Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   CONVENTIE CONSULARA din 8 iulie 1995  intre Romania si Republica Socialista Vietnam    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CONVENTIE CONSULARA din 8 iulie 1995 intre Romania si Republica Socialista Vietnam

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 261 din 25 octombrie 1996
România şi Republica Socialistã Vietnam, denumite în continuare pãrţi contractante,
animate de dorinta de a dezvolta şi de a întãri, în continuare, legãturile prieteneşti, traditionale, dintre cele doua tari,
reafirmind hotãrîrea de a aseza la baza relaţiilor lor încrederea, cooperarea şi ajutorul reciproc, în conformitate cu principiile respectãrii independentei, suveranitãţii şi integritãţii teritoriale, al egalitãţii în drepturi şi neamestecului în treburile interne,
dorind sa reglementeze şi sa dezvolte relaţiile consulare dintre cele doua state pe baza respectãrii drepturilor şi libertãţilor fundamentale ale omului şi a angajamentelor internaţionale asumate,
au hotãrît sa încheie prezenta convenţie consularã, în care scop au convenit asupra urmãtoarelor:

CAP. 1

ART. 1
Definiţii
1. În sensul prezentei convenţii, expresiile de mai jos vor avea urmãtorul înţeles:
a) oficiu consular înseamnã orice consulat general, consulat, viceconsulat sau agenţie consularã;
b) circumscripţie consularã înseamnã teritoriul atribuit unui oficiu consular pentru exercitarea funcţiilor consulare;
c) şef de oficiu consular înseamnã persoana insarcinata sa acţioneze în aceasta calitate;
d) funcţionar consular înseamnã oricare persoana, inclusiv şeful oficiului consular, insarcinata sa exercite funcţiile consulare;
e) angajat consular înseamnã oricare persoana care face parte din serviciul administrativ sau tehnic al oficiului consular;
f) membru al personalului de serviciu înseamnã oricare persoana aparţinînd serviciului casnic al unui oficiu consular;
g) membru al oficiului consular înseamnã functionarii consulari, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu;
h) membru al personalului particular înseamnã persoana folositã în mod exclusiv în serviciul privat al unui membru al oficiului consular;
i) membru de familie înseamnã soţul sau sotia membrului oficiului consular, precum şi copiii minori ai acestuia;
j) membru al personalului consular înseamnã functionarii consulari, alţii decît şeful oficiului consular, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu;
k) localuri consulare înseamnã clãdirile sau pãrţile de clãdiri şi terenurile aferente, care, indiferent în a cui proprietate se afla, sînt folosite exclusiv pentru scopurile oficiului consular;
l) arhive consulare înseamnã, toate hartile, documentele, corespondenta, cãrţile, filmele, benzile magnetice, mijloacele tehnice folosite pentru culegerea şi utilizarea informaţiilor, registrele oficiului consular, precum şi materialul de cifru, codurile, fişierele şi mobilierul folosite pentru a le proteja şi a le conserva;
m) nava înseamnã orice mijloc civil de navigaţie, care are dreptul sa arboreaza drapelul statului trimiţãtor, potrivit legilor acestuia, cu excepţia navelor militare;
n) aeronava înseamnã orice aparat civil de zbor, înregistrat în statul trimiţãtor şi care are dreptul sa foloseascã însemnele de înregistrare ale acestui stat, cu excepţia aparatelor militare.
2. Dispoziţiile prezentei convenţii referitoare la cetãţenii statului trimiţãtor se aplica, în mod corespunzãtor, atunci cînd contextul o permite, şi persoanelor juridice care sînt constituite conform legislaţiei statului trimiţãtor şi care îşi au sediul înregistrat în acest stat.

CAP. 2
Înfiinţarea de oficii consulare şi numirea membrilor oficiilor consulare

ART. 2
Înfiinţarea unui oficiu consular
1. Statul trimiţãtor poate infiinta un oficiu consular pe teritoriul statului de resedinta, numai cu consimţãmîntul acestui stat.
2. Sediul oficiului consular, rangul şi circumscripţia sa consularã, precum şi numãrul membrilor oficiului consular sînt stabilite de statul trimiţãtor şi sînt supuse aprobãrii statului de resedinta. Statul trimiţãtor poate aduce modificãri ulterioare sediului oficiului consular, rangului sau circumscripţiei sale consulare, precum şi numãrului membrilor oficiului, numai cu consimţãmîntul statului de resedinta.
3. Consimţãmîntul expres şi prealabil al statului de resedinta este, de asemenea, cerut pentru deschiderea unui birou situat în afarã sediului unui oficiu consular existent.
ART. 3
Numirea şi admiterea şefului oficiului consular
1. Statul trimiţãtor va solicita, pe cale diplomaticã, acordul prealabil al statului de resedinta în vederea numirii şefului oficiului consular.
2. Sub rezerva prevederilor prezentei convenţii, modalitãţile de numire şi de admitere a şefului oficiului consular sînt stabilite de legile, regulamentele şi de uzanţele statului trimiţãtor, cu observarea legilor şi a uzantelor statului de resedinta.
ART. 4
Eliberarea patentei consulare şi notificarea numirii şefului oficiului
consular
1. Statul trimiţãtor elibereazã şefului oficiului consular un document, sub forma de patenta consularã sau un document similar, întocmit pentru fiecare numire, atestind calitatea sa şi indicind, ca regula generalã, numele, prenumele şi clasa sa, precum şi circumscripţia consularã şi sediul oficiului consular.
2. Statul trimiţãtor transmite guvernului statului de resedinta, pe cale diplomaticã sau pe orice cale potrivita, patenta consularã sau documentul similar.
ART. 5
Exequaturul
1. Şeful oficiului consular este admis sa-şi exercite funcţiile printr-o autorizaţie a statului de resedinta, denumita exequatur, oricare ar fi forma acesteia.
2. Statul care refuza sa elibereze exequaturul nu este obligat sa comunice statului trimiţãtor motivele refuzului sau.
3. Sub rezerva prevederilor art. 6 şi 8, şeful oficiului consular nu poate sa-şi exercite funcţiile sale înainte de primirea exequaturului.
ART. 6
Admiterea provizorie a şefului oficiului consular
Pînã la eliberarea exequaturului, şeful oficiului consular poate fi admis de statul de resedinta, cu titlu provizoriu, sa îşi exercite funcţiile sale. În acest caz, dispoziţiile prezentei convenţii îi sînt aplicabile.
ART. 7
Exercitarea cu titlu temporar a funcţiilor de şef al oficiului consular
1. Dacã şeful oficiului consular este împiedicat sa-şi exercite funcţiile sau dacã postul este vacant, un gerant interimar poate acţiona, cu titlu provizoriu, în calitate de şef al oficiului consular.
2. Numele şi prenumele gerantului interimar sînt notificate ministerului afacerilor externe al statului de resedinta de cãtre misiunea diplomaticã a statului trimiţãtor sau, în lipsa unei misiuni diplomatice a acestui stat în statul de resedinta, de cãtre şeful oficiului consular sau, în cazul în care acesta este împiedicat sa o facã, de cãtre orice autoritate competenta a statului trimiţãtor.
În general, aceasta notificare trebuie facuta în prealabil.
Statul de resedinta poate conditiona acordarea consimtamintului sau pentru admiterea ca gerant interimar a unei persoane de calitatea acesteia de agent diplomatic sau de funcţionar consular al statului trimiţãtor în statul de resedinta.
3. Autoritãţile statului de resedinta trebuie sa acorde asistenta şi protecţie gerantului interimar. În perioada gerantei sale, prevederile prezentei convenţii îi sînt aplicabile în aceeaşi mãsura ca şi şeful oficiului consular respectiv.
4. Dacã, în cazurile prevãzute la paragraful 1 al acestui articol, un membru al personalului diplomatic al misiunii diplomatice sau un reprezentant al ministerului afacerilor externe al statului trimiţãtor este numit de acest stat în calitate de gerant interimar, aceasta continua sa beneficieze de privilegiile şi de imunitãţile diplomatice.
