Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   CONVENTIE din 5 aprilie 1973  intre Republica Socialista Romania si Republica Democratica Sudan    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CONVENTIE din 5 aprilie 1973 intre Republica Socialista Romania si Republica Democratica Sudan

EMITENT: CONSILIUL DE STAT
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL nr. 167 din 26 octombrie 1973

Republica Socialistã România şi Republica Democratica Sudan,
Animate de dorinta de a dezvolta legãturile de prietenie dintre ele pe baza respectãrii principiilor suveranitãţii şi independentei naţionale, neamestecului în treburile interne, egalitãţii în drepturi şi avantajului reciproc,
dorind sa reglementeze relaţiile lor consulare, sa defineascã drepturile, privilegiile şi imunitãţile oficiilor consulare şi personalului lor consular şi în acest scop,
au numit ca plenipotentiari ai lor:

Republica Socialistã România, pe George Macovescu, ministrul afacerilor externe,
Republica Democrata Sudan, pe dr. Mansour Khalid, ministrul afacerilor externe, care, dupã schimbul deplinelor puteri, gãsite în buna şi cuvenitã forma,
au convenit asupra celor ce urmeazã:

ART. 1
Definiţii
În înţelesul prezentei convenţii:
a) oficiu consular înseamnã orice consulat general, consulat, viceconsulat sau agenţie consularã;
b) circumscripţie consularã înseamnã teritoriul stabilit pentru exercitarea de cãtre un oficiu a funcţiilor sale;
c) şef al oficiului consular înseamnã persoana numita sa acţioneze în aceasta calitate;
d) funcţionar consular înseamnã orice insarcinata sa exercite funcţii consulare, inclusiv şeful oficiului consular;
e) angajat consular înseamnã orice persoana care face parte din serviciul adminsitrativ sau tehnic al oficiului consular;
f) membru al personalului de serviciu înseamnã orice persoana aparţinînd serviciului domestic al oficiului consular;
g) membru al oficiului consular înseamnã functionarii consulari, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu;
h) membru al personalului consular înseamnã functionarii consulari, alţii decît şeful oficiului consular, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu;
i) membru al personalului privat înseamnã persoana angajata exclusiv în serviciul privat al unui membru al oficiului consular;
j) membri de familie înseamnã sotia (soţul), copiii minori şi pãrinţii unui membru al oficiului consular, precum şi orice alta persoana cãreia statul de resedinta îi recunoaşte aceasta calitate, cu condiţia ca toate aceste persoane sa traiasca în acelaşi cãmin cu membrul oficiului consular;
k) localuri consulare înseamnã clãdirile sau pãrţile din clãdirile sau pãrţile din clãdiri şi terenurile aferente, oricãrui ar aparţine, care sînt folosite exclusiv în scopul activitãţii oficiului cosular;
l) arhive consulare cuprind toatã corespondenta şi documentele oficiale, echipamentul destinat scopurilor oficiale, precum şi orice articol de mobilier folosit pentru protecţia şi siguranta acestora;
m) nava a statului trimiţãtor înseamnã orice vas având naţionalitatea statului trimiţãtor în conformitate cu legile acestui stat.

CAP. 1
Relaţii consulare
ART. 2
Înfiinţarea oficiilor consulare
1. Fiecare inalta parte contractantã poate infiinta oficii consulare pe teritoriul celeilalte înalte pãrţi contractante numai cu consimţãmîntul statului de resedinta, dat pentru fiecare caz în parte.
2. Sediul şi rangul unui oficiu consular, precum şi circumscripţia sa consularã se stabilesc prin înţelegere între statul trimiţãtor şi statul de resedinta.
3. Orice modificare ulterioara în ceea ce priveşte sediul oficiului consular, rangul sau ori circumscripţia sa consularã se va face, de asemenea, numai prin înţelegere între statul trimiţãtor şi statul de resedinta.
ART. 3
Patenta consularã şi exequaturul
1. În vederea numirii şefului oficiului consular, statul trimiţãtor trebuie sa obţinã, pe cale diplomaticã, acordul prealabil al statului de resedinta.
2. Dupã obţinerea acordului sus-menţionat, statul trimiţãtor va transmite, pe cale diplomaticã, patenta consularã ministerului afacerilor externe al statului de resedinta. Patenta consularã trebuie sa ateste calitatea şi sa indice numele, prenumele şi clasa şefului oficiului consular, limitele circumscripţiei consulare şi sediul oficiului consular.
3. Şeful oficiului consular este admis sa-şi exercite funcţiile printr-o autorizaţie a statului de resedinta, denumita "exequatur".
4. Pînã la eliberarea exequaturului, statul de resedinta poate acorda şefului oficiului consular o autorizaţie provizorie prin care i se permite sa-şi exercite funcţiile. În acest caz, dispoziţiile prezentei convenţii îi sînt aplicabile.
5. Din momentul în care şefului oficiului consular i s-a permis, chiar cu titlu provizoriu, sa-şi exercite funcţiile sale, statul de resedinta este obligat sa informeze imediat despre aceasta autoritãţile competente din circumscripţia consularã şi sa ia mãsurile necesare pentru ca şeful oficiului consular sa-şi poatã îndeplini funcţiile.
ART. 4
Geranta interimara
1. În cazul în care şeful oficiului consular este în imposibilitatea de a-şi îndeplini funcţiile sale sau dacã postul este vacant, conducerea oficiului consular poate fi încredinţatã temporar unui funcţionar consular din cadrul aceluiaşi oficiu consular, din cadrul altui oficiu consular al statului trimiţãtor situat pe teritoriul statului de resedinta sau unui membru al personalului diplomatic din cadrul misiunii diplomatice a statului trimiţãtor în statul de resedinta.
2. Numele şi prenumele persoanei desemnate în conformitate cu prevederile paragrafului 1 în calitate de gerant interimar al oficiului consular vor fi notificate, în prealabil, ministerului afacerilor externe al statului de resedinta.
3. Gerantul interimar se va bucura de facilitãţile, privilegiile şi imunitãţile acordate şefului oficiului consular prin prezenta convenţie.
ART. 5
Cetãţenia membrilor oficiului consular
1. Functionarii consulari trebuie sa fie numai cetãţeni ai statului trimiţãtor sa nu aibã domiciliul pe teritoriul statului de resedinta şi sa nu fie trimişi în acest stat cu alte misiuni.
2. Angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu ai oficiului consular nu pot fi decît cetãţeni ai statului trimiţãtor sau ai statului de resedinta.
ART. 6
Numãrul membrilor oficiului consular
Statul trimiţãtor stabileşte numãrul membrilor oficiului sau consular în funcţie de volumul de munca şi de necesitãţile unei normale desfasurari a activitãţii oficiului.
