Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   CONVENTIE CONSULARA din 25 ianuarie 1993  intre Romania si Republica Polona    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CONVENTIE CONSULARA din 25 ianuarie 1993 intre Romania si Republica Polona

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 152 din 7 iulie 1993
România şi Republica Polona,
animate de dorinta de a dezvolta şi întãri relaţiile prieteneşti traditionale între cele doua tari, dorind sa constituie dezvoltarea cooperãrii şi a relaţiilor între cele doua state, pe baza principiilor respectului reciproc, egalitãţii suverane a statelor şi integritãţii lor teritoriale, ca şi a neamestecului în treburile lor interne,
animate de dorinta de a reglementa şi dezvolta relaţiile consulare între cele doua state pe baza principiilor celor mai avansate facilitãţi în domeniul protecţiei drepturilor şi intereselor cetãţenilor lor,
au hotãrît sa încheie prezenta convenţie consularã şi

au convenit urmãtoarele:

CAP. 1
Dispoziţii preliminare

ART. 1
Definiţii
1. În înţelesul prezentei convenţii, expresiile urmãtoare se înţeleg asa cum se precizeazã mai jos:
a) prin post consular se înţelege orice consulat general, consulat, viceconsulat sau agenţie consularã;
b) prin circumscripţie consularã se înţelege teritoriul atribuit unui post consular pentru exercitarea funcţiilor consulare;
c) prin şef de post consular se înţelege persoana insarcinata sa acţioneze în aceasta calitate;
d) prin funcţionar consular se înţelege orice persoana, inclusiv şeful de post consular, insarcinata în aceasta calitate cu exercitarea funcţiilor consulare;
e) prin angajat consular se înţelege orice persoana angajata în serviciile administrative sau tehnice;
f) prin membru al personalului de serviciu se înţelege orice persoana afectatã serviciului casnic al unui post consular;
g) prin membru al postului consular se înţelege functionarii consulari, angajaţii consulari şi membrii personalului de serviciu;
h) prin membru al personalului particular se înţelege o persoana folositã în mod exclusiv în serviciul particular al unui membru al postului consular;
i) prin membru de familie se înţelege soţul sau sotia membrului postului consular, copiii şi pãrinţii lor, cu condiţia ca aceste persoane sa locuiascã împreunã şi sa ramina în întreţinerea membrului postului consular;
j) prin localuri consulare se înţelege clãdirile sau pãrţile din clãdiri şi terenul aferent care, indiferent în a cui proprietate se afla, sînt folosite `exclusiv pentru postul consular;
k) prin arhive consulare se înţelege toate hirtiile, documentele, corespondenta, cãrţile, filmele, mijloacele tehnice folosite pentru culegerea şi utilizarea informaţiilor, registrele postului consular, precum şi materialul de cifru, fişierele şi mobilierul destinate sa le protejeze şi sa le conserve;
l) prin nava se înţelege orice unitate plutitoare, autorizata sa arboreaza pavilionul statului trimiţãtor potrivit legilor sale, cu excepţia navelor militare;
m) prin aeronava se înţelege orice unitate zburãtoare înregistratã în statul trimiţãtor, purtind însemnele de înregistrare ale acestui stat, cu excepţia unitãţilor zburãtoare militare.
2. Dispoziţiile prezentei convenţii, aplicabile cetãţenilor statului trimiţãtor, sînt aplicabile, de asemenea, atunci cînd contextul admite, persoanelor juridice şi altor subiecti fãrã statut de personalitate juridicã, constituiţi conform legislaţiei statului trimiţãtor şi care îşi au sediul social în acest stat.

CAP. 2
Stabilirea de posturi consulare şi numirea membrilor posturilor consulare

ART. 2
Stabilirea unui post consular
1. Un post consular nu poate fi stabilit pe teritoriul statului de resedinta decît cu consimţãmîntul acestui stat.
2. Sediul postului consular, clasa şi circumscripţia consularã sînt fixate de statul trimiţãtor şi supuse aprobãrii statului de resedinta. Modificãri ulterioare nu pot fi aduse de statul trimiţãtor sediului postului consular, clasei sau circumscripţiei sale consulare decît cu consimţãmîntul statului de resedinta.