ART. 8
Notificarea cãtre autoritãţile din circumscripţia consularã
De îndatã ce şeful oficiului consular a fost admis, chiar cu titlu provizoriu, sa-şi exercite funcţiile, statul de resedinta este obligat sa informeze imediat autoritãţile din circumscripţia consularã şi va lua mãsurile necesare pentru ca acesta sa-şi poatã îndeplini funcţiile şi sa beneficieze de prevederile prezentei convenţii.
ART. 9
Cetãţenia funcţionarilor consulari
Functionarii consulari de cariera pot fi numai cetãţeni ai statului trimiţãtor, care nu au domiciliul în statul de resedinta.
ART. 10
Exercitarea funcţiilor consulare într-un stat terţ
Dupã notificarea facuta statelor interesate şi dacã nici unul dintre acestea nu se opune în mod expres, statul trimiţãtor poate sa încredinţeze unui oficiu consular, înfiinţat în statul de resedinta, exercitarea funcţiilor consulare într-un alt stat.
ART. 11
Exercitarea funcţiilor consulare pentru un stat terţ
Dupã notificarea corespunzãtoare facuta statului de resedinta şi dacã acesta nu se opune, un oficiu consular al statului trimiţãtor poate exercita, în statul de resedinta, funcţii consulare pentru un stat terţ.
ART. 12
Functionarii consulari onorifici
În relaţiile dintre ele, pãrţile contractante pot numi şi pot primi funcţionari consulari onorifici, aplicind, în ceea ce-i priveşte, dispoziţiile cap. 3 din Convenţia de la Viena, din anul 1963, asupra relaţiilor consulare şi, atunci cînd contextul o permite, prevederile prezentei convenţii.
Functionarii consulari onorifici pot avea cetãţenia statului trimiţãtor, a statului de resedinta sau a unui stat terţ.
ART. 13
Notificarea cãtre statul de resedinta a numirilor, sosirilor şi plecarilor
membrilor oficiului consular
Statul trimiţãtor va notifica, în scris, ministerului afacerilor externe al statului de resedinta:
a) numirea unui membru al oficiului consular, sosirea la post, plecarea sa definitiva sau încetarea exercitãrii funcţiilor sale, precum şi orice alte schimbãri intervenite în statutul sau în timpul serviciului la oficiul consular;
b) sosirea şi plecarea definitiva a unui membru de familie a membrului oficiului consular şi, dacã este cazul, faptul ca o persoana devine sau înceteazã de a mai fi membru al familiei acestuia;
c) sosirea şi plecarea definitiva a unui membru al personalului particular, precum şi încetarea serviciului în aceasta calitate;
d) numirea şi încetarea activitãţii unui membru al oficiului consular sau a unui membru al personalului particular, care are domiciliul sau resedinta în statul de resedinta.
ART. 14
Documentele de identitate
1. Autoritãţile statului de resedinta vor elibera, în mod gratuit, fiecãrui funcţionar consular, un document care atesta identitatea şi calitatea sa, menţionînd funcţia pe care o îndeplineşte la oficiul consular.
2. Prevederile paragrafului 1 al prezentului articol se aplica şi angajaţilor consulari, membrilor personalului de serviciu şi membrilor personalului particular, precum şi membrilor familiilor acestora, cu condiţia ca aceste persoane sa nu fie cetãţeni ai statului de resedinta sau sa nu domicilieze în acest stat.
ART. 15
Încetarea funcţiilor unui membru al oficiului consular
1. Funcţiile unui membru al oficiului consular înceteazã, îndeosebi, prin:
a) notificarea încetãrii funcţiilor acestuia, facuta statului de resedinta de cãtre statul trimiţãtor;
b) retragerea exequaturului;
c) notificarea statului de resedinta, facuta statului trimiţãtor, în sensul ca acesta a încetat sa mai considere persoana în cauza ca membru al oficiului consular.
2. Statul de resedinta poate în orice moment, şi fãrã a fi obligat sa-şi motiveze decizia sa, sa comunice statului trimiţãtor, pe cale diplomaticã, ca retrage exequaturul eliberat şefului oficiului consular sau ca un alt funcţionar consular este declarat persoana non grata, ori ca un alt membru al oficiului consular a devenit inacceptabil. Într-o asemenea situaţiei, statul trimiţãtor va rechema persoana în cauza, dacã aceasta se afla deja în exerciţiul funcţiilor sale, sau va retrage numirea, dacã acesta nu a sosit la post. Dacã statul trimiţãtor nu îndeplineşte aceasta obligaţie într-un termen rezonabil, statul de resedinta poate inceta sa mai considere persoana în cauza ca membru al oficiului consular.

CAP. 3
Funcţii consulare

ART. 16
Scopul funcţiilor consulare
Funcţionarul consular favorizeazã, prin toate mijloacele legale, dezvoltarea relaţiilor economice, comerciale, culturale, ştiinţifice şi turistice între statul trimiţãtor şi statul de resedinta, promoveazã, în orice alt mod, relaţiile prieteneşti între statul trimiţãtor şi statul de resedinta, apara şi protejeaza în statul de resedinta drepturile şi interesele statului trimiţãtor şi ale cetãţenilor sãi.
ART. 17
Comunicarea cu autoritãţile statului de resedinta
1. Funcţionarul consular exercita funcţiile sale în cadrul circumscripţiei consulare. Totuşi, în cazuri excepţionale, el poate exercita funcţiile sale şi în afarã acestei circumscripţii, cu consimţãmîntul statului de resedinta.
2. În exercitarea funcţiilor sale, funcţionarul consular se poate adresa:
a) autoritãţilor locale din circumscripţia consularã;
b) autoritãţilor centrale ale statului de resedinta, în mãsura în care acest lucru este permis de legile, regulamentele şi uzanţele acestui stat, precum şi de acordurile internaţionale.
ART. 18
Reprezentarea pe lîngã organizaţii internaţionale
Dupã notificarea facuta statului de resedinta, funcţionarul consular poate acţiona şi în calitate de reprezentant al statului trimiţãtor pe lîngã organizaţiile internaţionale care îşi au sediul în statul de resedinta.
ART. 19
Reprezentarea cetãţenilor în fata tribunalelor statului de resedinta
1. Funcţionarul consular are dreptul, cu respectarea legilor şi a procedurilor în vigoare în statul de resedinta, sa reprezinte pe cetãţenii statului trimiţãtor ori sa ia mãsuri în scopul reprezentãrii corespunzãtoare a acestora în fata tribunalelor sau a altor autoritãţi ale statului de resedinta. El poate cere, conform legilor şi regulamentelor statului de resedinta, adoptarea de mãsuri provizorii, în vederea apãrãrii drepturilor şi a intereselor cetãţenilor statului trimiţãtor atunci cînd, datoritã absentei lor sau din oricare alta cauza, ei nu-şi pot apara, în timp util, drepturile şi interesele lor.
2. Reprezentarea la care se referã paragraful 1 al prezentului articol ia sfîrşit în momentul în care persoana reprezentatã îşi desemneazã un mandatar ori îşi asigura personal apãrarea drepturilor şi intereselor.
ART. 20
Înregistrarea cetãţenilor, eliberarea de paşapoarte şi acordarea de vize
În conformitate cu legile statului trimiţãtor, funcţionarul consular are dreptul:
a) sa înregistreze pe cetãţenii statului trimiţãtor;
b) sa elibereze cetãţenilor statului trimiţãtor paşapoarte sau alte documente de cãlãtorie, sa facã modificãri în acestea, sa le reînnoiascã, sa le extindã valabilitatea, sa le retragã ori sa le anuleze;
c) sa acorde vize persoanelor care cãlãtoresc în statul trimiţãtor sau îl tranziteaza.