Statul de resedinta poate cere, totuşi, ca efectivul membrilor oficiului consular sa fie menţinut în limitele a ceea ce el considera rezonabil şi normal, ţinînd seama de condiţiile existente în acea circumscripţie consularã şi de necesitãţile efective ale oficiului consular.
ART. 7
Notificarea numirii membrilor personalului oficiului consular
Numele, prenumele şi clasa funcţionarilor consulari, alţii decît şeful oficiului consular, precum şi numele şi prenumele angajaţilor consulari şi ale membrilor personalului de serviciu, vor fi notificate, în prealabil, ministerului afacerilor externe al statului de resedinta.
ART. 8
Documente de identitate
1. Autoritatea competenta a statului de resedinta va elibera, gratuit, fiecãrui funcţionar consular un document care atesta identitatea şi calitatea sa.
2. Dispoziţiile paragrafului 1 se aplica şi angajaţilor consulari şi membrilor personalului de serviciu, cu condiţia ca ei sa nu fie cetãţeni ai statului de resedinta sau cetãţeni ai statului trimiţãtor domiciliaţi în statul de resedinta.
3. Dispoziţiile paragrafului 1 se aplica, de asemenea, şi membrilor de familie ai membrilor oficiului consular, cu condiţia ca ei sa nu fie cetãţeni ai statului de resedinta sau cetãţeni ai statului trimiţãtor domiciliaţi în statul de resedinta şi sa nu exercite vreo activitate cu caracter lucrativ în acest stat.
ART. 9
Interzicerea unor activitãţi
1. Membrii oficiului consular nu vor desfasura activitate comercialã sau o alta profesiune cu caracter lucrativ în afarã funcţiilor consulare sau sarcinilor pe care le au la oficiul consular.
2. În raporturile dintre ele inaltele pãrţi contractante nu vor folosi consuli onorifici.
ART. 10
Încetarea funcţiilor unui membru al oficiului consular
1. Funcţiile unui membru al oficiului consular înceteazã îndeosebi prin:
a) notificarea, din partea statului trimiţãtor cãtre statul de resedinta, a faptului ca funcţiile unui membru al oficiului consular au luat sfîrşit:
b) retragerea exequaturului;
c) notificarea, din partea statului de resedinta cãtre statul trimiţãtor, ca înceteazã sa mai considere persoana respectiva ca membru al personalului consular.
2. Statul de resedinta poate oricind sa încunoştinţeze statul trimiţãtor ca un funcţionar consular este considerat persoana non grata sau ca un angajat consular ori un membru al personalului de serviciu este inacceptabil.
Într-o asemenea situaţie, statul trimiţãtor va dispune, dupã caz, fie rechemarea funcţionarului consular, fie încetarea activitãţii angajatului consular sau a membrului personalului de serviciu al oficiului consular.
3. Dacã într-un termen rezonabil statul trimiţãtor nu da urmare incunostintarii ce i s-a fãcut, statul de resedinta va putea, dupã caz, fie sa retragã exequaturul şefului oficiului consular, fie, notificind statului trimiţãtor, pe cale diplomaticã, hotãrîrea luatã, sa nu mai considere persoana în cauza ca membru al personalului consular.
4. În situaţiile menţionate la paragrafele 2 şi 3, statul de resedinta nu este obligat sa comunice statului trimiţãtor motivele hotãrîrii luate.

CAP.2
Funcţii consulare
ART. 11
Scopurile activitãţii consulare
1. Exercitarea funcţiilor consulare are drept scop:
a) apãrarea, în statul de resedinta, a drepturilor şi intereselor statului trimiţãtor, precum şi ale cetãţenilor lui;
b) favorizarea dezvoltãrii relaţiilor comerciale, economice, ştiinţifice şi culturale între statul trimiţãtor şi statul de resedinta;
c) informarea prin toate mijloacele licite despre condiţiile şi evoluţia vieţii comerciale, economice, ştiinţifice, culturale şi turistice din statul de resedinta;
d) promovarea, în orice mod, a relaţiilor de prietenie între cele doua state;
e) acordarea de ajutor şi asistenta cetãţenilor statului trimiţãtor.
2. Dispoziţiile prezentei convenţii, referitoare la cetãţenii statului trimiţãtor, se aplica în mod corespunzãtor şi persoanelor juridice care au naţionalitatea acestui stat, atribuitã conform legilor sale.
ART. 12
Exercitarea funcţiilor consulare
1. Funcţiile consulare sînt exercitate de cãtre functionarii consulari ai statului trimiţãtor.
2. Funcţiile consulare pot fi exercitate, de asemenea, dacã este cazul, şi de cãtre agenţii diplomatici din cadrul misiunii diplomatice a statului trimiţãtor în statul de resedinta. În acest caz, drepturile şi îndatoririle agenţilor diplomatici vor fi respectate.
3. Funcţiile consulare vor fi exercitate în cadrul circumscripţiei consulare; exercitarea funcţiilor consulare în afarã circumscripţiei consulare se poate face numai cu consimţãmîntul prealabil al statului de resedinta.
4. Funcţiile consulare prevãzute în prezentul capitol, precum şi orice alta funcţie consularã încredinţatã de statul trimiţãtor, se exercita cu respectarea legilor şi regulamentelor statului de resedinta şi în limitele admise de dreptul internaţional.
ART. 13
Comunicarea cu autoritãţile statului de resedinta
1. În exercitarea funcţiilor ce-i revin potrivit prezentei convenţii funcţionarul consular poate sa se adreseze:
a) autoritãţilor locale competente din circumscripţia consularã;
b) autoritãţilor centrale ale statului de resedinta, dacã şi în mãsura în care aceasta este admisã de legile, regulamentele şi uzanţele statului de resedinta sau de acordurile internaţionale în materie.
2. Funcţionarul consular se poate adresa direct ministerului afacerilor externe al statului de resedinta numai în absenta unui agent diplomatic al statului trimiţãtor.
ART. 14
Înregistrarea cetãţenilor statului trimiţãtor
1. Funcţionarul consular poate sa înregistreze pe cetãţenii statului trimiţãtor care au domiciliul sau resedinta în circumscripţia sa consularã.
2. Înregistrarea efectuatã de funcţionarul consular nu scuteşte pe cetãţenii respectivi de obligaţia de a respecta legile şi regulamentele statului de resedinta cu privire la şederea strãinilor.
