Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   CONVENTIE CONSULARA din 30 iunie 1971  Intre Republica Socialista Romania si Republica Finlanda    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CONVENTIE CONSULARA din 30 iunie 1971 Intre Republica Socialista Romania si Republica Finlanda

EMITENT: CONSILIUL DE STAT
PUBLICAT: BULETINUL OFICIAL nr. 4 din 8 ianuarie 1973
Republica Socialistã România şi Republica Finlanda, animate de dorinta de a dezvolta legãturile de prietenie dintre ele, dorind sa reglementeze şi sa dezvolte relaţiile lor consulare,
au hotãrît sa încheie o convenţie consularã şi, în acest scop, au numit ca împuterniciţi ai lor:
Republica Socialistã România, pe Corneliu Manescu, ministrul afacerilor externe,
Republica Finlanda, pe Vaino Leskinen, ministrul afacerilor exeterne, care, dupã ce şi-au comunicat deplinerile lor puteri, gãsite în buna şi cuvenitã forma, au convenit asupra celor ce urmeazã:

ART. 1
Definiţii
În înţelesul prezentei convenţii:
a) oficiu consular înseamnã orice consulat general, consulat sau viceconsulat;
b) circumscripţie consularã înseamnã teritoriul stabilit pentru exercitarea de cãtre un oficiu consular a funcţiilor sale;
c) şef al oficiului consular înseamnã persoana numita sa acţioneze în aceasta calitate. Şeful oficiului consular poate fi consul general, consul sau viceconsul;
d) funcţionar consular înseamnã orice persoana, inclusiv şeful consular, împuternicit sa exercite funcţii consulare;
e) angajat consular înseamnã orice persoana angajata de statul trimiţãtor sa îndeplineascã atribuţii tehnice, administrative sau de serviciu la oficiul consular;
f) membru al oficiului consular înseamnã funcţionari consulari şi angajaţi consulari;
g) localuri consulare înseamnã clãdirile sau pãrţile din clãdirile şi teritoriile aferente, indiferent de proprietar, folosite exclusiv pentru scopurile oficiului consular;
h) arhiva consularã cuprinde toate documentele, corespondenta, cãrţile, filmele, benzile pentru înregistrat, registrele oficiului consular, cifrurile, codurile şi indexurile, destinate folosinţei oficiale şi orice articol de mobilier destinat protecţiei şi siguranţei acestora;
i) nava înseamnã orice nava autorizata sa poarte pavilionul statului trimiţãtor; termenul nava nu include, totuşi, navele de rãzboi;
j) membri de familie înseamnã sotia (soţul), copiii şi pãrinţii unui membru al oficiului consular care locuiesc împreunã cu acesta.

CAP. 1
Relaţii consulare

ART. 2
Înfiinţarea oficiului consular
1. Un oficiu consular poate fi înfiinţat pe teritoriul statului de resedinta numai cu consimţãmîntul acestui stat.
2. Statul trimiţãtor şi statul de resedinta vor determina prin înţelegere sediul şi rangul oficiului consular, precum şi limitele circumscripţiei sale consulare.
3. Orice modificare ulterioara cu privire la sediul oficiului consular, rangul sau ori circumscripţia sa consularã se va face, de asemenea, numai prin înţelegere între statul trimiţãtor şi statul de resedinta.
ART. 3
Patenta consularã şi execuatorul
1. Statul trimiţãtor trebuie sa obţinã, pe cale diplomaticã, acordul prealabil al statului de resedinta cu privire la numirea şefului oficiului consular.
2. Şeful oficiului consular este admis sa-şi exercite funcţiile dupã reprezentarea patentei consulare şi obţinerea execuatorului statului de resedinta. În patenta consularã trebuie sa se menţioneze numele, prenumele şi clasa şefului consular, precum şi sediul şi circumscripţia consularã a oficiului consular.
3. Pînã la eliberarea execuatorului, şeful oficiului consular i se poate permite, cu titlu provizoriu, sa-şi exercite funcţiile. În acest caz prevederile prezentei convenţii îi sînt aplicabile.
4. Imediat dupã eliberarea execuatorului sau dupã admiterea cu titlu provizoriu a şefului oficiului consular la exercitarea funcţiilor sale, potrivit punctului 3. Statul de resedinta va lua mãsuri necesare pentru a-i permite sa-şi exercite funcţiile şi sa beneficieze de facilitãţile, privilegiile şi imunitãţile la care este îndreptãţit.
ART. 4
Notificarea numirii membrilor oficiului consular
1. În cazul cînd un funcţionar consular este numit la un oficiu consular în alta calitate decît cea de şef al oficiului consular, misiunea diplomaticã a statului trimiţãtor va notifica, înainte ca acesta sa înceapã sa-şi exercite funcţiile, ministerului afacerilor externe al statului de resedinta numele şi prenumele funcţionarului consular, clasa sa şi oficiul consular la care a fost numit.
2. Statul trimiţãtor va notifica, de asemenea, ministerul afacerilor externe al statului de resedinta numele, prenumele şi atribuţiile fiecãrui angajat consular.
ART. 5
Notificarea sosirilor şi plecarilor
Ministerul afacerilor externe al statului de resedinta i se va notifica:
a) sosirea şi plecarea definitiva a membrilor de familie ai membrilor oficiului consular şi, dacã este cazul, faptul ca o persoana devine sau înceteazã sa mai fie membru al acestei familii;
b) sosirea şi plecarea definitiva a angajaţilor consulari şi, dacã este cazul, încetarea serviciilor lor în aceasta calitate.
ART. 6
Cetãţenia membrilor oficiului consular
1. Functionarii consulari pot fi numai cetãţeni ai statului trimiţãtor şi nu pot avea domiciliul în statul de resedinta.
2. Angajaţii consulari ai oficiului consular pot fi numai cetãţeni ai statului trimiţãtor sau ai statului de resedinta.
ART. 7
Documente de indentitate
1. Statul de resedinta va elibera fiecãrui funcţionar consular un document corespunzãtor prin care atesta dreptul sau de a exercita funcţii consulare pe teritoriul acestui stat.