ART. 21
Funcţii referitoare la starea civilã
În conformitate cu legile statului trimiţãtor şi dacã nu se contravine legilor statului de resedinta, funcţionarul consular are dreptul:
1. Sa încheie cãsãtorii.
Oficiul consular va informa autoritãţile statului de resedinta în legatura cu cãsãtoriile încheiate, dacã legile statului de resedinta prevãd aceasta.
2. Sa înregistreze nasterile, cãsãtoriile şi decesele cetãţenilor statului trimiţãtor şi sa elibereze documente corespunzãtoare ori sa primeascã comunicãri şi dovezi privind nasterile, cãsãtoriile sau decesele cetãţenilor acestui stat.
Totuşi aceste prevederi nu dispenseaza cetãţenii statului trimiţãtor de obligaţia de a respecta legislaţia statului de resedinta în materie de înregistrare a naşterilor, cãsãtoriilor sau a deceselor.
3. Autoritãţile statului de resedinta vor pune la dispoziţia oficiului consular copiile şi extrasele de pe documentele de stare civilã privind pe cetãţenii statului trimiţãtor.
ART. 22
Funcţii notariale
În conformitate cu prevederile legilor statului trimiţãtor şi ale statului de resedinta, funcţionarul consular are dreptul:
a) sa primeascã, sa întocmeascã şi sa autentifice declaraţii ale cetãţenilor statului trimiţãtor;
b) sa legalizeze contracte, cu excepţia celor care se referã la transmiterea proprietãţii asupra unui imobil situat în statul de resedinta, încheiate între cetãţenii statului trimiţãtor sau între cetãţeni ai statului trimiţãtor şi cetãţeni ai altor state, dacã acestea urmeazã sa producã efecte în statul trimiţãtor sau între cetãţenii acestuia;
c) sa primeascã, sa întocmeascã ori sa autentifice testamente fãcute de cetãţenii statului trimiţãtor;
d) sa legalizeze documentele referitoare la cetãţenii statului trimiţãtor, eliberate de autoritãţile acestui stat sau ale statului de resedinta, ori copii şi extrase de pe acestea.
2. Documentele menţionate la paragraful 1 al prezentului articol, întocmite, autentificate sau legalizate de funcţionarul consular, au aceeaşi valoare juridicã cu cele întocmite de cãtre autoritãţile statului de resedinta, dacã aceasta nu contravine legilor şi regulamentelor acestui stat.
ART. 23
Primirea în depozit
1. Funcţionarul consular are dreptul sa primeascã în depozit documente, sume de bani şi obiecte de valoare, încredinţate de cetãţenii statului trimiţãtor, dacã prin aceasta nu se contravine legilor statului de resedinta.
2. Funcţionarul consular are, de asemenea, dreptul sa primeascã, pentru a le transmite proprietarilor lor, obiectele pierdute de cetãţenii statului trimiţãtor în timpul sejurului lor în statul de resedinta.
ART. 24
Tutela şi curatela
1. Autoritãţile statului de resedinta informeazã oficiul consular ori de cîte ori este necesar sa se instituie tutela sau curatela pentru a proteja un cetãţean al statului trimiţãtor, minor sau care are capacitatea limitatã de a contracta, sau pentru a se asigura protecţia drepturilor şi intereselor acestuia în statul de resedinta şi pe care cetãţeanul statului trimiţãtor nu este în mãsura sa le administreze singur, indiferent de motive. Aceste mãsuri nu trebuie sa contravina legilor şi reglementãrilor statului de resedinta în aceasta materie.
2. Funcţionarul consular poate sa informeze autoritãţile competente ale statului de resedinta dacã are cunostinta despre situaţiile menţionate la paragraful 1 şi el are dreptul sa ia legatura cu persoana care urmeazã sa fie desemnatã în calitate de tutore sau curator.
ART. 25
Comunicarea şi legatura cu cetãţenii statului trimiţãtor
Funcţionarul consular are dreptul sa comunice şi sa ia legatura cu cetãţeanul statului trimiţãtor, sa-i acorde asistenta, sa-l îndrume şi, în caz de nevoie, sa-i asigure asistenta juridicã. Statul de resedinta nu va limita în nici un fel posibilitãţile de comunicare şi de legatura ale cetãţenilor statului trimiţãtor cu oficiul lor consular şi nici accesul lor la acesta.
ART. 26
Comunicarea cu cetãţenii privati de liberate
1. Funcţionarul consular va fi informat, cît mai curînd posibil, dar nu mai tirziu de 5 zile lucrãtoare, de cãtre autoritãţile competente ale statului de resedinta în legatura cu arestarea, reţinerea preventivã sau despre oricare alta mãsura care limiteazã dreptul la libertate personalã a unui cetãţean al statului trimiţãtor din circumscripţia sa consularã.
2. Orice comunicare a cetãţeanului statului trimiţãtor, fata de care s-a luat o mãsura de limitare a libertãţii personale, adresatã oficiului consular al statului trimiţãtor, va fi transmisã acestuia, fãrã intirziere, de cãtre autoritãţile statului de resedinta.
3. Funcţionarul consular are dreptul sa-l viziteze şi sa comunice cu cetãţeanul statului trimiţãtor, arestat sau care este supus oricãrei alte forme de limitare a libertãţii personale, ori care executa o pedeapsa privativã de libertate, şi, dupã caz, sa îi acorde sprijin şi protecţie.
Dreptul la prima vizita şi de comunicare se acorda şi va putea fi exercitat cît mai curînd posibil, fãrã a putea fi aminat dupã împlinirea termenului de 4 zile lucrãtoare de la data informãrii oficiului consular despre luarea mãsurii de privare sau de limitare, sub orice forma, a libertãţii personale.
Vizitele ulterioare pot fi permise la intervale rezonabile.
4. Autoritãţile competente ale statului de resedinta vor informa pe cetãţenii în cauza despre posibilitatea lor de a comunica cu funcţionarul consular.
5. Vizitele şi comunicãrile menţionate la paragraful 3 al prezentului articol trebuie sa aibã loc în conformitate cu prevederile legilor şi ale regulamentelor statului de resedinta, dar care nu trebuie sa împiedice exercitarea acestui drept.
6. Funcţionarul consular trebuie sa se abţinã de a interveni în favoarea unui cetãţean al statului trimiţãtor aflat în stare de detenţie, dacã acesta se opune.
7. Cetãţeanul statului trimiţãtor impotriva cãruia s-a luat mãsura privarii de liberate are dreptul de a trimite scrisori sau alta corespondenta şi de a primi pachete, conţinînd obiecte de uz personal, în limitele permise de legile şi de regulamentele statului de resedinta.
8. În cazul în care autoritãţile statului de resedinta au pornit procesul penal sau au deschis o alta procedura impotriva cetãţeanului statului trimiţãtor, acestea, la cererea celui în cauza, vor informa pe funcţionarul consular al statului trimiţãtor asupra invinuirilor care le aduc cetãţeanului respectiv, data şi locul cînd a fost facuta judecata acestuia sau procedura care îl priveşte.
Funcţionarul consular are dreptul de a asista la proces sau la procedura respectiva.
ART. 27
Accidente
Autoritãţile competente ale statului de resedinta vor informa, imediat, oficiul consular în legatura cu toate accidentele grave de circulaţie ale cetãţenilor statului trimiţãtor. La cererea oficiului consular, acestea îi vor pune la dispoziţie documentele întocmite de organele competente în legatura cu evenimentele rutiere în care a fost implicat un cetãţean al statului trimiţãtor.
ART. 28
Decesul unui cetãţean al statului trimiţãtor
Autoritãţile statului de resedinta vor informa, fãrã intirziere, pe funcţionarul consular, în legatura cu decesul unui cetãţean al statului trimiţãtor. La cererea oficiului consular, acestea îi vor trimite, gratuit, certificatul de deces ori o copie de pe documentele care confirma decesul.