ART. 15
Reprezentarea cetãţenilor în fata justiţiei şi a altor autoritãţi ale statului de resedinta
Funcţionarul consular este autorizat sa ia mãsuri în vederea asigurãri în condiţii adecvate, cu respectarea legilor şi regulamentelor statului de resedinta, a reprezentãrii cetãţenilor statului trimiţãtor în fata justiţiei sau altor autoritãţi ale statului de resedinta. El poate cere, conform legilor şi regulamentelor statului de resedinta, adoptarea mãsurilor provizorii în vederea apãrãrii drepturilor şi intereselor cetãţenilor statului sau, atunci cînd aceştia, fiind absenţi sau din orice alta cauza, nu-şi pot apara în timp util drepturile şi interesele.
ART. 16
Eliberarea paşapoartelor şi acordarea vizelor
Funcţionarul consular are dreptul:
a) sa elibereze, sa reînnoiascã, sa prelungeascã şi sa facã menţiuni sau sa retragã pasapoartele şi alte documente de cãlãtorie ale cetãţenilor statului trimiţãtor;
b) sa acorde vize de intrare sau tranzit persoanelor care doresc sa meargã în statul trimiţãtor sau sa-l tranziteze.
ART. 17
Funcţii în materie de stare civilã
1. Funcţionarul consular are dreptul sa înregistreze naşterea şi decesul cetãţenilor statului trimiţãtor şi sa elibereze certificate corespunzãtoare.
Aceasta nu scuteşte persoanele interesate de a face declaraţiile sau înregistrãrile prevãzute de legile şi regulamentele statului de resedinta cu privire la naştere şi deces.
2. Funcţionarul consular are dreptul sa oficieze cãsãtorii între cetãţenii statului trimiţãtor şi sa elibereze certificate corespunzãtoare. Persoanele în cauza vor informa, de îndatã, despre aceasta autoritãţile competente ale statului de resedinta.
3. În mãsura în care au cunostinta, autoritãţile competente ale statului de resedinta vor informa neîntîrziat oficiului consular în cazul în care un cetãţean al statului trimiţãtor a decedat pe teritoriul statului de resedinta.
ART. 18
Funcţii în materie de tutela şi curatela
1. Funcţionarul consular poate sa intervinã pe lîngã autoritãţile competente, în limitele admise de legile şi regulamentele statului de resedinta, în toate cazurile privind tutela şi curatela instituitã sau care urmeazã a se institui în favoarea propriilor cetãţeni şi pentru a asigura administrarea bunurilor celor absenţi. El poate, de asemenea, propune autoritãţilor competente ale statului de resedinta persoanele care urmeazã sa îndeplineascã funcţiile de tutori sau curatori.
2. Autoritãţile competente ale statului de resedinta vor informa pe funcţionarul consular de îndatã ce acestea au cunostinta despre cazuri în care este necesar sa se ia mãsuri de numire a unui tutore sau a unui curator pentru un cetãţean al statului trimiţãtor.
ART. 19
Funcţii notariale
1. În mãsura în care legile statului de resedinta permit, funcţionarului consular este autorizat sa îndeplineascã în circumscripţia sa consularã (în localul consular, la locuinta cetãţenilor statului trimiţãtor, la bordul navelor sau aeronavelor care poarta pavilionul acestui stat) urmãtoarele activitãţi:
a) sa primeascã, sa întocmeascã şi sa autentifice declaraţii ale cetãţenilor statului trimiţãtor;
b) sa întocmeascã, sa autentifice şi sa primeascã în depozit testamente ale cetãţenilor statului trimiţãtor;
c) sa primeascã, sa întocmeascã şi sa autentifice înscrisuri privitoare la alte acte juridice ale cetãţenilor statului trimiţãtor, dacã ele nu privesc imobile situate pe teritoriul statului de resedinta sau drepturi reale asupra unor astfel de imobile;
d) sa dea data certa înscrisurilor şi sa legalizeze semnãturile şi sigiliile de pe înscrisuri ale cetãţenilor statului trimiţãtor;
e) sa legalizeze copii, traduceri sau acte la cererea cetãţenilor statului trimiţãtor;
f) sa vizeze certificate de origine a mãrfurilor şi alte înscrisuri similare;
g) sa legalizeze semnãturile şi sigiliile de pe înscrisuri care emana de la organele de jurisdicţie sau alte autoritãţi ale statului de resedinta şi care urmeazã sa producã efecte în statul trimiţãtor;
h) sa primeascã spre pãstrare înscrisuri de la cetãţenii statului trimiţãtor sau destinate acestora.
2. Documentele enumerate la paragraful 1 au în statul de resedinta aceeaşi valoare juridicã şi forta probanta ca înscrisurile autentificate, legalizate sau certificate de autoritãţile competente ale acestui stat.
ART. 20
Funcţii în materie de succesiuni
1. În cazul în care un cetãţean al statului trimiţãtor a decedat pe teritoriul statului de resedinta, autoritatea competenta a acestuia va anunta, fãrã intirziere, despre acest fapt oficiul consular şi îi va comunica toate informaţiile de care dispune cu privire la moştenitori, legatari, domiciliul sau resedinta lor, activul succesoral, precum şi despre o eventuala existenta a unui testament. Autoritatea sus-menţionatã va face o notificare asemãnãtoare oficiului consular al statului trimiţãtor şi în cazul în care ea va fi aflat ca decedatul a lãsat o succesiune pe teritoriul unui stat terţ.
2. Autoritatea competenta a statului de resedinta va anunta, fãrã intirziere, oficiul consular al statului trimiţãtor, atunci cînd o persoana cãreia îi revine, în calitate de moştenitor, titular de drepturi sau legatar, o succesiune deschisã pe teritoriul statului de resedinta, este cetãţean al statului trimiţãtor.
3. Autoritatea competenta a statului de resedinta va comunica, fãrã intirziere, oficiului consular al statului trimiţãtor mãsurile pe care le-a luat pentru conservarea şi administrarea bunurilor succesorale care au rãmas pe teritoriul statului de resedinta ca urmare a decesului unui cetãţean al statului trimiţãtor.
Funcţionarul consular poate sa-şi dea concursul, direct sau prin intermediul unui delegat, la punerea în executare a mãsurilor vizate în alineatul precedent.
El poate, de asemenea:
a) sa urmãreascã realizarea drepturilor succesorale ale cetãţenilor statului trimiţãtor;
b) sa vegheze ca sumele de bani, valori sau alte bunuri mobile provenind din succesiuni de pe teritoriul statului de resedinta sa fie transmise cetãţenilor statului trimiţãtor. Transmiterea se va face cu respectarea legilor şi regulamentelor statului de resedinta.