2. Dispoziţiile punctului 1 se aplica, de asemenea, şi angajaţilor consulari şi membrilor lor de familie, dacã eliberarea unui astfel de document este cerutã de legile şi regulamentele statului de resedinta.
ART. 8
Geranta interimara
1. Dacã şeful statului consular este în imposibilitate de a-şi îndeplini funcţiile sau dacã locul sau este vacant, statul trimiţãtor poate imputernici un funcţionar consular din cadrul aceluiaşi oficiu consular ori din cadrul altui oficiu consular al acestui stat un membru al misiunii diplomatice a acestui stat în statul de resedinta sa acţioneze temporar ca şef al oficiului consular. Numele, prenumele şi clasa acestei persoane vor fi comunicate, în prealabil, ministerului afacerilor externe al statului de resedinta.
2. Persoana imputernicita sa acţioneze temporar ca şef al oficiului consular se bucura de facilitãţile, privilegiile şi imunitãţile prevãzute de prezenta convenţie pentru şeful oficiului consular.
ART. 9
Numãrul membrilor oficiului consular
1. Statul trimiţãtor stabileşte numãrul membrilor oficiului consular în funcţie de volumul de munca şi de alţi factori care privesc activitatea proprie a oficiului consular.
2. Statul de resedinta poate cere totuşi ca acest numãr sa fie menţinut în limitele a ceea ce el considera rezonabil şi normal, ţinînd cont de condiţiile existente în circumscripţia consularã şi de cerinţele efective ale muncii la oficiul consular.
ART. 10
Interzicerea unor activitãţi
1. Membrii oficiului consular nu vor desfasura vreo activitate comercialã sau o alta activitate cu caracter lucrativ în afarã funcţiilor consulare sau a sarcinilor pe care le au la oficiul consular.
2. În relaţiile dintre ele, cele doua state nu vor folosi serviciile funcţionarilor consulari onorifici.
ART. 11
Încetarea funcţiilor unui membru al oficiului consular
1. Funcţiile unui membru al oficiului consular înceteazã mai ales prin:
a) notificarea de cãtre statul trimiţãtor statului de resedinta a faptului ca funcţiile unui membru la oficiului consular au luat sfîrşit;
b) retragerea execuatorului;
c) notificarea de cãtre statul de resedinta statului trimiţãtor ca a încetat sa mai recunoascã persoana respectiva ca membru al oficiului consular.
2. Statul de resedinta poate oricind sa notifice statului trimiţãtor ca un funcţionar consular este persona non grata sau ca un angajat consular este inacceptabil. Într-o asemenea situaţie, statul trimiţãtor va hotãrî, dupã caz, rechemarea funcţionarului consular sau încetarea numirii angajatului consular al oficiului consular.
3. Dacã statul trimiţãtor nu îndeplineşte aceasta obligaţie într-un termen rezonabil, statul de resedinta poate, în cazul şefului oficiului consular, sa-i retragã execuatorul sau, notificind statului trimiţãtor, pe cale diplomaticã, hotãrîrea luatã, sa nu mai recunoascã persoana respectiva ca membru al oficiului consular.
4. În cazul cînd se aplica prevederile punctelor 2 şi 3 ale acestui articol, statul de resedinta nu este obligat sa explice hotãrîrile sale.

CAP. 2
Funcţii consulare

ART. 12
Scopurile atribuţiilor consulare
1. Funcţionarul consular va urmãri dezvoltarea relaţiilor economice, comerciale, culturale şi ştiinţifice între statul trimiţãtor şi statul de resedinta şi va promova, în orice alt mod, relaţiile de prietenie dintre cele doua state.
2. Funcţionarul consular are dreptul sa protejeze drepturile şi interesele statului trimiţãtor şi ale cetãţenilor sãi.
3. Prevederile convenţiei, referitoare la cetãţenii statului trimiţãtor, se vor aplica, în egala mãsura, persoanelor juridice care au naţionalitatea acestui stat atribuitã potrivit legislaţiei sale.
ART. 13
Îndeplinirea atribuţiilor consulare
Atribuţiile consulare vor fi îndeplinite în cadrul circumscripţiei consulare; îndeplinirea atribuţiilor consulare în afarã acestei circumscripţii sa va face numai cu consimţãmîntul prealabil al statului de resedinta.
ART. 14
Comunicarea cu autoritãţile statului de resedinta
În vederea îndeplinirii atribuţiilor prevãzute de prezenta convenţie, funcţionarul consular se poate adresa:
a) autoritãţilor locale competente din circumscripţia consularã;
b) autoritãţilor centrale ale statului de resedinta, în mãsura în care legile, regulamentele şi uzanţele statului de resedinta permit aceasta sau potrivit acordurilor internaţionale în aceasta materie.
ART. 15
Reprezentarea cetãţenilor în fata instanţelor şi altor autoritãţi ale statului de resedinta
1. Respectînd legile şi regulamentele statului de resedinta, funcţionarul consular este îndreptãţit sa asigure reprezentarea corespunzãtoare în fata autoritãţilor juridice ale statului de resedinta a oricãrui cetãţean al statului trimiţãtor care, din cauza absentei sau pentru orice alt motiv întemeiat, nu poate sa-şi apere drepturile şi interesele.
2. Functionarii consulari are, de asemenea, dreptul sa reprezinte un cetãţean al statului trimiţãtor în fata autoritãţilor administrative.
3. Reprezentarea prevãzutã la punctul 1 va fi menţinutã pînã cînd persoana reprezentatã şi-a desemnat un reprezentant sau a preluat ea însãşi apãrarea drepturilor şi intereselor sale.
ART. 16
Înregistrarea cetãţenilor statului trimiţãtor, eliberarea paşapoartelor şi acordurilor vizelor
1. Funcţionarul consular are dreptul:
a) sa înregistreze pe cetãţenii statului trimiţãtor din circumscripţia consularã;
b) sa elibereze paşapoarte şi alte documente de cãlãtorie cetãţenilor statului trimiţãtor şi sa modifice sau sa reînnoiascã astfel de documente;
c) sa acorde vize.