ART. 3
Numirea şi admiterea şefului de post consular
1. Şeful de post consular este numit de statul trimiţãtor şi este admis pentru exercitarea funcţiilor sale de cãtre statul de resedinta.
2. Sub rezerva dispoziţiilor prezentei convenţii, modalitãţile de numire şi de admitere a şefului de post consular sînt fixate prin legile, regulamentele şi uzanţele statului trimiţãtor şi, respectiv, ale statului de resedinta.
ART. 4
Patenta consularã sau notificarea numirii
1. Şeful de post consular primeşte de la statul trimiţãtor un document sub forma de patenta sau un act similar, întocmit pentru fiecare numire, atestind calitatea sa şi indicind, ca regula generalã, numele şi prenumele sau, categoria şi clasa sa, circumscripţia consularã şi sediul postului consular.
2. Statul trimiţãtor transmite patenta sau actul similar, pe cale diplomaticã sau pe orice alta cale potrivita, guvernului statului pe teritoriul cãruia şeful de post consular trebuie sa-şi exercite funcţiile.
3. Dacã statul de resedinta este de acord, statul trimiţãtor poate înlocui patenta sau actul similar printr-o notificare cuprinzînd indicaţiile prevãzute la paragraful 1 din prezentul articol.
ART. 5
Exequaturul
1. Şeful de post consular este admis sa-şi exercite funcţiile printr-o autorizaţie a statului de resedinta, denumita exequatur, oricare ar fi forma acestei autorizaţii.
2. Statul care refuza se elibereze un exequatur nu este obligat sa comunice statului trimiţãtor motivele refuzului sau.
3. Sub rezerva prevederilor art. 6 şi 8, şeful de post consular nu poate intra în funcţie înainte de a fi primit exequaturul.
ART. 6
Admiterea provizorie a sefilor de post consular
În timpul cît aştepta eliberarea exequaturului, şeful de post consular poate fi admis în mod provizoriu sa exercite funcţiile sale. În acest caz, dispoziţiile prezentei convenţii sînt aplicabile.
ART. 7
Exercitarea cu titlu temporar a funcţiilor şefului de post consular
1. Dacã şeful postului consular este împiedicat sa-şi exercite funcţiile sau dacã postul sau este vacant, un gerant interimar poate acţiona cu titlu provizoriu în calitate de şef al postului consular.
2. Numele şi prenumele gerantului interimar sînt notificate de cãtre misiunea diplomaticã a statului trimiţãtor sau, în lipsa unei misiuni diplomatice a acestui stat în statul de resedinta, de cãtre şeful postului consular sau, în cazul în care acesta este împiedicat sa o facã, de cãtre orice autoritate competenta a statului trimiţãtor Ministerului Afacerilor Externe al statului de resedinta sau autoritãţii desemnate de acest minister. În general, aceasta notificare trebuie facuta în prealabil. Statul de resedinta poate supune consimtamintului sau admiterea ca gerant interimar a unei persoane care nu este nici agent diplomatic, nici funcţionar consular al statului trimiţãtor în statul de resedinta.
3. Autoritãţile competente ale statului de resedinta trebuie sa acorde asistenta şi protecţie gerantului interimar. În perioada gestiunii sale, dispoziţiile prezentei convenţii îi sînt aplicabile în aceeaşi mãsura ca şi şefului de post consular respectiv.
4. Dacã, în circumstanţele prevãzute la paragraful 1 din acest articol, un membru al personalului diplomatic al misiunii diplomatice sau un reprezentant al Ministerului Afacerilor Externe al statului trimiţãtor este numit de acest stat în calitate de gerant interimar, acesta beneficiazã de privilegii şi imunitãţi diplomatice.