4. Dacã, dupã îndeplinirea pe teritoriul statului de resedinta a formalitãţilor privitoare la succesiuni, mobilele din sucesiuni (sau sumele rezultate din vânzarea mobilelor sau imobilelor) revin unui moştenitor, titular de drepturi sau legatar, cetãţean al statului trimiţãtor care nu locuieşte pe teritoriul statului de resedinta şi care nu a participat la procedura succesoralã şi nici nu a desemnat un mandatar, acele bunuri sau sumele provenite din vînzarea lor vor fi predate oficiului consular al statului trimiţãtor, pentru a fi transmise moştenitorului, titularului de drepturi sau legatarului, cu condiţia ca:
a) autoritãţile statului de resedinta sa fi autorizat remiterea bunurilor succesorale sau a sumelor rezultate din vînzarea lor;
b) toate datoriile moştenirii, declarate în termenul prevãzut de legile şi regulamentele statului de resedinta, sa fi fost plãtite sau garantate;
c) calitatea de moştenitor, titular de drepturi, sau legatar sa fie doveditã;
d) drepturile (taxele) asupra succesiunii sa fi fost plãtite sau garantate.
5. În cazul cînd un cetãţean al statului trimiţãtor se afla provizoriu pe teritoriul statului de resedinta şi decedeazã pe acel teritoriu, lucrurile personale şi sumele de bani rãmase de la acesta, care nu sînt pretinse de un moştenitor prezent, vor fi predate, fãrã alta formalitate, oficiului consular al statului trimiţãtor, cu titlu provizoriu, spre a li se asigura pãstrarea, cu respectarea dreptului autoritãţilor administrative sau judiciare ale statului de resedinta de a le prelua în interesul justiţiei.
Exportarea bunurilor personale şi transmiterea sumelor de bani se vor face cu respectarea legilor şi regulamentelor statului de resedinta.
6. Cetãţenii statului trimiţãtor se vor bucura în statul de resedinta de acelaşi tratament, în ceea ce priveşte realizarea drepturilor succesorale, ca şi cetãţenii statului de resedinta.
7. În mãsura în care prezentul articol nu prevede altfel, dispoziţiile articolului 15 sînt aplicabile şi în materie de succesiuni.
ART. 21
Funcţii privitoare la navigaţia maritima şi fluviala
1. Funcţionarul consular are dreptul sa acorde asistenta navelor care poarta pavilionul statului trimiţãtor şi care intra sau se gãsesc într-un port din circumscripţia sa consularã; el poate acţiona pentru a facilita intrarea, stationarea şi plecarea navelor din porturile circumscripţiei sale consulare.
2. În mãsura în care legile şi regulamentele statului trimiţãtor îl autoriza, funcţionarul consular are dreptul sa ia legatura cu echipajele navelor care poarta pavilionul statului trimiţãtor, sa le viziteze, sa verifice şi sa viziteze documentele de bord, precum şi documentele cu privire la incarcatura şi, în general, sa asigure aplicarea pe aceste nave a legilor şi regulamentelor de navigaţie ale statului trimiţãtor.
Fãrã a aduce atingere competentei autoritãţilor statului de resedinta şi în mãsura în care legile statului trimiţãtor îl autoriza, funcţionarul consular are, de asemenea, dreptul sa ia mãsurile necesare pentru asigurarea ordinii şi disciplinei pe aceste nave.
3. În caz de avarie, eşuare sau naufragiu, în apele naţionale sau teritoriale ale statului de resedinta, al unei nave care poarta pavilionul statului trimiţãtor, autoritãţile competente ale statului de resedinta vor înştiinţa neîntîrziat oficiului consular cel mai apropiat de locul accidentului şi îl vor informa despre mãsurile întreprinse în vederea salvãrii şi ocrotirii navei, echipajului, pasagerilor, încãrcãturii şi provizioanelor. Aceste autoritãţi vor acorda, de asemenea, funcţionarilor consulari sprijinul necesar în luarea mãsurilor ce se impun ca urmare a avariei, eşuãrii sau naufragiului. Autoritãţile competente ale acestui stat vor invita funcţionarul consular sa asiste la ancheta deschisã pentru determinarea cauzelor avariei, eşuãrii sau naufragiului.
Functionarii consulari au dreptul sa ceara autoritãţilor statului de resedinta sa ia sau sa continue mãsurile prevãzute în alineatul precedent.
4. Dacã proprietarul sau armatorul navei avariate, eşuate ori naufragiate sau orice alta persoana indreptatita sa acţioneze în numele sau nu poate lua mãsurile necesare în legatura cu nava, incarcatura sau proviziile acesteia, funcţionarul consular poate lua aceste mãsuri în numele proprietarului, armatorului sau persoanei îndreptãţite. Tot astfel, funcţionarul consular poate lua asemenea mãsuri în legatura cu orice obiecte aparţinînd unor cetãţeni ai statului trimiţãtor provenind din incarcatura sau proviziile aduse în port sau gãsite pe coasta, în apropierea coastei sau pe nava esuata sau naufragiata. Nici un fel de taxe vamale nu vor fi percepute pentru aceasta nava sau pentru incarcatura ori proviziile sale, afarã de cazul cînd acestea au fost puse în consumaţie sau folosite în statul de resedinta.
5. În cazul când autoritãţile statului de resedinta înţeleg sa ia, potrivit competentei lor, mãsuri de asigurare, de executare ori sa efectueze acte de urmãrire penalã la bordul navelor care poarta pavilionul statului trimiţãtor, vor înştiinţa, în prealabil, oficiul consular pentru ca un funcţionar consular sa poatã asista la luarea acestor mãsuri ori la efectuarea actelor de urmãrire penalã. Dacã, în cazurile urgente, înştiinţarea nu a fost posibila, iar funcţionarul consular nu a fost prezent la luarea mãsurilor, autoritãţilor statului de resedinta vor informa neîntîrziat oficiul consular cu privire la mãsurile luate. Oficiul consular va fi înştiinţat şi în cazul în care membrii echipajului navei urmeazã sa fie interogati de cãtre autoritãţile statului de resedinta.
Dispoziţiile cuprinse în acest paragraf nu se referã la controlul vamal, sanitar şi al paşapoartelor.
6. Funcţionarul consular are dreptul, în conformitate cu legile şi regulamentele statului trimiţãtor, sa primeascã orice declaraţie şi sa elibereze orice document în legatura cu:
a) înmatricularea sau radierea navei din registrul statului trimiţãtor;
b) cumpãrarea navelor strãine destinate a fi înmatriculate în registrul statului trimiţãtor sau vînzarea navelor acestui stat în strãinãtate;
c) armarea sau dezarmarea unei nave înmatriculate în registrul statului trimiţãtor;
d) pierderea sau avarierea unei nave înmatriculate în registrul statului trimiţãtor.
7. Prevederile prezentului articol nu se aplica navelor de rãzboi.
ART. 22
Funcţii privitoare la navigaţia civilã aerianã.