ART. 29
Funcţii în materie de succesiuni
1. Autoritãţile competente ale statului de resedinta informeazã, fãrã intirziere, oficiul consular în legatura cu deschiderea în acest stat a unei succesiuni, ca urmare a decesului unui cetãţean al statului trimiţãtor, precum şi în legatura cu deschiderea unui succesiuni, indiferent de cetãţenia persoanei decedate, de care poate fi interesat un cetãţean al statului trimiţãtor sau statul trimiţãtor însuşi, în calitate de moştenitor, titular de drepturi sau legatar.
2. Autoritãţile statului de resedinta vor lua mãsurile necesare, prevãzute de legile şi regulamentele acestui stat, pentru conservarea succesiunii şi pentru a transmite funcţionarului consular copia de pe testament, dacã acesta a fost întocmit, precum şi toate informaţiile de care dispun în legatura cu titularii de drepturi, cu domiciliul lor permanent sau temporar, cu valoarea şi componenta masei succesorale, inclusiv cu privire la sumele provenite din asigurãrile sociale sau din alte venituri, ori din poliţele de asigurare. Ele vor informa, de asemenea, asupra datei cînd urmeazã sa se deschidã procedura succesoralã sau despre stadiul acestei proceduri.
3. Funcţionarul consular este autorizat sa reprezinte direct, fãrã procura, în fata tribunalelor sau a altor autoritãţi ale statului de resedinta, sau, indirect, prin intermediul unui reprezentant al sau, pe cetãţenii statului trimiţãtor care au dreptul sau care au pretenţii la o succesiune deschisã în statul de resedinta, dacã aceştia sînt absenţi sau nu au desemnat un mandatar legal al lor.
4. Funcţionarul consular are dreptul sa solicite autoritãţilor competente ale statului de resedinta:
a) sa conserve succesiunea, sa punã ori sa ridice sigilii, sa ia mãsurile necesare conservãrii ei, inclusiv desemnarea unui administrator al succesiunii, precum şi sa participe la aceste operaţiuni;
b) sa procedeze la vînzarea bunurilor care fac parte din succesiune şi sa comunice data fixatã pentru aceasta vînzare, astfel încît el sa poatã fi prezent.
5. Autoritãţile statului de resedinta vor informa, fãrã intirziere, pe funcţionarul consular, despre încheierea procedurii succesorale sau a celorlalte formalitãţi oficiale legate de succesiune şi, dupã plata aferentã datoriilor, taxelor şi impozitelor, vor permite ca activele succesiunii sau bunurile personale ale persoanelor pe care le reprezintã sa fie exportate beneficiarilor.
6. În cazul în care valoarea succesiunii nu este importanta, funcţionarul consular va putea cere ca bunurile succesorale sa-i fie remise lui. În aceasta situaţie el are dreptul de a le transmite persoanelor interesate.
7. Funcţionarul consular are dreptul sa primeascã, în vederea transmiterii celor interesaţi, bunurile personale şi valorile aparţinînd cetãţenilor statului trimiţãtor care nu domiciliazã în statul de resedinta, precum şi sumele care le revin acestora din indemnizaţiile de pensie, din drepturile de asigurãri sociale, din salarii, din poliţele de asigurare sau din gratificatii.
8. Dacã un cetãţean al statului trimiţãtor, care nu are domiciliul permanent în statul de resedinta, a decedat în timpul unei sederi temporare în acest stat, bunurile sale trebuie conservate de cãtre autoritãţile competente ale statului de resedinta şi, apoi, transmise, fãrã o procedura specialã, funcţionarului consular al statului trimiţãtor. Funcţionarul consular trebuie sa acopere datoriile contractate de defunct în timpul şederii acestuia în statul de resedinta, pînã la nivelul care sa nu depãşeascã valoarea acestor bunuri.
9. Transferul bunurilor şi al activelor din statul de resedinta se va putea face cu respectarea legislaţiei acestui stat.
ART. 30
Asistenta acordatã navelor
1. Funcţionarul consular are dreptul sa acorde orice fel de asistenta, prevãzutã în prezenta convenţie, navelor statului trimiţãtor, precum şi echipajelor acestor nave în timpul stationarii lor în apele teritoriale sau interioare ale statului de resedinta, ori în porturi. El poate beneficia de dreptul de control şi de inspecţie asupra navelor acestui stat şi echipajelor lor. În acest scop, el poate urca la bordul navelor statului trimiţãtor pentru a interoga pe comandant şi pe membrii echipajului navei.
2. Comandantul şi membrii echipajului au dreptul sa fie vizitati de funcţionarul consular, la bordul navei, sa comunice cu el, precum şi sa viziteze oficiul consular, în conformitate cu legile statului de resedinta, în special cu legile şi cu reglementãrile portuare şi cu cele care privesc trecerea frontierei.
3. În îndeplinirea funcţiilor privind nava statului trimiţãtor, comandantul sau echipajul ei, funcţionarul consular poate solicita asistenta autoritãţilor competente ele statului de resedinta.
ART. 31
Dreptul funcţionarului consular privind nava şi echipajul
În ceea ce priveşte navele statului trimiţãtor, funcţionarul consular are dreptul:
a) fãrã a prejudicia drepturile autoritãţilor statului de resedinta, sa chestioneze pe comandantul navei sau pe oricare alt membru al echipajului, sa viziteze nava, sa verifice, sa primeascã, sa întocmeascã sau sa semneze orice fel de certificate sau alte documente privind nava, sa facã declaraţii referitoare la nava, la incarcatura şi la voiajul acesteia, precum şi sa elibereze documentele necesare facilitãrii intrãrii, şederii şi iesirii navei;
b) sa intervinã în vederea rezolvarii, sau pentru gãsirea de soluţii, conform legislaţiei statului trimiţãtor a oricãror litigii dintre comandant şi ceilalţi membri ai echipajului, inclusiv în cazul litigiilor privind contractele de angajare şi condiţiile de munca;
c) în conformitate cu legea statului trimiţãtor, sa participe la instalarea sau concedierea comandantului şi a altor membri ai echipajului;
d) sa ia mãsurile necesare în vederea spitalizarii şi repatrierii comandantului sau oricãrui alt membru al echipajului;
e) sa acorde sprijin şi asistenta comandantului navei sau oricãrui alt membru al echipajului în fata tribunalelor şi a altor autoritãţi ale statului de resedinta;
f) sa ia mãsuri utile pentru asigurarea menţinerii disciplinei şi ordinii la bordul navei.
ART. 32
Intervenţia autoritãţilor statului de resedinta la bordul navei
1. În cazul în care un tribunal sau oricare alta autoritate a statului de resedinta are intenţia sa aresteze ori sa retina la bordul navei statului trimiţãtor pe comandant, pe un alt membru al echipajului, pe un pasager al acestei nave sau pe o alta persoana care nu este cetãţean al statului de resedinta, sa aplice sechestrul pe un bun aflat la bord ori sa angajeze o ancheta oficialã la bordul navei, trebuie sa informeze, în prealabil, pe funcţionarul consular, astfel încît el sa poatã asista la luarea oricãreia dintre aceste mãsuri. Dacã, datoritã urgenţei situaţiei, nu a fost posibil sa fie informat funcţionarul consular sau dacã acesta nu a fost prezent la luarea mãsurilor, autoritãţile statului de resedinta vor informa, fãrã intirziere şi în mod complet, pe funcţionarul consular în legatura cu mãsurile pe care le-a luat. Autoritãţile competente ale statului de resedinta vor facilita vizita funcţionarul consular la persoana arestata sau reţinutã şi comunicarea lui cu aceasta şi vor asigura luarea mãsurilor corespunzãtoare menite sa protejeze interesele persoanei sau ale navei.
2. Prevederile paragrafului 1 al prezentului articol se aplica, de asemenea, în cazul în care autoritãţile statului de resedinta cer comandantului sau uni membru al echipajului navei statului trimiţãtor sa coboare la ţãrm pentru a rãspunde unor întrebãri în legatura cu nava statului trimiţãtor.