2. Înregistrarea facuta de funcţionarul consular potrivit punctului 1 litera a nu scuteşte pe cetãţenii respectivi de obligaţia de a se conformã legilor şi regulamentelor statului de resedinta cu privire la înregistrarea strãinilor.
ART. 17
Atribuţii referitoare la starea civilã
1. Dacã legislaţia statului de resedinta permite, şeful oficiului consular are dreptul sa oficieze cãsãtorii între cetãţenii statului trimiţãtor. Oficiul consular trebuie sa infomeze, fãrã intirziere, autoritãţile competente ale statului de resedinta despre cãsãtoriile încheiate.
2. Funcţionarul consular are dreptul sa înregistreze nasterile şi decesele cetãţenilor statului trimiţãtor şi sa transmitã, fãrã intirziere, autoritãţilor competente ale acestui stat informaţii corespunzãtoare. Aceasta nu scuteşte totuşi pe cetãţenii statului trimiţãtor de obligaţia de a respecta legile şi regulamentele statului de resedinta cu privire la declararea şi înregistrarea naşterilor şi deceselor.
ART. 18
Atribuţiile cu privire la tutela şi curatela
Funcţionarul consular poate, cînd este necesar, sa propunã autoritãţilor juridice sau altor autoritãţi ale statului de resedinta persoanele potrivite sa acţioneze, temporar sau permanent, ca tutori sau curatori pentru cetãţenii statului trimiţãtor sau sa acţioneze în calitate de custode al bunurilor unor astfel de cetãţeni cînd au rãmas fãrã supraveghere.
ART. 19
Funcţii notariale
1. În mãsura în care dreptul statului de resedinta permite, funcţionarul consular poate sa îndeplineascã urmãtoarele funcţii notariale:
a) sa întocmeascã, sa autentifice, sa primeascã în depozit testamente şi alte înscrisuri şi sa ateste actele juridice unilaterale ale cetãţenilor statului trimiţãtor:
b) sa certifice semnãturile cetãţenilor statului trimiţãtor de pe orice înscris, sa certifice copii şi extrase de pe înscrisurile eliberate de autoritãţi, funcţionari sau cetãţeni ai statului trimiţãtor;
c) sa întocmeascã, sa autentifice, sa certifice, sa ateste şi sa primeascã în depozit înscrisuri întocmite de cetãţeni ai statului trimiţãtor dacã acestea urmeazã sa fie folosite şi sa producã efecte juridice în statul trimiţãtor şi dacã nu se referã la bunuri imobiliare situate în statul de resedinta sau la drepturi reale grevind astfel de bunuri;
d) sa legalizeze semnãturile şi sigiliile de pe acte şi însuşiri cu caracter juridic care emana de la tribunale sau alte autoritãţi ale statului de resedinta şi care urmeazã sa fie folosite în statul trimiţãtor;
e) sa legalizeze alte înscrisuri eliberate de cãtre autoritãţi sau funcţionari ai statului trimiţãtor sau ai statului de resedunta;
f) sa obţinã, la cererea tribunalelor sau altor autoritãţi al statului trimiţãtor, mãrturii fãcute voluntar, în materie civilã, de la cetãţeni ai acestui stat, şi sa transmitã acestora, dacã accepta sa le primeascã, orice acte judiciare şi extrajudiciare în aceasta materie, care emana de la tribunale sau alte autoritãţi ale statului trimiţãtor;
g) sa primeascã în depozit înscrisuri aparţinînd cetãţenilor statului trimiţãtor sau destinate acestora;
h) sa îndeplineascã alte funcţii încredinţate de cãtre statul trimiţãtor, cu condiţia ca acestea sa nu contravina legilor şi regulamentelor statului de resedinta.
2. Actele şi înscrisurile întocmite, certificate sau legalizate de cãtre funcţionarul consular al statului trimiţãtor şi prevãzute cu sigiliul oficial vor avea aceeaşi forta probanta şi aceleaşi efecte ca şi cele întocmite sau certificate de cãtre autoritãţile sau functionarii statului de resedinta. Totuşi, autoritãţile statului de resedinta sînt ţinute sa recunoascã valabilitatea documentelor menţionate numai în mãsura în care acestea nu sînt contrare şi regulamentelor acestui stat.
ART. 20
Atribuţii referitoare la succesiuni
1. În cazul decesului unui cetãţean al statului trimiţãtor în statul de resedinta, autoritatea competenta va informa, fãrã intirziere, funcţionarul consular al statului trimiţãtor despre acesta şi îi va transmite, cu scutire de taxe, certificatul de deces.
2. Ori de cîte ori o autoritate a statului de resedinta are cunostinta ca în acest stat exista o succesiune lãsatã de o persoana decedata, indiferent de cetãţenia acestuia, în legatura cu care un cetãţean al statului trimiţãtor poate avea un interes, autoritatea menţionatã va informa, fãrã intirziere, despre aceasta pe funcţionarul consular al statului trimiţãtor.
3. Autoritatea competenta a statului de resedinta va notifica, de asemenea, oficiul consular al statului trimiţãtor ori de cîte ori are cunostinta ca o persoana decedata a lãsat o succesiune pe teritoriul unui stat terţ.
4. Autoritatea competenta a statului pe al cãrui teritoriul se afla succesiunea menţionatã la punctele 1 şi 2 va lua mãsurile corespunzãtoare, potrivit legilor şi regulamentalor acestui stat, pentru a proteja succesiunea şi va trimite funcţionarului consular o copie de pe testament, dacã exista, precum şi toate informaţiile de care dispune cu privire la moştenitori, compunerea şi valoarea succesiunii şi îi va aduce la cunostinta data la care vor începe dezbaterile succesorale sau stadiul în care se afla aceste dezbateri.