ART. 8
Notificarea cãtre autoritãţile circumscripţiei consulare
De îndatã ce şeful postului consular a fost admis, chiar cu titlu provizoriu, sa-şi exercite funcţiile, statul de resedinta este obligat sa informeze imediat autoritãţile competente ale circumscripţiei consulare şi sa ia mãsurile necesare pentru a-i permite sa se achite de obligaţiile misiunii sale şi sa beneficieze de tratamentul prevãzut prin prezenta convenţie.
ART. 9
Cetãţenia funcţionarilor consulari
Functionarii consulari trebuie sa aibã cetãţenia statului trimiţãtor.
ART. 10
Exercitarea funcţiilor consulare într-un stat terţ
Statul trimiţãtor poate, dupã notificarea statelor interesate şi dacã nici unul dintre acestea nu se opune în mod expres, sa insarcineze un post consular stabilit într-un stat sa-şi asume exercitarea funcţiilor consulare într-un alt stat.
ART. 11
Exercitarea funcţiilor consulare pentru un stat terţ.
Dupã notificarea corespunzãtoare facuta statului de resedinta şi dacã acesta nu se opune, un post consular al statului trimiţãtor poate exercita funcţii consulare în statul de resedinta pentru un stat terţ.
ART. 12
Funcţionari consulari onorifici
Fiecare dintre cele doua pãrţi contractante poate numi şi primi funcţionari consulari onorifici în cadrul relaţiilor lor bilaterale, aplicind în privinta acestor funcţionari dispoziţiile cap. III din Convenţia de la Viena asupra relaţiilor consulare şi, atunci cînd contextul permite, dispoziţiile prezentei convenţii.
Functionarii consulari onorifici pot avea cetãţenia statului trimiţãtor, a statului de resedinta sau a unui stat terţ.
ART. 13
Notificarea cãtre statul de resedinta a sosirilor şi plecarilor
Sînt notificate, în scris, la Ministerul Afacerilor Externe al statului de resedinta:
a) sosirea unui membru al postului consular dupã numire, plecare sa definitiva sau încetarea exercitãrii funcţiilor sale, precum şi orice alte schimbãri referitoare la statutul sau, care pot sa se producã în cursul serviciului sau la postul consular;
b) sosirea şi plecarea definitiva a unei persoane din familia unui membru al postului consular şi, dacã este cazul, faptul ca o persoana devine sau înceteazã a mai fi membru al familiei;
c) sosirea şi plecarea definitiva a unui membru al personalului particular şi încetarea serviciului sau;
d) angajarea şi concedierea unei persoane care îşi are domiciliul în statul de resedinta ca membru al postului consular sau ca membru al personalului particular.
ART. 14
Documente de identitate
1. Autoritãţile competente ale statului de resedinta elibereazã, în mod gratuit, fiecãrui funcţionar consular un document care sa ateste identitatea şi calitatea sa, menţionînd funcţiile pe care le îndeplineşte.
2. Dispoziţiile paragrafului 1 din prezentul articol se aplica şi angajaţilor consulari, membrilor personalului de serviciu şi membrilor personalului particular, cu condiţia ca aceste persoane sa nu fie nici cetãţeni, nici rezidenţi ai statului de resedinta.
ART. 15
Încetarea funcţiilor unui membru al unui post consular
1. Funcţiile unui membru al unui post consular înceteazã, îndeosebi, prin:
a) notificarea de cãtre statul trimiţãtor cãtre statul de resedinta a faptului ca funcţiile lui au încetat;
b) retragerea exequaturului;
c) notificarea statului de resedinta cãtre statul trimiţãtor a faptului ca el a încetat sa mai considere persoana în cauza ca membru al postului consular.