3. Cu excepţia cazurilor în care funcţionarul consular ori comandantul navei statului trimiţãtor o cer, sau cu aprobarea acestora, autoritãţile judiciare sau alte autoritãţi ale statului de resedinta nu pot interveni în problemele interne ale navei statului trimiţãtor privind relaţiile dintre membri echipajului, raporturile de munca şi alte activitãţi de natura interna ale acesteia, cu condiţia sa nu fie incalcate legile şi reglementãrile statului de resedinta referitoare la liniştea şi ordinea publica.
4. Prevederile paragrafului 1 al prezentului articol nu se aplica în cazul controlului obişnuit, efectuat de autoritãţile statului de resedinta în materie de paşapoarte, vama, sãnãtate publica, poluarea apelor marii şi ocrotirea vieţii umane pe mare ori în cazul oricãrui alt demers întreprins la cererea sau cu consimţãmîntul comandantului navei.
ART. 33
Avaria sau naufragiul navei
1. Dacã o nava a statului trimiţãtor naufragiaza, este avariata, esueaza, este aruncata la ţãrm sau suferã orice alte stricãciuni în apele teritoriale sau interioare ale statului de resedinta, inclusiv în porturi, autoritãţile acestui stat vor informa, fãrã intirziere, pe funcţionarul consular despre aceasta.
2. În cazurile arãtate la paragraful 1 al prezentului articol, autoritãţile statului de resedinta vor lua, conform legilor interne, mãsurile necesare pentru a organiza salvarea şi protecţia navei, pasagerilor, echipajului, echipamentului navei, încãrcãturii, proviziilor şi a altor obiecte aflate la bordul navei şi, de asemenea, pentru a evita orice prejudicii aduse bunurilor, precum şi pentru a impiedica dezordini la bordul navei sau pentru a le elimina. Aceste mãsuri vor fi luate, de asemenea, şi fata de obiectele care fac parte din nava sau din incarcatura ei şi care au fost aruncate peste bord, informind pe funcţionarul consular despre mãsurile luate. Aceste autoritãţi vor ajuta pe funcţionarul consular sa ia toate mãsurile de inlaturare a urmãrilor avariei, eşuãrii sau naufragiului.
3. În cazul în care proprietarul navei, comandantul acesteia sau oricare alta persoana nu poate fi prezenta sau nu poate lua mãsurile necesare pentru conservarea, salvarea sau administrarea bunurilor sau mãrfurilor de pe nava statului trimiţãtor, funcţionarul consular poate, în numele proprietarului, sa ia mãsurile pe care însuşi proprietarul navei sau al mãrfurilor le-ar fi putut lua într-o astfel de situaţie ori sa solicite autoritãţilor statului de resedinta sa ia ele aceste mãsuri.
4. Funcţionarul consular poate, de asemenea, sa ia mãsurile prevãzute la paragraful 3 al prezentului articol şi, atunci cînd un obiect, aparţinînd unui cetãţean al statului trimiţãtor, provenind de la bordul sau din incarcatura unei nave, indiferent de naţionalitatea ei, a fost adus într-un port sau gãsit pe ţãrm sau în apropierea ţãrmului de pe o nava avariata, esuata sau naufragiata. Autoritãţile statului de resedinta vor informa, fãrã intirziere pe funcţionarul consular despre existenta unui asemenea obiect.
5. Funcţionarul consular are dreptul sa participe la ancheta deschisã, pentru a determina cauzele avariei, eşuãrii sau ale naufragiului, conformindu-se legilor şi regulamentelor statului de resedinta.
ART. 34
Decesul sau disparitia unui membru al echipajului
1. Dacã comandantul sau oricare alt membru al echipajului unei nave a statului trimiţãtor a decedat sau este dat dispãrut în statul de resedinta, la bordul navei sau pe uscat, comandantul sau inlocuitorul sau, precum şi funcţionarul consular al statului trimiţãtor sînt singurii competenţi sa facã inventarul obiectelor, valorilor sau al altor bunuri lãsate de defunct sau de dispãrut şi sa ia mãsurile necesare conservãrii bunurilor sau transmiterii lor, în vederea lichidãrii succesiunii. Dacã defunctul sau disparutul sînt cetãţeni ai statului de resedinta, comandantul sau inlocuitorul sau va întocmi inventarul în momentul constatatii decesului sau al dispariţiei şi va remite o copie de pe inventarul autoritãţilor statului de resedinta, competente sa efectueze demersurile necesare pentru conservarea bunurilor, şi, în caz de nevoie, pentru lichidarea succesiunii.
Aceste autoritãţi vor informa oficiul consular al statului trimiţãtor în legatura cu demersurile lor.
2. În cazul în care funcţionarul consular exercita drepturile în materie succesoralã, prevãzute la paragraful 1 al prezentului articol, el trebuie sa se conformeze legilor şi regulamentelor statului de resedinta.
ART. 35
Aeronave civile
Prevederile art. 30, 31, 32, 33 şi 34 ale prezentei convenţii se aplica, în mod corespunzãtor, şi aeronavelor statului trimiţãtor, cu condiţia ca aceasta sa nu contravina prevederilor acordurilor bi- sau multilaterale în domeniu, la care sînt pãrţi ambele state contractante.
ART. 36
Drepturi şi taxe consulare
1. Oficiul consular poate incasa pe teritoriul statului de resedinta drepturi şi taxe pentru serviciile consulare, efectuate conform legilor şi regulamentelor statului trimiţãtor.
2. Sumele încasate pentru serviciile consulare, efectuate, menţionate la paragraful 1 al prezentului articol, sînt exceptate de la orice impozite şi taxe în statul de resedinta.
3. Statul de resedinta va permite oficiului consular sa depunã sumele rezultate din taxele consulare într-un cont bancar.
ART. 37
Transmiterea actelor
Funcţionarul consular are dreptul sa transmitã acte judiciare sau extrajudiciare sau comisii rogatorii, conform cu acordurile internaţionale în vigoare între pãrţile contractante, iar, în lipsa unor asemenea acorduri, într-un mod compatibil cu legile şi cu reglementãrile statului de resedinta. Acest drept nu poate fi exercitat decît fata de cetãţenii statului trimiţãtor şi fãrã a aplica mijloace de constringere.
ART. 38
Alte funcţii consulare
Funcţionarul consular poate îndeplini orice alte funcţii consulare cu care îl însãrcineazã statul trimiţãtor, dacã acestea nu sînt contrare legilor şi regulamentelor statului de resedinta sau dacã statul de resedinta nu se opune îndeplinirii lor.

CAP. 4
Facilitãţi, privilegii şi imunitãţi

ART. 39
Facilitãţi acordate oficiului consular pentru activitatea sa
Statul de resedinta acorda oficiului consular orice înlesniri pentru exercitarea funcţiilor consulare şi ia mãsurile necesare pentru ca membrii oficiului consular sa-şi poatã îndeplini însãrcinãrile oficiale şi sa beneficieze de imunitãţile şi privilegiile prevãzute în prezenta convenţie.
ART. 40
Folosirea drapelului şi a stemei naţionale
1. Statul trimiţãtor are dreptul sa foloseascã în statul de resedinta drapelul sau naţional şi scutul cu stema de stat, conform prevederilor prezentului articol:
a) drapelul naţional al statului trimiţãtor poate fi arborat la clãdirea destinatã ca sediu al oficiului consular, la resedinta şefului oficiului consular, precum şi pe mijloacele sale de transport, atunci cînd acestea sînt folosite în interes oficial;
b) scutul cu stema statului trimiţãtor şi denumirea oficiului consular, scrisã în limba statului trimiţãtor şi în cea a statului de resedinta, pot fi aşezate pe clãdirea destinatã ca sediu al oficiului consular şi pe resedinta şefului oficiului consular.
În exercitarea drepturilor acordate prin prezentul articol, se vor respecta legile, regulamentele şi uzanţele statului de resedinta.
ART. 41
Localuri şi locuinţe
Statul de resedinta sprijinã statul trimiţãtor ca în cadrul legilor şi reglementãrilor sale sa-şi poatã procura localurile necesare oficiului consular şi, în caz de nevoie, locuinţe convenabile pentru membrii oficiului consular.