5. În problemele referitoare la protejarea succesiunii menţionate la punctul 1 sau 2, funcţionarul consular poate coopera cu autoritãţile competente ale statului de resedinta, în special în ceea ce priveşte:
a) luarea oricãrei mãsuri necesare pentru a se preveni pagubirea succesiunii, inclusiv vînzarea bunurilor mobile;
b) numirea unui administrator sau a unui curator al succesiunii sau soluţionarea altor probleme care privesc administrarea acesteia.
6. Cînd un cetãţean al statului trimiţãtor pretinde un interes într-o succesiune rãmasã în statul de resedinta şi nu domiciliazã în acest stat şi nici nu este altfel reprezentant, funcţionarul consular are dreptul sa-i asigure o reprezentare corespunzãtoare în fata tribunalelor statului de resedinta.
7. Funcţionarul consular al statului trimiţãtor poate primi pãrţi sau legate dintr-o succesiune cuvenitã cetãţenilor acestui stat care nu domiciliazã în statul de resedinta, precum şi plati din compensaţii, pensii, beneficii din asigurãri sociale sau sume rezultind din poliţe de asigurare, pentru a le transmite persoanelor autorizate sa le primeascã.
8. Bunurile mobile ale succesiunii şi sumele de bani rezultind din lichidarea succesiunii cuvenite unui cetãţean al statului trimiţãtor trebuie predate funcţionarului consular, cu condiţia ca pretenţiile creditorilor defunctului sa fi fost satisfacute sau garantate şi toate impozitele şi taxele cu privire la succesiune sa fi fost plãtite sau garantate.
9. Transferul bunurilor mobile ale succesiunii şi al sumelor de bani se va face potrivit legilor şi regulamentelor statului de resedinta.
10. Cetãţeanul statului trimiţãtor se bucura în statul de resedinta de aceleaşi drepturi ca şi cetãţeanul acestui din urma stat în ceea ce priveşte realizarea drepturilor lui succesorale.
ART. 21
Atribuţii referitoare la succesiunea unui cetãţean al statului trimiţãtor aflat temporar în statul de resedinta.
1. În cazul în care un cetãţean al statului trimiţãtor decedeazã în timp ce se afla temporar pe teritoriul statului de resedinta, banii şi efectele personale lãsate de acesta vor fi predate, fãrã o procedura specialã, funcţionarului consular al statului trimiţãtor. Funcţionarul consular cãreia i sa-u predat banii şi efectele personale ale defunctului va plati datoriile fãcute de acesta în timpul şederii în statul de resedinta pînã la valoarea sumei pe care o reprezintã aceste bunuri.
2. Exportul efectelor personale şi transmiterea sumelor de bani în statul trimiţãtor sînt supuse legilor şi regulamentelor statului de resedinta.
ART. 22
Comunicarea cu cetãţenii statului trimiţãtor.
1. Funcţionarul consular are dreptul sa discute cu orice cetãţean al statului trimiţãtor, sa-i acorde asistenta, sa-l sfatuiasca şi, cînd este necesar, sa-i asigure asistenta legalã. Statul de resedinta nu va limita în nici un fel accesul cetãţenilor statului trimiţãtor la oficiile consulare ale acestui stat.
2. Autoritãţile competente ale statului de resedinta vor notifica, fãrã intirziere, oficiului consular al statului trimiţãtor despre arestarea, deţinerea sau orice alta privare de libertate a unui cetãţean al statului trimiţãtor şi, în orice caz, nu mai tirziu de 3 zile din momentul arestãrii, deţinerii sau altei privari de libertate a unui cetãţean al statului trimiţãtor.
3. Dreptul de a vizita şi comunica cu cetãţeanul statului trimiţãtor menţionat la punctul 2 al acestui articol va fi acordat funcţionarului consular în termen de 4 zile din momentul arestãrii, deţinerii sau alte privari de libertate a acelui cetãţean.
4. Funcţionarul consular al statului tirmitator are, de asemenea, dreptul ca, periodic, sa viziteze şi sa comunice în alt mod cu un cetãţean al acestui stat, arestat, deţinut sau supus altei forme de privare a libertãţii sau care executa o pedeapsa privatã de libertate. Drepturile prevãzute la acest punct se exercita în conformitate cu legile şi regulamentale statului de resedinta, inclusiv regulamentele penitenciare, cu condiţia totuşi ca aplicarea acestor legi şi regulamente sa nu facã inaplicabile aceste drepturi.
ART. 23
Atribuţii referitoare la navigaţia maritima şi fluviala
1. Funcţionarul consular are dreptul sa acorde asistenta navelor statului trimiţãtor şi echipajelor lor, sa facã uz de dreptul acordat de legile şi regulamentele statului trimiţãtor de a supraveghea navele acestui stat şi echipajele lor şi sa ia orice mãsuri pe aceste nave pentru a sigura respectarea legislaţiei statului trimiţãtor cu privire la navigaţia maritima şi fluviala. În acest scop, funcţionarul consular poate, de asemenea, vizita navele statului trimiţãtor imediat ce au obţinut admiterea la libera practica şi poate fi vizitat de capitanii şi membrii echipajelor acestor nave.
2. Functinarul consular are dreptul sa ia mãsuri necesare în conformitate cu legile şi regulamentele statului trimiţãtor, pentru a soluţiona neînţelegerile dintre cãpitan şi membrii echipajului cu privire la disciplina şi activitatea pe nava, inclusiv mãsurile pentru a obţine aprobarea corespunzãtoare pentru angajarea sau concedierea cãpitanului şi membrilor echipajului.
Aceste mãsuri vor fi luate în conformitate cu; legile şi regulamentele statului trimiţãtor, cu condiţia de a nu se aduce atingere legilor şi regulamentelor statului de resedinta cu privire la orice nava, indiferent de naţionalitate, aflatã în marea teritorialã sau în apele interioare ale acestui stat. În îndeplinirea unor astfel de atribuţii, funcţionarul consular poate cere ajutorul autoritãţilor competente ale statului de resedinta.