1. Funcţionarul consular poate exercita drepturile de control şi inspecţie prevãzute de legile şi regulamentele statului trimiţãtor asupra aeronavelor înmatriculate în acest stat, precum şi asupra echipajelor lor, în mãsura în care legile şi regulamentele statului de resedinta îi permit aceasta. El poate, de asemenea, sa acorde asistenta echipajelor lor.
2. Cînd o aeronava înmatriculatã în statul trimiţãtor suferã un accident pe teritoriul statului de resedinta, autoritãţile competente ale acestui stat vor informa fãrã intirziere oficiului consular cel mai apropiat de locul unde s-a produs accidentul.
ART. 23
Alte funcţii consulare
Funcţionarul consular poate exercita, pe lîngã funcţiile prevãzute în prezenta convenţie, orice alta funcţie consularã încredinţatã de statul trimiţãtor, cu condiţia ca statul de resedinta, încunoştinţat fiind, în prealabil, consimte la aceasta sau nu se opune.

CAP. 3
Facilitãţi, privilegii şi imunitãţi
ART. 24
Înlesniri acordate de cãtre statul de resedinta oficiului consular şi membrilor acestuia
1. Statul de resedinta acorda toate înlesnirile necesare îndeplinirii funcţiilor care revin oficiului consular şi va lua mãsurile corespunzãtoare pentru a permite membrilor oficiului consular sa-şi desfãşoare activitatea şi sa se bucure de imunitãţile şi privilegiile acordate prin prezenta convenţie.
2. Statul de resedinta va trata pe functionarii consulari cu respectul datorat calitãţii lor şi va lua toate mãsurile pentru a impiedica orice atingere adusã persoanei, libertãţii şi demnitãţii lor.

Secţiunea I
ART. 25
Folosirea stemei şi drapelului naţional
1. Stema statului trimiţãtor şi inscripţia cu denumirea oficiului consular redactatã în limba statului timitator şi a statului de resedinta pot fi aşezate la sediul oficiului consular şi la resedinta şefului oficiului consular.
2. Drapelul naţional al statului trimiţãtor poate fi arborat la sediul oficiului consular, la resedinta şefului oficiului consular şi pe mijloacele de transport ale şefului oficiului consular folosite în exercitarea activitãţii sale oficiale.
3. În exercitarea drepturilor acordate în prezentul articol se va tine seama de legile, regulamentele şi uzanţele statului de resedinta.
ART. 26
Înlesniri privind procurarea localurilor consulare şi a locuinţelor membrilor oficiului consular.
Statul de resedinta va înlesni, potrivit legilor şi regulamentelor sale, dobindirea pe teritoiul sau, de cãtre statul trimiţãtor, a localurilor necesare oficiului consular sau va ajuta statul trimiţãtor sa obţinã aceste localuri într-un alt mod.
De asemenea, statul de resedinta va sprijini oficiul consular în obţinerea de locuinţe corespunzãtoare pentru membrii oficiului consular.
ART. 27
Inviolabilitatea localurilor consulare şi a locuinţei şefului oficiului consular
1. Localurile consulare şi locuinta şefului oficiului consular sînt inviolabile.
2. Autoritãţile statului de resedinta nu pot pãtrunde în localurile consulare decît cu consimţãmîntul şefului oficiului consular al statului trimiţãtor, al şefului misiunii diplomatice a acelui stat sau al unei persoane desemnate de cãtre unul dintre aceştia. În locuinta şefului oficiului consular nu se poate pãtrunde decît cu consimţãmîntul acestuia sau al şefului misiunii diplomatice a statului trimiţãtor.
3. Statul de resedinta va lua toate mãsurile necesare pentru a asigura securitatea localurilor consulare, a impiedica pãtrunderea cu forta în localurile consulare a impiedica pãtrunderea cu forta în localurile consulare sau deteriorarea acestora, precum şi orice acţiune care le-ar tulbura liniştea sau le-ar atinge demnitatea.
4. Localurile consulare, mijloacele de transport şi orice alte bunuri destinate realizãrii activitãţii oficiului consular, indiferent cine ar fi proprietarul lor, nu pot fi rechiziţionate, sechestrate sau supuse actelor de executare; mijloacelor de transport aflate în afarã localurilor consulare pot fi perchezitionate numai cu consimţãmîntul şefului oficiului consular sau al şefului misiunii diplomatice a statului trimiţãtor.
ART. 28
Scutiri fiscale privind localurile consulare, locuintele funcţionarilor consulari şi mijloacele de transport
1. Imobilele proprietate a statului trimiţãtor sau deţinute cu chirie, care sînt destinate îndeplinirii activitãţii consulare sau care servesc ca locuinţe pentru functionarii consulari, sînt scutite de impozite şi taxe de orice natura, naţionale, regionale, provinciale sau municipale, cu excepţia taxelor percepute pentru servicii special prestate.
2. În cazul imobilelor deţinute cu chirie, scutirea fiscalã nu se va aplica pentru impozitele sau taxele care, potrivit legilor şi regulamentelor statului de resedinta nu sînt în sarcina locatarilor.
3. Scutirile menţionate la paragraful 1 se vor aplica şi mijoacelor de transport, proprietate a statului trimiţãtor, destinate îndeplinirii activitãţilor consulare.
ART. 29
Inviolabilitatea arhivelor consulare
Arhivele şi documentele consulare sînt inviolabile în orice moment şi oriunde s-ar afla.
ART. 30
Libertatea de comunicare
1. Statul de resedinta va permite şi înlesni oficiilor consulare ale statului trimiţãtor libertatea de comunicare cu guvernul lor, precum şi cu misiunile diplomatice şi cu alte oficii consulare ale acelui stat din statul de resedinta sau din alte state. În acest scop oficiile consulare pot folosi toate mijloacele publice de comunicare, curieri diplomatici sau consulari, valiza diplomaticã sau consularã şi mesajele în clar sau cifrate. Totuşi, oficiul consular nu poate instala sau utiliza un post de radio-emisie decît cu consimţãmîntul prealabil al statului de resedinta.
2. Corespondenta oficialã a oficiului consular este inviolabilã. Prin corespondenta oficialã se înţelege orice corespondenta privitoare la oficiul consular şi la funcţiile sale.
3. Valiza consularã nu poate fi deschisã şi nici reţinutã. Totuşi, dacã autoritãţile competente ale statului de resedinta au motive serioase sa creadã ca valiza conţine alte obiecte decît corespondenta, documentele şi obiectele menţionate la paragraful 4 al prezentului articol, ele pot cere ca valiza sa fie trimisa la locul de origine.
4. Valiza consularã şi pãrţile ei componente trebuie sa fie sigilate, sa aibã semne exterioare vizibile ale caracterului lor şi nu pot conţine decît corespondenta oficialã sau documente şi obiecte privind corespondenta oficialã sau documente şi obiecte privind exclusiv activitatea oficiului consular.