ART. 42
Facilitãţi pentru procurarea de terenuri şi clãdiri
1. Statul trimiţãtor are dreptul, în cadrul legilor şi al reglementãrilor statului de resedinta:
a) sa procure clãdiri sau pãrţi de clãdiri, destinate birourilor oficiului consular, reşedinţei şefului oficiului consular sau locuinţelor celorlalţi membri ai oficiului consular;
b) sa construiascã sau sa amenajeze, în aceleaşi scopuri, clãdirile procurate;
c) sa transfere dreptul de proprietate asupra clãdirilor sau pãrţilor din clãdiri astfel procurate sau construite.
2. Dispoziţiile paragrafului 1 al prezentului articol nu absolvã statul trimiţãtor de obligaţia de a respecta reglementãrile şi restricţiile în materie de construcţii, de urbanism, cele privitoare la protecţia ansamblurilor arhitectonice şi a monumentelor, aplicabile pe teritoriul unde se afla amplasate clãdirile sau pãrţile din clãdiri destinate localurilor consulare.
ART. 43
Inviolabilitatea localurilor consulare şi a reşedinţei şefului oficiului
consular
1. Localurile consulare şi resedinta şefului oficiului consular sînt inviolabile. Autoritãţile statului de resedinta nu pot pãtrunde în acestea decît cu consimţãmîntul şefului oficiului consular, al şefului misiunii diplomatice a statului trimiţãtor sau al persoanei desemnate de unul dintre aceştia.
2. Statul de resedinta are obligaţia specialã de a lua toate mãsurile necesare pentru a impiedica violarea sau deteriorarea localurilor consulare şi pentru a impiedica tulburarea liniştii oficiului consular sau atingerea demnitãţii sale.
ART. 44
Scutirea de rechiziţii
Localurile consulare, resedinta şefului oficiului consular şi locuintele celorlalţi membri ai oficiului consular, mobilierul lor, bunurile oficiului consular ca şi mijloacele de transport, nu pot face obiectul nici unei forme de rechiziţie, pentru cazuri de utilitate publica sau de apãrare nationala.
ART. 45
Scutirea fiscalã a localurilor consulare
1. Localurile consulare şi resedinta şefului oficiului consular, pe care statul trimiţãtor sau o alta persoana, actionind în numele acestui stat, le are în proprietate sau este locatar, sînt scutite de impozite şi de taxe de orice fel, naţionale, regionale sau comunale, cu excepţia taxelor percepute ca remunerare pentru serviciile special prestate.
2. Scutirea fiscalã prevãzutã la paragraful 1 al prezentului articol nu se aplica impozitelor şi taxelor care, dupã legile şi regulamentele statului de resedinta, cad în sarcina persoanei care a contractat cu statul trimiţãtor sau a celei care a acţionat în numele acestui stat.
ART. 46
Inviolabilitatea arhivelor şi a documentelor consulare
Arhivele şi documentele consulare sînt inviolabile în orice moment şi în orice loc s-ar afla.
ART. 47
Libertatea de comunicare
1. Statul de resedinta permite şi protejeaza comunicarea libera a oficiului consular pentru orice scopuri oficiale. Oficiul consular poate folosi toate mijloacele de comunicaţie potrivite, inclusiv curierii diplomatici sau consulari, valiza diplomaticã sau consularã şi mesaje în clar sau cifrate, pentru comunicarea cu guvernul, cu misiunile diplomatice şi cu celelalte oficii consulare ale statului trimiţãtor, oriunde s-ar gãsi ele. Totuşi oficiul consular nu poate instala şi utiliza un post de radioemisie decît cu consimţãmîntul statului de resedinta.
2. Corespondenta oficialã a oficiului consular este inviolabilã.
Prin expresia corespondenta oficialã se înţelege intreaga corespondenta referitoare la oficiu consular şi la funcţiile sale.
3. Valiza consularã nu poate fi deschisã sau reţinutã.
4. Coletele, care constituie valiza consularã, trebuie sa poarte semne exterioare vizibile ale caracterului lor şi nu pot conţine decît corespondenta oficialã, documente sau obiecte destinate exclusiv pentru folosinta oficialã.
5. Curierul consular trebuie sa posede un document oficial, care sa ateste calitatea sa şi sa precizeze numãrul de colete care constituie valiza consularã. În afarã de cazul în care statul de resedinta consimte la aceasta, el nu trebuie sa fie nici cetãţean al statului de resedinta, nici, cu excepţia cînd el este cetãţean al statului trimiţãtor, o persoana domiciliata în statul de resedinta. În exercitarea funcţiilor sale, curierul consular este protejat de statul de resedinta. El se bucura de inviolabilitatea persoanei sale şi nu poate fi supus nici unei forme de arestare, detenţie sau oricãrei alte forme de limitare a libertãţii sale personale.
6. Statul trimiţãtor şi oficiul consular al acestuia pot desemna curieri consulari provizorii, care pot beneficia de privilegii şi imunitãţi conform paragrafului 5 al acestui articol, pînã la predarea valizei consulare.
7. Valiza consularã poate fi încredinţatã comandantului unei nave sau aeronave a statului trimiţãtor, care urmeazã sa soseascã într-un loc de intrare autorizat în statul de resedinta. Acest comandant trebuie sa poarte un document oficial, indicind numãrul de colete care constituie valiza diplomaticã, dar el nu este considerat curier consular. Printr-un aranjament cu autoritãţile locale competente, oficiul consular poate trimite pe unul dintre membrii sãi sa ia valiza consularã, în mod direct şi liber, de la comandantul navei sau aeronavei şi sa predea o asemenea valiza consularã, în acelaşi mod.
ART. 48
Protecţia funcţionarilor consulari
Statul de resedinta va trata pe funcţionarul consular cu respectul cuvenit şi va lua mãsurile necesare pentru a impiedica orice atingere adusã persoanei, libertãţii şi demnitãţii sale.
ART. 49
Inviolabilitatea personalã a funcţionarului consular
Persoana funcţionarului consular este inviolabilã. Funcţionarul consular nu poate fi arestat, deţinut ori supus oricãrei alte forme de limitare a libertãţii personale.
ART. 50
Imunitatea de jurisdicţie a membrilor oficiului consular
1. Functionarii consulari se bucura de imunitatea de jurisdicţie penalã, civilã şi administrativã a statului de resedinta.
2. Angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu nu sînt supuşi jurisdicţiei penale, civile şi administrative a statului de resedinta pentru nici un act îndeplinit în exercitarea atribuţiilor lor oficiale.
3. Prevederile paragrafelor 1 şi 2 ale prezentului articol nu se aplica în caz de acţiune civilã:
a) care rezulta din încheierea unui contract pe care membrii oficiului consular nu l-au fãcut, în mod expres sau implicit, în numele statului trimiţãtor;
b) intentatã de un terţ pentru pagubele rezultate dintr-un accident cauzat în statul de resedinta de un vehicul, o nava sau o aeronava.
ART. 51
Obligaţia de a depune ca martor
1. Functionarii consulari pot fi chemaţi sa depunã ca martori în fata instanţelor judecãtoreşti sau a altor autoritãţi competente ale statului de resedinta. Totuşi nici o mãsura coercitivã sau o alta sancţiune nu va putea fi luatã fata de functionarii consulari.
2. Angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu pot fi invitaţi sa depunã ca martori în timpul desfãşurãrii unei proceduri judiciare, civile sau administrative. Angajaţii consulari sau membrii personalului de serviciu nu trebuie sa refuze sa facã declaraţii, dacã nu se afla în situaţia prevãzutã la paragraful 3 al prezentului articol.
3. Membrii oficiului consular au dreptul sa refuze sa depunã mãrturie asupra oricãror probleme care au legatura cu exercitarea funcţiilor lor oficiale sau sa prezinte corespondenta şi documentele oficiale referitoare la acestea. Ei au, de asemenea, dreptul sa refuze sa depunã mãrturie în calitate de experţi asupra legislaţiei statului trimiţãtor.