3. În cazul în care o instanta judecãtoreascã sau o alta autoritate competenta a statului de resedinta intenţioneazã sa cerceteze, sa aresteze sau sa detina în alt mod de pe bodul unei nava a statului trimiţãtor pe cãpitan sau alt membru al echipajului sau orice alta persoana care nu este cetãţean al statului de resedinta sau sa confiste orice bunuri de la bord, autoritãţile competente ale statului de resedinta trebuie, dacã capitanul cere, sa informeze pe funcţionarul consular al statului trimiţãtor înainte de a lua orice mãsura şi sa înlesneascã contactul dintre funcţionarul consular şi echipajul navei. În cazuri de urgenta, aceasta informare poate fi facuta în timp ce mãsurile sînt în curs de executare. Dacã o persoana este arestata sau detinuta de cãtre autoritãţile menţionate mai sus, prevederile articolului 22 sînt aplicabile.
4. În aprecierea dacã şi în ce mod vor fi luate mãsurile prevãzute la punctul 3, autoritãţile locale trebuie sa aibã în vedere interesele navigaţiei.
5. Prevederile punctului 3 nu se aplica verificãrilor obişnuite pe care le fac autoritãţile statului de resedinta cu privire la imigrare, control vamal, sãnãtate publica sau salvarea vieţii pe mare şi nici acţiunilor întreprinse la cererea sau consimţãmîntul cãpitanului navei.
6. Dacã o nava a statului trimiţãtor naufragiaza, esueaza în larg sau la ţãrm sau este în alt mod avariata în marea teritorialã sau în apele interioare ale statului de resedinta sau dacã un obiect, aparţinînd acestei nave sau fãcînd parte din incarcatura sa sau din incarcatura unei nave naufragiate a unui stat terţ şi fiind proprietate a statului trimiţãtor sau a unui cetãţean al acestui stat, este adus într-un port sau gãsit în statul de resedinta, autoritãţile competente ale acestui stat vor informa imediat pe funcţionarul consular despre aceasta şi îl vor incunostinta despre mãsurile luate pentru salvarea, conservarea şi protecţia navei, persoanelor, încãrcãturii şi a celorlalte bunuri de la bord. Aceste mãsuri vor fi luate, dacã este posibil, în cooperare cu funcţionarul consular şi cu capitanul navei, în conformitate cu legile şi regulamentele statului de resedinta.
7. În absenta proprietarului navei sau a oricãrei persoane autorizate de acesta sa funcţioneze, funcţionarul consular are dreptul sa ia aceleaşi mãsuri pe care le-ar fi luat proprietarul unsusi, dacã ar fi fost prezent, în legatura cu:
a) o nava a statului trimiţãtor, incarcatura acesteia sau orice alt obiect aparţinînd navei, care au fost separate de nava;
b) incarcatura sau obiectele de pe nava avariata a unui stat terţ care sînt proprietate a statului trimiţãtor sau a unui cetãţean al acestui stat şi care au fost gãsite pe teritoriul statului de resedinta, inclusiv acelea care au fost aduse într-un port al acestui stat.
8. Autoritãţile competente ale statului de resedinta vor acorda, la cererea funcţionarului consular, asistenta necesarã acestuia în ceea ce priveşte demersurile fãcute de el în legatura cu accidentul unei nave.
9. Nava avariata, incarcatura, echipamentul, proviziile, mãrfurile sau alte bunuri de pe aceasta nava nu sînt supuse taxelor vamale sau altor taxe similare pentru import, cu condiţia ca acestea sa nu fie destinate folosinţei sau consumului în statul de resedinta.
ART. 24
Atribuţii referitoare la aviaţia civilã
Prevederile articolului 23 se aplica în mod corespunzãtor şi aviaţiei civile, cu condiţia ca acestea sa nu fie contrare altor convenţii în vigoare între cele doua state.
ART. 25
Îndeplinirea altor atribuţii consulare
Functinarul consular poate îndeplini, de asemenea, şi alte atribuţii consulare decît cele prevãzute în aceasta convenţie, încredinţate de statul trimiţãtor, cu condiţia ca statul de resedinta sa-şi dea consimţãmîntul.

CAP. 3
Facilitãţi, privilegii şi imunitãţi

ART. 26
Facilitãţile acordate oficiului consular şi membrilor sãi
Statul de resedinta acorda toate facilitãţile necesare oficiului consular pentru a fi în mãsura sa exercite funcţiile sale şi va lua toate mãsurile corespunzãtoare pentru a da posibilitatea membrilor oficiului consular sa-şi îndeplineascã atribuţiile şi sa se bucure de imunitãţile şi privilegiile prevãzute de prezenta convenţie.
ART. 27
Folosirea stemei şi drapelului
Scutul şi stema statului trimiţãtor şi o inscripţie cu denumirea oficiului consular în limitele oficiale ale acestui stat şi ale statului de resedinta pot fi aşezate pe clãdirile folosite pentru scopurile oficiului consular şi la resedinta şefului oficiului consular. Drapelul naţional al statului trimiţãtor poate fi arborat pe clãdirile menţionate şi pe mijloacele de transport folosite de cãtre şeful oficiului consular pentru scopuri oficiale.
ART. 29
Inviolabilitatea localurilor consulare şi a reşedinţei şefului oficiului consular
1. Localurile consulare şi locuinta şefului oficiului consular sînt inviolabile.
2. Autoritãţile statului de resedinta nu pot pãtrunde în localurile consulare decît cu consimţãmîntul şefului oficiului consular al statului trimiţãtor, al şefului misiunii diplomatice a statului trimiţãtor sau al unei persoane autorizate de unul dintre aceştia sa dea un astfel de consimtamint.
3. Prevederile punctului 2 se aplica, de asemenea, şi reşedinţei şefului oficiului consular.
4. Statul de resedinta va lua toate mãsurile necesare pentru a sigura securitatea localurilor consulare şi pentru a impiedica pãtrunderea cu forta în acestea, deteriorarea lor, precum şi orice alta acţiune care ar impiedica tulburarea linistei sau atingerea prestigiului oficiului consular.
