%)
───────────────────────────────────────────────────────
Ani Stare de Stare de Stare de
intretinere intretinere intretinere
buna medie satisfacatoare
──────────────────────────────────────────────────────────────────
1 0 5 7
───────────────────────────────────────────────────────
6 10 15
──────────────────────────────────────────────────────────────────
2 12 20 27
───────────────────────────────────────────────────────
18 25 34
──────────────────────────────────────────────────────────────────
3 23 30 39
───────────────────────────────────────────────────────
28 35 44
──────────────────────────────────────────────────────────────────
4 33 40 48
───────────────────────────────────────────────────────
37 45 52
──────────────────────────────────────────────────────────────────
5 41 49 56
───────────────────────────────────────────────────────
44 52 60
──────────────────────────────────────────────────────────────────
6 47 55 63
───────────────────────────────────────────────────────
50 58 65
──────────────────────────────────────────────────────────────────
7 53 60 68
───────────────────────────────────────────────────────
55 64 70
──────────────────────────────────────────────────────────────────
8 58 66 72
───────────────────────────────────────────────────────
60 68 74
──────────────────────────────────────────────────────────────────
9 63 70 76
───────────────────────────────────────────────────────
65 71 77
──────────────────────────────────────────────────────────────────
10 66 73 79
───────────────────────────────────────────────────────
67 74 80
──────────────────────────────────────────────────────────────────
11 68 75 82
───────────────────────────────────────────────────────
69 76 83
──────────────────────────────────────────────────────────────────
12 70 77 84
───────────────────────────────────────────────────────
71 78 85
──────────────────────────────────────────────────────────────────
peste 12 71 78 85
──────────────────────────────────────────────────────────────────


NOTA:
Coeficientii de uzura din tabel, corespunzatori anilor de vechime, sunt stabiliti diferentiat pe acesti ani, pentru jumatate de an si pentru un an intreg de vechime.

-----
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016