4. Autoritatea care solicita unui membru al oficiului consular sa depunã mãrturie trebuie sa evite a impiedica pe acesta sa îndeplineascã funcţiile sale. Dacã este posibil, ea poate sa obţinã mãrturia prin declaraţie verbalã sau scrisã, luatã la resedinta sa sau la oficiul consular.
ART. 52
Renunţarea la imunitãţi
1. Statul trimiţãtor poate renunţa la inviolabilitatea şi al imunitatea prevãzute în art. 49, 50 şi 51. Aceasta renunţare trebuie facuta întotdeauna expres şi comunicatã în scris autoritãţilor statului de resedinta.
2. Dacã un membru al oficiului consular angajeazã o procedura într-o materie în care ar beneficia de imunitate de jurisdicţie, el nu poate invoca imunitatea de jurisdicţie fata de nici o cerere reconvenţionalã, legatã direct de cererea principala.
3. Renunţarea la imunitatea de jurisdicţie pentru o acţiune civilã sau administrativã nu este consideratã ca renunţare la imunitatea în ceea ce priveşte mãsurile de executare a hotãrîrii, pentru care este necesarã o renunţare expresã.
ART. 53
Scutirea de prestaţii personale
Statul de resedinta scuteşte pe membrii oficiului consular de orice prestaţii personale şi de orice sarcini de interes public, indiferent de caracterul lor, ca şi de alte obligaţii, cum ar fi rechizitiile şi incartiruirile militare.
ART. 54
Scutirea de obligaţia de înmatriculare a strãinilor
1. Membrii oficiului consular sînt scutiţi de toate obligaţiile prevãzute de legile şi de regulamentele statului de resedinta în materie de înmatriculare a strãinilor, de permise de şedere, precum şi de alte formalitãţi cerute strãinilor.
2. Totuşi prevederile paragrafului 1 din prezentul articol nu se aplica membrilor personalului consular, care nu sînt angajaţi permanenţi ai statului trimiţãtor sau care exercita o activitate particularã cu caracter lucrativ în statul de resedinta, şi nici unui membru al familiei acestora.
ART. 55
Scutirea fiscalã
Functionarii consulari şi angajaţii consulari sînt scutiţi de orice impozite şi taxe, personale sau reale, naţionale, regionale, municipale, impuse de statul de resedinta, cu excepţia:
a) impozitelor indirecte, încorporate în mod normal în preţul mãrfurilor sau al serviciilor;
b) impozitelor şi taxelor pe bunuri imobile particulare, situate pe teritoriul statului de resedinta, sub rezerva dispoziţiilor art. 45;
c) drepturilor de succesiune şi de mutaţie, percepute de cãtre statul de resedinta, sub rezerva prevederilor art. 60;
d) impozitelor şi taxelor pe orice fel de venituri particulare, care îşi au sursa în statul de resedinta;
e) drepturilor percepute ca remunerare a serviciilor prestate particular;
f) taxelor de înregistrare, de grefa, de ipoteca şi de timbru, sub rezerva dispoziţiilor art. 45.
2. Membrii personalului de serviciu sînt scutiţi de impozitele şi taxele pentru salariile primite pentru serviciile pe care le presteazã, cu condiţia sa nu fie cetãţeni ai statului de resedinta sau sa nu aibã domiciliul în acest stat.
3. Membrii oficiului consular, care angajeazã persoane ale cãror retribuţii sau salarii nu sînt scutite de impozitul pe venit în statul de resedinta, trebuie sa respecte obligaţiile pe care legile şi reglementãrile acestui stat le impun în materie de percepere a impozitului pe venit.
ART. 56
Scutirea de taxe şi control vamal
1. În conformitate cu legile şi cu regulamentele sale, statul de resedinta autorizeaza intrarea, ieşirea, scutirea de orice taxe vamale şi de alte redevenţe conexe, altele decît cheltuielile de depozitare, de transport şi cheltuielile cu serviciile special prestate, pentru:
a) obiectele destinate folosinţei oficiale a oficiului consular;
b) obiectele destinate uzului personal al funcţionarilor consulari, inclusiv efectele destinate instalãrii lor.
Bunurile destinate uzului personal al funcţionarilor consulari nu trebuie sa depãşeascã consumul lor obişnuit.
2. Angajaţii consulari beneficiazã de privilegiile şi de scutirile prevãzute la paragraful 1 lit. b) din prezentul articol, în ceea ce priveşte obiectele importante cu ocazia primei lor instalãri.
3. Functionarii consulari sînt scutiţi de controlul bagajelor lor personale, dacã nu exista motive serioase sa se presupunã ca acestea conţin obiecte care nu beneficiazã de scutirile menţionate la paragraful 1 lit. b) din prezentul articol sau obiecte interzise la import sau export de legile statului de resedinta, sau de regulamentele de carantina. Într-un asemenea caz, controlul nu se poate face decît în prezenta funcţionarului consular sau a reprezentantului sau autorizat.
ART. 57
Scutirea de permise de munca
1. Membrii oficiului consular sînt scutiţi, în ceea ce priveşte serviciile aduse statului trimiţãtor, de obligaţiile pe care legile şi regulamentele statului de resedinta le prevãd cu privire la permisele de munca, necesare în cazul folosirii miinii de lucru strãine.
2. Membrii personalului particular al funcţionarilor consulari şi ai angajaţilor consulari sînt scutiţi de obligaţiile menţionate la paragraful 1 din prezentul articol, dacã ei nu exercita nici o alta activitate particularã cu caracter lucrativ în statul de resedinta.
ART. 58
Scutirea de regimul de asigurãri sociale
1. Sub rezerva dispoziţiilor paragrafului 3 al prezentului articol, membrii oficiului consular sînt scutiţi, în ceea ce priveşte serviciile aduse statului trimiţãtor, de dispoziţiile de securitate socialã care pot fi în vigoare în statul de resedinta.
2. Scutirea prevãzutã la paragraful 1 al prezentului articol se aplica şi membrilor personalului particular, care sînt în serviciul exclusiv al membrilor oficiului consular, cu condiţia ca:
a) sa nu fie cetãţeni ai statului de resedinta sau sa nu aibã domiciliul în acest stat;
b) sa nu fie supuşi dispoziţiilor de securitate socialã, care sînt în vigoare în statul trimiţãtor sau într-un stat terţ.
3. Membrii oficiului consular, care au în serviciul lor persoane cãrora scutirea prevãzutã la paragraful 2 al prezentului articol nu se aplica, trebuie sa respecte obligaţiile pe care dispoziţiile de securitate socialã ale statului de resedinta le impun celui care angajeazã.
4. Scutirea prevãzutã la paragrafele 1 şi 2 ale prezentului articol nu exclude participarea voluntara la regimul de securitate socialã a statului de resedinta, în mãsura în care aceasta este admisã de acest stat.
ART. 59
Dispoziţii speciale referitoare la activitãţile particulare cu caracter
lucrativ
1. Functionarii consulari de cariera nu vor exercita în statul de resedinta nici o activitate cu caracter profesional sau comercial, în profitul lor personal.
2. Privilegiile şi imunitãţile prevãzute în prezenta convenţie nu sînt acordate:
a) angajaţilor consulari şi membrilor personalului de serviciu care exercita în statul de resedinta o activitate particularã cu caracter lucrativ;
b) membrilor de familie ai persoanei menţionate la lit. a) şi membrilor personalului sau particular;
c) membrilor familiilor membrilor oficiului consular, care exercita ei înşişi în statul de resedinta o activitate particularã cu caracter lucrativ.
ART. 60
Succesiunea unui membru decedat al oficiului consular
În caz de deces al unui membru al oficiului consular în statul de resedinta, acesta:
a) va permite exportul bunurilor mobile ale defunctului, cu excepţia acelora care, în momentul decesului, sînt interzise la export de statul de resedinta;
b) nu va percepe taxe de succesiune sau de mutaţie asupra bunurilor mobile, a cãror existenta în statul de resedinta se datora exclusiv prezentei în acest stat a defunctului în calitate de membru al oficiului consular.