5. Curierul consular trebuie sa posede un document oficial atestind calitatea sa şi precizînd numãrul coletelor care constituie valiza consularã. Nu poate fi curier consular un cetãţean al statului de resedinta sau rezident permanent în acest stat. În exercitarea funcţiilor sale, curierul consular este protejat de statul de resedinta. El se bucura de inviolabilitatea personalã şi nu poate fi arestat sau supus oricãrei alte mãsuri de limitare sau privare a libertãţii personale.
ART. 31
Comunicarea cu cetãţenii statului trimiţãtor şi protecţia lor
1. Funcţionarul consular are dreptul, în cadrul circumscripţiei lui consulare, sa comunice cu cetãţenii statului trimiţãtor, sa-i viziteze, sa-i îndrume şi atunci cînd este cazul, sa ia mãsurile necesare pentru a le asigura asistenta juridicã şi reprezentarea în justiţie. Cetãţenii statului trimiţãtor pot sa comunice cu functionarii consulari şi sa-l viziteze.
2. Autoritãţile competente ale statului de resedinta vor incunostinta, fãrã intirziere şi în orice caz în termen de 7 zile, oficiul consular al statului trimiţãtor cînd în circumscripţia sa consularã un cetãţean al acestui stat a fost arestat sau supus oricãrei alte mãsuri de limitare sau privare a libertãţii personale.
3. Funcţionarul consular are dreptul sa primeascã corespondenta sau alte comunicãri din partea cetãţeanului statului trimiţãtor arestat sau supus oricãrei alte mãsuri de limitare sau privare a libertãţii personale, sa comunice cu el şi sa-l viziteze. Exercitarea acestui drept nu poate fi amînatã de cãtre autoritãţile statului de resedinta dupã împlinirea termenului de 10 zile de la data arestãrii sau luãrii oricãrei alte mãsuri de limitare sau privare a libertãţii personale.
4. În cazul în care, în urma unei condamnãri, un cetãţean al statului trimiţãtor executa o pedeapsa privativã de libertate, funcţionarul consular are dreptul sa comunice cu el şi sa-l viziteze.
5. Drepturile menţionate la paragrafele 3 şi 4 din prezentul articol se vor exercita potrivit legilor şi regulamentelor statului de resedinta cu privire la comunicarea şi vizitarea persoanelor supuse unei mãsuri privative de libertate.
6 Autoritãţile competente ale statului de resedinta vor informa pe cetãţeanul statului trimiţãtor, arestat sau supus oricãrei alte mãsuri de limitare sau privare a libertãţii personale, despre posibilitatea de comunicare pe care o are potrivit prezentului articol.
ART. 32
Libertatea de deplasare
Sub rezerva legilor şi regulamentelor sale referitoare la zonele în care accesul este interzis sau supus unor reguli speciale din motive de securitate nationala sau de interes public, statul de resedinta asigura membrilor oficiului consular libertatea de deplasare pe teritoriul sau.
ART. 33
Drepturi şi taxe consulare
1. Oficiul consular poate sa perceapã pe teritoriul statului de resedinta drepturile şi taxele pe care legile şi regulamentele statului trimiţãtor le prevãd pentru serviciile consulare.
2. Sumele încasate ca drepturi şi taxe prevãzute la paragraful 1 din prezentul articol sînt scutite de orice impozite şi taxe în statul de resedinta.

Secţiunea a II-a
ART. 34
Imunitatea de jurisdicţie şi inviolabilitate personalã şi membrilor oficiului consular
1. Membrii oficiului consular nu sînt supuşi jurisdicţiei autoritãţilor judiciare sau administrative ale statului de resedinta pentru actele îndeplinite în exercitarea funcţiilor lor.
2. Totuşi, dispoziţiile paragrafului 1 nu se aplica în caz de acţiune civilã:
a) care rezulta din încheierea unui contract fãcut de membru al oficiului consular, pe care nu l-a încheiat în mod expres sau implicit în numele statului trimiţãtor:
b) intentatã de un terţ pentru pagube rezultate dintr-un accident, o nava sau o aeronava.
3. Pentru actele îndeplinite în afarã funcţiilor lor, functionarii consulari nu pot fi arestaţi sau supuşi oricãrei alte mãsuri de privare sau limitare a libertãţii lor personale decît în cazul cînd sînt învinuiţi, de o autoritate judiciarã competenta, de o infracţiune grava sau cînd au fost condamnaţi ptrintr-o hotãrîre judecãtoreascã rãmasã definitiva.
4. În sensul prezentului articol, infracţiune grava se înţelege orice fapta comisã cu intenţie şi pentru care legile statului de resedinta prevãd o pedeapsa privativã de libertate de cel puţin 5 ani.
5. Cînd o procedura penalã este angajata impotriva unui functioanr consular, acesta este obligat sa se prezinte în fata autoritãţilor competente. Totuşi, procedura trebuie sa fie condusã avîndu-se în vedere consideraţia datoratã funcţionarului consular pentru poziţia sa oficialã, în asa fel încît sa stînjeneascã cît mai puţin posibil exercitarea funcţiilor consulare. Atunci cînd în împrejurãrile menţionate la paragraful 3 s-a ivit necesitatea ca un funcţionar consular sa fie arestat sau supus oricãrei alte mãsuri de limitare sau privare a libertãţii personale, procedura îndreptatã contra lui trebuie sa fie deschisã în termenul cel mai scurt posibil.
6. În cazul luãrii unei mãsuri privative de libertate sau efectuãrii unui act de urmãrire penalã impotriva unui membru al oficiului consular, statul de resedinta este obligat sa informeze despre aceasta pe şeful oficiului consular cît mai curînd posibil. Dacã însuşi şeful oficiului consular este vizat de una dintre aceste mãsuri, statul de resedinta trebuie sa informeze despre aceasta statul trimiţãtor, pe cale diplomaticã.
ART. 35
Depunerea de mãrturie şi efectuarea de expertize
1. Membrii oficiului consular pot fi chemaţi sa depunã mãrturie în cursul unor proceduri judiciare sau administrative. Dacã un funcţionar consular refuza sa depunã mãrturie, nici o mãsura coercitivã sau alta sancţiune nu-l poate fi aplicatã.
În afarã cazurilor menţionate la paragraful 3 al prezentului articol, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu nu pot refuza sa depunã ca martori.
2. Autoritatea statului de resedinta care solicita mãrturia trebuie sa evite sa stînjeneascã pe funcţionarul consular sau pe angajatul consular în desfãşurarea activitãţii lor oficiale. Ea poate sa primeascã depozitia funcţionarului consular în localul oficiului consular sau la locuinta acestuia sau sa accepte o declaraţie în scris din partea sa.