2. Statul de resedinta poate, în orice moment, şi fãrã a fi obligat sa-şi motiveze decizia, sa comunice pe cale diplomaticã statului trimiţãtor ca exequaturul acordat şefului postului consular se retrage sau ca un funcţionar consular este declarat persoana non grata sau ca orice alt membru al postului consular nu mai este acceptabil. În acest caz, statul trimiţãtor recheamã persoana în cauza, dacã aceasta a intrat deja în exerciţiul funcţiilor sale. Dacã statul trimiţãtor nu executa într-un termen rezonabil aceasta obligaţie, statul de resedinta poate inceta sa considere persoana în cauza membru al postului consular.

CAP. 3
Facilitãţi, privilegii şi imunitãţi

ART. 16
Facilitãţile acordate postului consular pentru activitatea sa
Statul de resedinta acorda postului consular orice înlesniri pentru îndeplinirea funcţiilor consulare şi ia mãsurile necesare pentru ca membrii postului consular sa-şi poatã exercita activitatea oficialã şi sa beneficieze de privilegiile şi imunitãţile prevãzute în prezenta convenţie.
ART. 17
Folosirea drapelului şi a stemei naţionale
1. Statul trimiţãtor are dreptul de a folosi drapelul sau naţional şi scutul cu stema sa de stat în statul de resedinta, conform prevederilor prezentului articol.
2. Drapelul naţional al statului trimiţãtor poate fi arborat pe clãdirea ocupatã de postul consular, pe resedinta şefului postului consular şi pe mijloacele sale de transport, atunci cînd acestea sînt folosite în interes oficial.
3. Stema statului trimiţãtor avînd o inscripţie corespunzãtoare, în limba statului trimiţãtor şi cea a statului de resedinta, care sa indice postul consular poate fi pusã pe clãdirea postului consular şi pe resedinta şefului postului consular.
4. În exercitarea dreptului acordat prin prezentul articol, se va tine seama de legile, regulamentele şi uzanţele statului de resedinta.
ART. 18
Locuinţe
Statul de resedinta sprijinã statul trimiţãtor, în cadrul legilor şi reglementãrilor sale, sa-şi procure localurile necesare postului consular şi, în caz de nevoie, locuinţe convenabile pentru membrii postului consular.
ART. 19
Achiziţionarea de terenuri şi de clãdiri
1. Statul trimiţãtor are dreptul, în cadrul legilor şi reglementãrilor statului de resedinta:
a) sa achizitioneze, posede sau sa închirieze terenuri, clãdiri sau pãrţi de clãdiri destinate birourilor postului consular, reşedinţei şefului de post consular sau locuinţelor celorlalţi membri ai postului consular;
b) sa construiascã sau sa amenajeze, în aceleaşi scopuri, clãdirile aflate pe terenurile cumpãrate;
c) sa transfere proprietatea terenurilor, clãdirilor sau unor pãrţi din clãdiri astfel achiziţionate sau construite.
2. Dispoziţiile paragrafului 1 din prezentul articol nu dispenseaza statul trimiţãtor de obligaţia de a respecta reglementãrile şi restricţiile în materie de construcţii, urbanism, protecţia ansamblurilor arhitectonice şi monumentelor, cu aplicare pe teritoriul unde se afla terenurile, clãdirile sau pãrţi de clãdiri destinate localurilor consulare.
ART. 20
Inviolabilitatea localurilor consulare şi a reşedinţei
1. Localurile consulare, ca şi resedinta şefului postului consular, sînt inviolabile. Autoritãţile statului de resedinta nu pot pãtrunde în acestea decît cu consimţãmîntul şefului postului consular, şefului misiunii diplomatice a statului trimiţãtor sau al persoanei desemnate de unul dintre aceştia.
2. Statul de resedinta are obligaţia specialã de a lua orice mãsuri necesare pentru a impiedica violarea sau deteriorarea localurilor consulare şi pentru a impiedica tulburarea liniştii postului consular sau atingerea demnitãţii sale.