5. Bunurile folosite exclusiv pentru scopurile activitãţii consulare a statului trimiţãtor, inclusiv mijloacele de transport, indiferent cui ar aparţine proprietatea acestora, nu pot fi supuse nici unei mãsuri de rechiziţie, sechestru sau executare; mijloacele de transport aflate în afarã localurilor consulare nu pot fi perchezitionate de autoritãţile statului de resedinta decît cu consimţãmîntul şefului oficiului consular sau al şefului misiunii diplomatice.
6. Arhivele consulare sînt inviolabile în orice moment şi oriunde s-ar afla.
ART. 29
Libertatea de comunicare
1. Oficiul consular are dreptul sa comunice liber cu autoritãţile statului trimiţãtor, cu misiunile diplomatice sau cu alte oficii consulare ale acestui stat, indiferent de locul unde sînt situate acestea. În acest scop, oficiul consular poate folosi toate mijloacele potrivite de comunicare, inclusiv curierii diplomatici şi consulari, cifruri şi coduri.
2. Corespondenta oficialã a oficiului consular, posta transmisã prin curier, precum şi valiza diplomaticã sau consularã purtind semne exterioare vizibile ale caracterului ei, expediate de oficiul consular sau destinate acestuia, sînt inviolabile şi autoritãţile statului de resedinta nu le pot examina sau retine. Totuşi, dacã autoritãţile statului de resedinta au motive serioase sa creadã ca valiza conţine altceva decît corespondenta, documente sau obiecte cu caracter oficial destinate exclusiv folosinţei oficiale, ele pot cere ca valiza sa fie deschisã în prezenta lor de cãtre un reprezentant autorizat al statului trimiţãtor. Dacã o asfel de cerere este refuzatã, valiza va fi retrimisa la locul de origine.
3. Curierul consular trebuie sa posede un document oficial care sa indice calitatea sa şi numãrul coletelor care compun valiza consularã. Nu poate fi curier consular un cetãţean al statului de resedinta sau o persoana domiciliata în acest stat. În exercitarea atribuţiilor sale, curierul consular este protejat de statul de resedinta, se bucura de inviolabilitate personalã şi nu poate fi supus nici unei forme de arest sau deţinere.
ART. 30
Scutiri fiscale
1. Statul trimiţãtor şi membrii oficiului consular sînt scutiţi de toate impozitele şi taxele de stat şi municipale legate direct de localurile consulare şi de resedintele membrilor oficiului consular. Aceasta scutire nu se referã la impozitele şi taxele pentru serviciile speciale prestate şi nici la impozitele şi taxele pe clãdiri sau alte bunuri imobile al cãror chiriaş sau deţinãtor este statul trimiţãtor sau un membru al oficiului consular dacã, potrivit legilor şi regulamentelor statului de resedinta, acestea trebuie plãtite de proprietar. De asemenea, aceasta scutire nu se referã nici la veniturile provenite din închirierea sau înstrãinarea bunurilor menţionate mai sus sau din drepturile legate de astfel de bunuri, care aparţin membrilor oficiului consular.
2. Membrii oficiului consular sînt scutiţi de impozite şi taxe pe veniturile provenite din surse situate în afarã statului de resedinta. Salariile şi indemnizaţiile plãtite membrilor oficiului consular de cãtre statul trimiţãtor în statul de resedinta pentru activitatea lor sînt scutite de impozite şi taxe, cu excepţia acelora plãtite membrilor oficiului consular care sînt cetãţeni ai statului de resedinta.
ART. 31
Libertatea de deplasare
În afarã celor prevãzute de legile şi regulamentele referitoare la zonele în care accesul este iterzis sau limitat pentru motive de securitate nationala sau interes public, statul de resedinta trebuie sa ia mãsuri pentru a sigura libertatea de deplasare pe teritoriul sau a membrilor oficiului consular.
ART. 32
taxe consulate
1. Oficiul consular poate percepe pe teritoriul statului de resedinta taxe pentru serviciile consulare prevãzute de legile şi regulamentele statului trimiţãtor.
2. Taxele percepute potrivit punctului 1 al acestui articol sînt scutite de orice impozite şi taxe în statul de resedinta.
ART. 33
Imunitatea de jurisdicţie şi inviolabilitatea personalã a şefului oficiului consular
1. Şeful oficiului consular nu este supus jurisdicţiei penale, civile sau administrative a statului de resedinta.
2. Totuşi prevederile punctului 1 nu se aplica în caz de acţiune civilã:
a) care rezulta din încheierea unui contract pe care şeful oficiului consular nu l-a fãcut în mod expres sau implicit în numele statului trimiţãtor;
b) intentatã de un terţ pentru o paguba rezultatã dintr-un accident cauzat în statul de resedinta de un vehicol, o nava sau o aeronava.
3. Persoana şefului oficiului consular este inviolabilã. Nici o mãsura de executare nu poate fi luatã impotriva sa în afarã de cazurile prevãzute la litarele a şi b de la punctul 2 al prezentului articol şi numai dacã executarea poate fi facuta fãrã a se aduce atingere inviolabilitatii persoanei sau reşedinţei sale.
ART. 34
Imunitatea de jurisdicţie şi inviolabilitatea personalã a membrilor oficiului consular
1. Funcţionarul consular, altul decît şeful oficiului consular, şi angajatul nu sînt supuşi jurisdicţiei autoritãţilor juridice şi administrative ale statului de resedinta pentru actele îndeplinite în calitate lor oficialã.
2. Totuşi, prevederile punctului 1 al prezentului articol nu se aplica în caz de acţiune civilã:
a) care rezulta din încheierea unui contract pe care membrul oficiului consular nu l-a fãcut în mod expres sau implicit în numele statului trimiţãtor;
b) intentatã de un terţ pentru o paguba rezultatã dintr-un accident cauzat în statul de resedinta de un vehicol, o nava sau o aeronava.