3. Membrii oficiului consular nu sînt ţinuţi sa depunã mãrturie asupra faptelor care au legatura cu desfãşurarea activitãţii lor de serviciu şi nici sa prezinte corespondenta sau alte documente oficiale referitoare la aceasta activitate.
4. Functionarii consulari chemaţi sa depunã mãrturie pot face o declaraţie fãrã a presta jurãmînt, chiar dacã legile statului de resedinta prevãd aceasta obligaţie.
5. Membrii oficiului consular nu sînt ţinuţi sa efectueze expertize.
ART. 36
Scutirea de prestaţii personale şi de alte obligaţii
Membrii oficiului consular sînt scutiţi în statul de resedinta de orice obligaţii cu caracter militar, de servicii publice, precum şi de contribuţiile care le-ar înlocui. Ei sînt scutiţi, de asemenea, de toate obligaţiile prevãzute de legile şi regulamentele acestui stat în materie de înregistrare a strãinilor şi permis de şedere.
ART. 37
Scutiri vamale
1. Statul de resedinta va acorda, în conformitate cu legile şi regulamentele sale, autorizaţie de intrare şi scutire de orice drepturi vamale, taxe şi orice alte drepturi similare pentru obiectele destinate:
a) uzului oficial al oficiului consular;
b) folosinţei personale a funcţionarilor consulari, inclusiv bunurile destinate instalãrii lor. Articolele de consum nu trebuie sa depãşeascã cantitãţile necesare potrivit legilor şi regulamentelor statului de resedinta şi sa fie destinate pentru folosirea directa de cãtre cei interesaţi.
Scutirile astfel recunoscute nu privesc cheltuielile de depozit, transport şi alte servicii similare.
2. Angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu care sînt cetãţeni ai statului trimiţãtor şi nu domiciliazã în statul de resedinta vor beneficia de privilegiile şi scutirile prevãzute la paragraful 1 litera b) pentru obiectele importate cu ocazia primei lor instalãri.
3. Bagajele personale ale funcţionarilor consulari şi ale membrilor lor de familie care locuiesc cu ei, însoţite de cãtre aceştia, sînt scutite de control vamal. Ele nu pot fi supuse controlului decît dacã exista motive temeinice sa se banuiasca ca ar conţine alte obiecte decît cele indicate la paragraful 1 litera b) sau obiecte interzise la export sau import de cãtre legile şi regulamentele statului de resedinta, ori supuse legilor şi regulamentelor de carantina. În aceste cazuri, controlul trebuie sa se facã în prezenta funcţionarului consular respectiv sau a membrului de familie interesat.
ART. 38
Scutiri fiscale
1. Functionarii consulari şi angajaţii consulari care sînt cetãţeni ai statului trimiţãtor şi nu domiciliazã în statul de resedinta sînt scutiţi de orice impozite şi taxe personale sau reale, naţionale, regionale şi comunale, cu excepţia:
a) impozitelor indirecte care sînt în mod normal cuprinse în preţul mãrfurilor sau serviciilor;
b) impozitelor şi taxelor asupra bunurilor imobile particulare situate pe teritoriul statului de resedinta, sub rezerva dispoziţiilor articolului 28;
c) taxelor şi oricãror alte impozite pentru succesiune şi orice transfer de bunuri, sub rezerva dispoziţiilor articolului 39 litera b);
d) impozitelor şi taxelor asupra veniturilor de orice natura, obţinute în statul de resedinta, cu excepţia veniturilor realizate din remunerarea activitãţii lor oficiale;
e) drepturilor de înregistrare, de grefa, de ipoteca şi de timbru, sub rezerva dispoziţiilor articolului 28.
2. Membrii personalului de serviciu sînt scutiţi de orice impozite şi taxe pe remuneraţiile primite pentru activitãţile lor oficiale.
3. Membrii oficiului consular care folosesc persoane ale cãror retribuţii sau salarii nu sînt scutite de impozitul pe venit în statul de resedinta trebuie sa respecte obligaţiile pe care legile şi regulamentele statului respectiv le impun în materie de percepere a impozitului pe venit.
ART. 39
Scutiri acordate în cazul decesului unui membru al oficiului consular
În cazul decesului unui membru al oficiului consular, statul de resedinta este obligat:
a) sa permitã exportul bunurilor mobile ale defunctului cu excepţia celor dobîndite în statul de resedinta, dacã acestea fac obiectul unei prohibiţii la export în momentul decesului;
b) sa scuteascã bunurile mobile succesorale de impozite şi taxe sau alte drepturi similare de orice natura, cu condiţia ca aceste bunuri sa se fi gãsit pe teritoriul statului de resedinta numai datoritã prezentei defunctului în calitate de membru al oficiului consular.
ART. 40
Scutirea de regimul asigurãrilor sociale
1. Sub rezerva dispoziţiilor paragrafului 3 al prezentului articol, membrii oficiului consular sînt exceptaţi, în ceea ce priveşte serviciile pe care ei le aduc statului trimiţãtor, de la dispoziţiile privind asigurãrile sociale în vigoare în statul de resedinta.
2. Scutirea prevãzutã la paragraful 1 se aplica şi membrilor personalului privat care se afla în serviciul exclusiv al membrilor oficiului consular, dacã:
a) nu sînt cetãţeni ai statului de resedinta sau nu sînt rezidenţi permanenţi în acest stat;
b) sînt supuşi dispoziţiilor referitoare la asigurãrile sociale în statul trimiţãtor sau într-un stat terţ.
3. Membrii oficiului consular care au în serviciul lor persoane cãrora scutirea prevãzutã la paragraful 2 nu li se aplica trebuie sa respecte obligaţiile pe care dispoziţiile privind asigurãrile sociale ale statului de resedinta le impun celui care angajeazã.
4. Scutirea prevãzutã la paragrafele 1 şi 2 nu impiedica participarea voluntara la regimul asigurãrilor sociale existent în statul de resedinta, cu condiţia ca ea sa fie admisã de acest stat.
ART. 41
Excepţii de la imunitãţi şi privilegii
1. Angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu al oficiului consular, care sînt cetãţeni ai statului de resedinta sau cetãţeni ai statului trimiţãtor cu domiciliul în statul de resedinta, nu beneficiazã decît de imunitãţile şi privilegiile prevãzute de articolele 34 paragraful 1 şi 35 paragraful 3 din prezenta convenţie.
2. Membrii de familie ai membrilor oficiului consular beneficiazã, în mod corespunzãtor, de privilegiile recunoscute acestora din urma, cu condiţia sa nu fie cetãţeni ai statului de resedinta, sa nu domicilieze în acest stat şi sa nu exercite o activitate cu caracter lucrativ în acest stat.