ART. 61
Libertatea de deplasare
Sub rezerva legilor şi a regulamentelor referitoare la zonele în care accesul este interzis sau reglementat din motive de securitate nationala, statul de resedinta asigura tuturor membrilor oficiului consular libertatea de deplasare şi de circulaţie pe teritoriul sau.
ART. 62
Asigurarea mijloacelor de circulaţie
Mijloacele de circulaţie, proprietatea statului trimiţãtor, destinate uzului oficiului consular, sau cele care sînt proprietatea membrilor oficiului consular trebuie sa facã obiectul unei asigurãri obligatorii.
ART. 63
Asigurarea pentru daunele provocate unei terţe pãrţi
Membrii oficiului consular trebuie sa se conformeze tuturor obligaţiilor impuse de legile şi de regulamentele statului de resedinta în materie de asigurãri pentru daunele produse unei terţe pãrţi, rezultate din utilizarea unui mijloc de transport.
ART. 64
Prevederi aplicabile membrilor de familie
Prevederile art. 49, 50 alin. 1, ale art. 53-56, 58, 60 şi 61 sînt, de asemenea, aplicabile în mod corespunzãtor şi membrilor de familie ai unui membru al oficiului consular, cu condiţia ca aceştia sa nu fie cetãţeni ai statului de resedinta, sa nu domicilieze în acest stat şi sa nu exercite nici o activitate lucrativã.
ART. 65
Începutul şi sfîrşitul privilegiilor şi imunitãţilor consulare
1. Membrii oficiului consular beneficiazã de privilegiile şi de imunitãţile prevãzute în prezenta convenţie, de la intrarea pe teritoriul statului de resedinta pentru a-şi ocupa posturile, iar dacã se gãsesc deja pe acest teritoriu, din momentul intrãrii lor în funcţie la oficiul consular.
2. Membrii familiei unui membru al oficiului consular, care locuiesc împreunã cu acesta, precum şi membrii personalului sau particular beneficiazã de privilegiile şi de imunitãţile prevãzute în prezenta convenţie, începînd cu una dintre datele urmãtoare: aceea de cînd membrul respectiv al oficiului consular se bucura de privilegiile şi imunitãţile conform paragrafului 1 al prezentului articol; aceea a intrãrii lor pe teritoriul statului de resedinta sau aceea la care ei au devenit membri ai acestei familii sau ai personalului particular respectiv.
3. Cînd funcţiile unui membru al postului consular iau sfîrşit, privilegiile şi imunitãţile sale, precum şi acelea ale membrilor familiei sale, care locuiesc împreunã cu el, sau ale membrilor personalului sau particular înceteazã, în mod normal, la prima dintre datele urmãtoare:
a) în momentul în care persoana în cauza pãrãseşte teritoriul statului de resedinta;
b) la expirarea unui termen rezonabil care îi va fi fost acordat în acest scop.
În ceea ce priveşte persoanele menţionate la paragraful 2 al prezentului articol, privilegiile şi imunitãţile lor iau sfîrşit din momentul în care ele înceteazã sa mai locuiascã împreunã sau sa fie în serviciul unui membru al oficiului consular, cu rezerva, totuşi, ca, dacã aceste persoane intenţioneazã sa pãrãseascã teritoriul statului de resedinta într-un termen rezonabil, privilegiile şi imunitãţile lor subzistã pînã în momentul placarii lor.
4. Totuşi, în ceea ce priveşte actele sãvîrşite de un funcţionar consular sau de un angajat consular în exercitarea funcţiilor lor oficiale, imunitatea de jurisdicţie subzistã fãrã limita de durata.
5. În caz de deces al unui membru al oficiului consular, membrii familiei sale, care locuiesc împreunã cu el, continua sa se bucure de privilegiile şi de imunitãţile de care beneficiazã pînã la prima dintre datele urmãtoare:
a) aceea la care ei pãrãsesc teritoriul statului de resedinta;
b) la expirarea unui termen rezonabil, care le va fi fost acordat în acest scop.
ART. 66
Persoane care nu beneficiazã de privilegii şi imunitãţi
1. Membrii oficiului consular care sînt cetãţeni ai statului de resedinta sau au domiciliul în acest stat nu beneficiazã de privilegiile şi de imunitãţile prevãzute în prezenta convenţie, sub rezerva paragrafului 3 al art. 51.
2. Totuşi, statul de resedinta trebuie sa-şi exercite jurisdicţia asupra persoanelor menţionate la paragraful 1 al prezentului articol, în asa fel încît sa nu împiedice, fãrã motiv şi sub nici o forma, exercitarea funcţiilor oficiului consular.

CAP. 5
Dispoziţii generale şi finale

ART. 67
Respectarea legilor şi regulamentelor statului de resedinta
1. Persoanele care beneficiazã de privilegiile şi de imunitãţile stabilite în baza prezentei convenţii sînt obligate sa respecte legile şi regulamentele statului de resedinta, fãrã a prejudicia privilegiile şi imunitãţile lor. Ele au, de asemenea, datoria de a nu se amesteca în treburile interne ale statului de resedinta.
2. Localurile consulare nu vor fi utilizate în mod incompatibil cu exercitarea funcţiilor consulare.
3. Dispoziţiile paragrafului 2 al prezentului articol nu exclud posibilitatea instalãrii într-o parte a clãdirii, în care se gãsesc localurile oficiului consular, a birourilor altor organisme sau agenţii, cu condiţia ca localurile afectate acestor birouri sa fie separate de acelea care sînt folosite de cãtre oficiul consular.
În acest caz, aceste birouri nu sînt considerate, conform prevederilor prezentei convenţii, ca fãcînd parte din localurile consulare.
ART. 68
Exercitarea funcţiilor consulare de cãtre misiunea diplomaticã
1. Dispoziţiile prezentei convenţii se aplica, în mod corespunzãtor, şi în cazul în care funcţiile consulare sînt exercitate de misiunea diplomaticã.
2. Numele şi prenumele membrilor misiunii diplomatice, afectaţi serviciului consular, vor fi notificate la ministerul afacerilor externe al statului de resedinta.
3. Membrii misiunii diplomatice, mentionati la paragraful 2 al prezentului articol, continua sa beneficieze de privilegiile şi de imunitãţile pe care le conferã statutul lor diplomatic.
ART. 69
Ratificarea şi intrarea în vigoare
1. Prezenta convenţie va fi supusã ratificãrii în conformitate cu procedurile constituţionale ale fiecãreia dintre pãrţile contractante şi va intra în vigoare în a 30-a zi de la data schimbului instrumentelor de ratificare.
2. Prezenta convenţie va putea fi modificatã, urmînd ca aceasta sa fie convenitã pe cale diplomaticã.
Ele vor intra în vigoare începînd cu a 30-a zi de la data la care pãrţile contractante îşi vor fi comunicat reciproc ca au fost îndeplinite procedurile legale de ratificare, potrivit legilor lor.
3. Prezenta convenţie se încheie pe o perioada nedeterminatã.
Fiecare parte contractantã poate denunta prezenta convenţie, în care scop va înştiinţa pe cealaltã parte contractantã, în scris, pe cale diplomaticã. În acest caz, convenţia îşi va inceta valabilitatea dupã 6 luni de la data primirii înştiinţãrii fãcute potrivit prezentului articol.
Drept pentru care, împuterniciţii pãrţilor contractante au semnat prezenta convenţie şi au aplicat sigiliile lor.
Întocmit la Hanoi, la 8 iulie 1995, în doua exemplare originale, în limbile romana, vietnameza şi engleza. Textele în limba vietnameza şi romana au aceeaşi valoare.
În cazul unor interpretãri diferite, prevaleazã textul în limba engleza.

Pentru România,
Mircea Geoana

Pentru Republica Socialistã Vietnam,
Nguyen Dy Nien

--------------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016