3. Pentru actele îndeplinite altfel decît în calitatea sa oficialã, funcţionarul consular menţionat la punctul 1 al acestui articol nu poate fi arestat sau supus altei forme de privare sau limitare a libetatii personale, cu excepţia cazului cînd este acuzat pe baza unei hotãrîri a autoritãţilor juridice competente ale statului de resedinta de o infracţiune grava sau cînd a fost condamnat printr-o hotãrîre judecãtoreascã rãmasã definitiva.
4. Potrivit prevederilor prezentului articol, prin infracţiune grava se înţelege orice infracţiune comisã cu intenţie şi pentru care legile şi regulamentele statului de resedinta prevãd o pedeapsa privatã de libertate de cel puţin 5 ani.
5. Cînd o procedura penalã este angajata impotriva unui funcţionar consular, acesta trebuie sa se prezinte în fata autoritãţilor competente ale statului de resedinta. Totuşi, procedura trebuie condusã cu consideraţia cuvenitã funcţionarului consular în virtutea calitãţii sale oficiale, astfel încît îndeplinirea atribuţiilor sale sa fie stinjenita cît mai puţin posibil. În cazurile menţionate la punctul 3 din prezentul articol, cînd un funcţionar consular este arestat, deţinut sau supus altei forme de privare sau limitare a libertãţii, procedura îndreptatã contra lui trebuie sa fie pornitã în timpul cel mai scurt.
6. În toate cazurile cînd funcţionarul consular este supus unei forme de privare de libertate sau cînd o procedura penalã este pornitã impotriva lui, autoritãţile competente ale statului de resedinta vor informa imediat pe şeful oficiului consular despre acesta.
ART. 35
Depunerea de mãrturie
1. Membrii oficiului consular pot fi chemaţi sa depunã mãrturie ca martori în cursul unei proceduri judiciare sau administrative.
2. Ei pot refuza sa depunã mãrturie cu privire la problemele legate de scopul atibutiilor lor sau sa prezinte orice document oficial sau obiecte din arhiva consularã. Ei pot, de asemenea, sa refuze sa depunã mãrturie în calitate de experţi asupra dreptului naţional al statului trimiţãtor.
3. Dacã funcţionarul consular refuza sa depunã mãrturie, nici o mãsura coercitivã şi nici o sancţiune nu vor fi luate impotriva lui.
4. Invitaţia de a depune ca martor se face printr-o scrisoare oficialã şi nu trebuie sa conţinã vreo ameninţare cu mãsuri coercitive sau alte sancţiuni.
5. Autoritatea statului trimiţãtor care solicita mãrturia unui membru al oficiului consular trebuie sa evite sa-l stînjeneascã pe acesta în exercitarea atribuţiilor sale. La cererea funcţionarului consular, mãrturia sa poate fi primitã la o data convenabila acestuia, în localurile consulare sau la resedinta sa sau poate fi, cînd este posibil, data în scris.
6. Membrul oficiului consular chemat sa depunã mãrturie poate face o afirmatie în locul jurãmîntului.
ART. 36
Scutirea de prestaţii personale şi alte obligaţii
1. Functinarii consulari şi angajaţii consulari sînt scutiţi, în statul de resedinta, de obligaţii şi servicii de natura militarã, de servicii publice de orice fel sau de orice contribuţie care s-ar datora în locul acestora. Functionarii consulari şi angajaţii consulari sînt scutiţi de toate obligaţiile prevãzute de legile şi regulamentele statului de resedinta referitoare la înregistrarea strãinilor şi obţinerea dreptului de şedere în acest stat.
ART. 37
Scutiri vamale
1. Statul de resedinta acorda, potrivit legilor şi regulamentelor sale în vigoare, permisiunea de import şi reexport şi scutirea de taxe vamale şi alte impozite sau taxe similare de orice fel, pentru obiectele destinate:
a) folosinţei oficiale a oficiului consular;
b) folosinţei personale a funcţionarului consular, inclusiv bunurile destinate instalãri lui. Bunurile de consum trebuie sa fie numai în cantitãţi rezonabile şi sa fie folosite direct de cãtre persoanele interesate. Aceste scutiri nu se referã la cheltuielile pentru depozitare, transport sau alte servicii similare.
2. Angajaţii consulari beneficiazã de scutirile şi privilegiile prevãzute la punctul 1 litera b din acest articol în ceea ce priveşte bunurile importate cu ocazia primei lor instalãri.
3. Bagajele personale, însoţite de funcţionari consulari şi membrii familiilor lor care locuiesc împreunã cu aceştia, sînt scutite de control vamal. Acestea pot fi controlate numai dacã exista motive serioase sa se creadã ca conţin alte obiecte decît cele menţionate la punctul 1 litera b din acest articol sau obiecte care, potrivit legilor şi regulamentelor statului de resedinta, nu pot fi importate sau exportate sau sînt supuse carantinei. Într-un astfel de caz, controlul va avea loc în prezenta funcţionarului consular interesat sau a membrilor familiei acestuia.
4. Scutirile prevãzute la punctele 1 şi 2 ale acestui articol nu se aplica obiectelor care nu au fost importate exclusiv pentru folosinta oficiului consular sau a persoanelor prevãzute în acest articol.
ART. 38
Scutiri acordate în cazul decesului unui membru al oficiului consular
În cazul decesului unui membru al oficiului consular, statul de resedinta:
a) permite exportul bunurilor mobile ale defunctului, cu excepţia celor dobîndite în statul de resedinta şi care potrivit legilor şi regulamentelor acestui stat sînt, în momentul decesului, interzise la export;
b) scuteşte bunurile mobile ale succesiunii de impozite şi taxe de orice fel, cu condiţia ca aceste bunuri sa se afle pe teritoriul statului de resedinta exclusiv în legatura cu prezenta în acest stat a defunctului în calitate de membru al oficiului consular.