3. Statul de resedinta trebuie sa-şi exercite jurisdicţia asupra persoanelor menţionate la paragrafele 1 şi 2, astfel încît sa nu impedice activitatea oficiului consular.
ART. 42
Renunţarea la imunitãţi şi privilegii
1. Statul trimiţãtor poate renunţa la imunitãţile şi privilegiile prevãzute de articolele 34 şi 35 pentru membrii oficiului consular.
2. Renunţarea trebuie sa fie de fiecare data expresã, cu excepţia cazurilor menţionate la paragraful 3 din prezentul articol; ea trebuie sa fie comunicatã în scris statului de resedinta.
3. Dacã un membru al oficiului consular, în una dintre materiile în care ar beneficia de imunitate de jurisdicţie în virtutea articolului 34 paragraful 1, angajeazã o procedura, acesta nu va putea invoca imunitatea de jurisdicţie cu privire la orice cerere reconvenţionalã legatã de cererea principala.
4. Renunţarea la imunitatea de jurisdicţie pentru o acţiune civilã sau administrativã nu implica renunţarea la imunitatea privind mãsurile de executare a hotãrîrii, pentru care este necesarã o renunţare distinctã.
ART. 43
Începutul şi sfîrşitul imunitãţilor şi privilegiilor
1. Membrii oficiului consular beneficiazã de privilegiile şi imunitãţile prevãzute în prezenta convenţie din momentul trecerii frontierei statului de resedinta pentru a-şi ocupa postul, iar dacã se gãsesc deja pe acest teritoriu, de la intrarea lor în funcţie la oficiul consular.
2. Membrii de familie ai membrilor oficiului consular beneficiazã de privilegiile prevãzute de prezenta convenţie astfel:
a) din momentul în care membrul oficiului consular începe sa se bucure de imunitãţi şi privilegii potrivit paragrafului 1;
b) din momentul trecerii frontierei statului de resedinta, dacã au intrat pe acest teritoriu ulterior datei prevãzute la litera a);
c) din momentul cînd au devenit membri de familie ai membrului oficiului consular, dacã au dobîndit aceasta calitate ulterior momentului prevãzut la literele a) şi b).
3. Atunci cînd activitatea unui membru al oficiului consular la sfîrşit, imunitãţile şi privilegiile sale, precum şi privilegiile membrilor familiei sale, înceteazã în momentul în care persoana în cauza îşi pierde calitatea de angajat consular sau membru al personalului de serviciu.
4. Privilegiile acordate membrilor de familie înceteazã, de asemenea, din momentul cînd aceştia nu mai fac parte din familia membrului oficiliul consular. Totuşi, dacã aceste persoane declara ca înţeleg sa pãrãseascã teritoriul statului de resedinta într-un termen rezonabil, privilegiile lor subzistã pînã la acea data.
5. În cazul decesului unui membru al oficiului consular, membrii familiei sale continua sa se bucure de privilegiile care le sînt recunoscute prin prezenta convenţie, pînã la pãrãsirea teritoriului statului de resedinta sau pînã la expirarea unui termen rezonabil acordat în acest scop.
6. Membrii personalului privat beneficiazã de drepturile şi facilitãţile care le sînt acordate prin prezenta convenţie pe timpul cît sînt angajaţi în aceasta calitate.
7. Pentru actele îndeplinite de membrii oficiului consular în exercitarea atribuţiilor lor oficiale, imunitatea de jurisdicţie subzistã fãrã limita de durata.
ART. 44
Notificarea unor plecari şi sosiri
Sînt notificate ministerului afacerilor externe al statului de resedinta:
a) sosirea şi plecarea definitiva a unui membru de familie al unui membru al oficiului consular şi, dacã este cazul, faptul ca o persoana devine sau înceteazã sa mai fie membru al acestei familii;
b) sosirea şi plecarea definitiva a membrilor personalului privat şi, dacã este cazul, încetarea serviciului lor în aceasta calitate;
c) angajarea şi încetarea angajãrii persoanelor care domiciliazã pe teritoriul statului de resedinta, în calitate de angajaţi consulari, membri ai personalului de serviciu sau ca membri ai personalului privat.

CAP. 4
Dispoziţii finale
ART. 45
Respectarea legilor statului de resedinta
1. Fãrã a aduce atingere imunitãţilor şi privilegiilor prevãzute în prezenta convenţie, persoanele care beneficiazã de aceste imunitãţi şi privilegii au obligaţia de a respecta legile statului de resedinta şi de a nu se amesteca în treburile interne ale acestui stat.
2. Facilitãţile, privilegiile şi imunitãţile membrilor oficiului consular nu vor fi folosite de aceştia decît în scopul îndeplinirii obligaţiilor lor oficiale.
3. Localurile consulare nu vor fi folosite într-un mod incompatibil cu exercitarea funcţiilor consulare.
ART. 46
Asigurarea de rãspundere civilã
1. Pentru toate mijloacele de transport proprietate a statului trimiţãtor, folosite de oficiile consulare, precum şi pentru toate mijloacele de transport aparţinînd membrilor oficiului consular sau membrilor familiilor lor, este obligatorie asigurarea impotriva pagubelor cauzate terţilor.
2. În mãsura în care legile statului de resedinta nu prevãd altfel, dispoziţiile paragrafului 1 nu sînt aplicabile angajaţilor consulari, membrilor personalului de serviciu sau membrilor de familie ai membrilor oficiului consular care sînt cetãţeni ai statului de resedinta sau care domiciliazã în acest stat.
ART. 47
Ratificarea, intrarea în vigoare, denunţarea
1. Prezenta convenţie va fi supusã ratificãrii, iar schimbul instrumentelor de ratificare va avea loc la Khartum cît mai curînd posibil.
2. Prezenta convenţie va intra în vigoare în a treizecea zi de la data schimbului instrumentelor de ratificare. Ea va rãmîne în vigoare timp de 10 ani, cît şi dupã aceasta perioada, dacã nu va inceta sa mai fie în vigoare în condiţiile arãtate la paragraful 3 din prezentul articol.
3. Oricare dintre inaltele pãrţi contractante poate sa denunţe prezenta convenţie la sfîrşitul perioadei iniţiale de 10 ani sau la orice alta data dupã aceasta, notificind în scris aceasta hotãrîre, cu un an înainte, celeilalte înalte pãrţi contractante.
Drept care plenipotenţiarii respectivi au semnat prezenta convenţie, aplicind sigiliile lor.
Facuta la Bucureşti la 5 aprilie 1973, în doua exemplare originale, fiecare în limbile romana şi engleza, ambele texte fãcînd deplina credinţa.
--------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016