ART. 39
Asigurarea de rãspundere civilã
1. Vehiculele proprietate a statului trimiţãtor folosite de oficiul consular şi vehiculele membrilor oficiului consular trebuie sa fie asigurate în mod corespunzãtor impotriva pagubelor cauzate terţilor.
2. Cu excepţia cazului cînd legile şi regulamentele statului de resedinta prevãd altfel, dispoziţiile punctului 1 al acestui articol nu se aplica angajaţilor consulari care sînt cetãţeni ai statului de resedinta sau care au domiciliul în acest stat.
ART. 40
Scutiri de la regimul asigurãrilor sociale
1. Penrtu serviciile prestate statului trimiţãtor, membrii oficiului consular sînt scutiţi de obligaţiile prevãzute de regimul asigurãrilor sociale în vigoare în statul de resedinta.
2. Scutirea prevãzutã la punctul 1 al acestui articol nu exclude participarea voluntara la sistemul asigurãrilor sociale al statului de resedinta, dacã o astfel de participare este permisã de acest stat.
ART. 41
Excepţii de imunitãţi şi privilegii
1. Membrii oficiului consular şi membrii familiilor consulare care locuiesc împreunã cu aceştia nu beneficiazã de privilegiile şi imunitãţile menţionate în articolele 30, 34 punctul 1, articolele 35, 36, 37 punctul 1 şi articolul 38 dacã sînt cetãţeni ai statului de resedinta sau dacã domiciliazã în acest stat.
2. Membrii de familie ai membrilor oficiului consular care locuiesc împreunã cu aceştia se bucura de aceleaşi imunitãţi şi privilegii ca şi membrii oficiului consular.
ART. 42
Începutul şi sfîrşitul imunitãţilor şi privilegiilor
1. Membrii oficiului consular se bucura de imunitãţile şi privilegiile acordate potrivit acestei convenţii din momentul trecerii frontierei statului de resedinta pentru a lua în primire postul sau, dacã se afla deja în acest stat, din momentul cînd încep sa-şi exercite atribuţiile.
2. Membrii familiilor persoanelor cãrora li se aplica prevederile punctului 1 al acestui articol se bucura de imunitãţile şi privilegiile acordate de convenţie, astfel:
a) din momentul cînd funcţionarul consular începe sa se bucure de imunitate şi privilegii potrivit punctului 1 al acestui articol;
b) dacã au intrat în statul de resedinta ulterior datei prevãzute la litera a, din momentul trecerii frontierei;
c) din momentul cînd au devenit membri de familie ai membrului oficiului consular, dacã au dobidit aceasta calitate ulterior momentului prevãzut la litara a şi b.
3. Cînd numirea unui membru al oficiului consular a sfîrşit, imunitãţile şi privilegiile sale, precum şi imunitãţile şi privilegiile membrilor familiei sale, înceteazã în momentul plecãrii din statul de resedinta sau dupã expirarea unei perioade rezonabile de la încetarea numirii sale. În cazul angajaţilor consulari care sînt cetãţeni ai statului de resedinta sau cetãţeni ai statului trimiţãtor domiciliaţi în statul de resedinta, imunitãţile şi privilegiile înceteazã din momentul cînd numirea lor a luat sfîrşit.
4. Imunitãţile şi privilegiile membrilor de familie iau sfîrşit, de asemenea, din momentul cînd ei înceteazã sa mai fie membri de familie ai unui membru al oficiului consular. Totuşi, dacã persoanele interesate înţeleg sa pãrãseascã teritoriul statului de resedinta într-o perioada rezonabila acordatã în acest scop, imunitãţile şi privilegiile subzistã pînã la acea data.
5. În cazul decesului unui membru al oficiului consular, membrii familiei sale continua sa se bucure de imunitãţile şi privilegiile acordate potrivit convenţiei pînã în momentul plecãrii lor din statul de resedinta sau pînã la expirarea unei perioade rezonabile acordate în acest scop.
6. Pentru actele îndeplinite în exercitarea atribuţiilor lor oficiale, membrii oficiului consular se bucura de imunitate de jurisdicţie, fãrã limita de timp.
ART. 43
Respectarea legilor statului de resedinta
Fãrã a aduce atingere imunitãţilor şi privilegiilor prevãzute în prezenta convenţie, persoanele care beneficiazã de aceste imunitãţi şi privilegii au obligaţia de a respecta legile statului de resedinta şi de a nu se amesteca în treburile interne ale acestui stat.
ART. 44
Îndeplinirea atribuţiilor consulare de cãtre membrii personalului diplomatic
1. Atribuţiile consulare pot fi exercitate, de asemenea, cînd este necesar, de cãtre membrii personalului diplomatic al misiunii diplomatice a statului trimiţãtor care au fost notificati, ministerul afacerilor externe al statului de resedinta în acesta calitate de cãtre misiunea diplomaticã a statului trimiţãtor. În acest caz, drepturile şi obligaţiile funcţionarului consular prevãzute în prezenta convenţie se aplica şi acestor membri ai personalului diplomatic.
2. Îndeplinirea funcţiilor consulare nu va aduce atingere imunitãţilor şi privilegiilor de care se bucura membrii personalului diplomatic mentionati la punctul 1.

CAP. 4
Dispoziţii finale

ART. 45
Ratificarea, intrarea în vigoare, denunţarea
1. Prezenta convenţie va fi supusã ratificãrii şi va intra în vigoare în a treizecea zi de la data schimbului instrumentelor de ratificare, care va avea loc la Bucureşti.
2. Prezenta convenţie se încheie pe o perioada nedefinita. Ea poate fi denunţatã de fiecare parte contractantã printr-o notificare scrisã. Într-un astfel de caz, valabilitatea ei înceteazã dupã 6 luni de la data notificãrii.

Drept pentru care împuterniciţii respectivi au semnat prezenta convenţie, punînd sigiliile lor. Facuta la Helsinki la data de 30 iunie 1971, în doua exemplare, fiecare în limbile romana, finlandeza şi engleza, cele trei texte avînd aceeaşi valoare.

-----------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016