ART. 21
Scutirea de rechiziţie
Localurile consulare, resedinta şefului de post consular şi locuintele celorlalţi membri ai postului consular, mobilierul lor, bunurile postului consular ca şi mijloacele de transport nu pot face obiectul nici unei forme de rechiziţie în scopuri de apãrare nationala sau de utilitate publica.
ART. 22
Scutirea fiscalã a localurilor consulare şi a mijloacelor de transport
1. Localurile consulare şi resedinta şefului de post consular, ca şi locuintele membrilor postului consular, asupra cãrora statul trimiţãtor sau orice persoana actionind în numele acestui stat este proprietar sau locatar, sînt scutite de orice impozite şi taxe de orice fel, naţionale, regionale sau comunale, cu excepţia taxelor percepute ca remunerare pentru servicii pre-state.
2. Scutirea fiscalã prevãzutã la paragraful 1 al prezentului articol nu se aplica acestor impozite şi taxe cînd, dupã legile şi regulamentele statului de resedinta, ele sînt în sarcina persoanei care a contractat cu statul trimiţãtor sau cu persoana care acţioneazã în numele acestui stat.
3. Dispoziţiile prezentului articol se aplica, de asemenea, mijloacelor de transport folosite pentru nevoile postului consular.
ART. 23
Inviolabilitatea arhivelor şi documentelor consulare
Arhivele şi documentele consulare sînt inviolabile în orice moment şi în orice loc s-ar gãsi.
ART. 24
Libertatea de comunicare
1. Statul de resedinta permite şi protejeaza libera comunicare a postului consular pentru orice scopuri oficiale.
Comunicind cu guvernul, cu misiunile diplomatice şi cu celelalte posturi consulare ale statului trimiţãtor, oriunde s-ar gãsi ele, postul consular poate folosi mijloacele de comunicaţie potrivite, inclusiv curierii diplomatici sau consulari, valiza diplomaticã sau consularã şi mesajele în cod sau cifrate. Totuşi, postul consular nu poate instala şi utiliza un post de radioemisie decît cu asentimentul statului de resedinta.
2. Corespondenta oficialã a postului consular este inviolabilã. Prin expresia corespondenta oficialã se înţelege intreaga corespondenta referitoare la postul consular şi la funcţiile sale.
3. Valiza consularã nu trebuie sa fie nici deschisã şi nici reţinutã. Totuşi, dacã autoritãţile competente ale statului de resedinta au motive serioase sa creadã ca valiza conţine alte obiecte decît corespondenta, documentele şi obiectele vizate în paragraful 4 din prezentul articol, ele pot cere ca valiza sa fie deschisã în prezenta lor de cãtre un reprezentant autorizat al statului trimiţãtor. Dacã autoritãţile statului trimiţãtor refuza sa satisfacã cererea, valiza este înapoiatã la locul de origine.
4. Coletele care constituie valiza consularã trebuie sa poarte semne exterioare vizibile ale caracterului lor şi nu pot conţine decît corespondenta oficialã şi documente sau obiecte destinate exclusiv pentru folosinta oficialã.
5. Curierul consular trebuie sa poarte un document oficial în care sa se ateste calitatea sa şi sa se precizeze numãrul de colete care constituie valiza consularã. Afarã de cazul cînd statul de resedinta consimte la aceasta, el nu trebuie sa fie nici cetãţean al statului de resedinta, nici, cu excepţia cînd el este cetãţean al statului trimiţãtor, o persoana cu resedinta permanenta în statul de resedinta. În exercitarea funcţiilor sale, acest curier este protejat de cãtre statul de resedinta. El se bucura de inviolabilitatea persoanei sale şi nu poate fi supus nici unei forme de arest, de detenţie sau altei forme de limitare a libertãţii sale personale.
6. Statul trimiţãtor, misiunile sale diplomatice şi posturile sale consulare pot desemna curieri consulari ad-hoc. În acest caz, prevederile paragrafului 5 din prezentul articol sînt, de asemenea, aplicabile, sub rezerva ca imunitãţile care sînt menţionate în el vor inceta sa se aplice din momentul în care curierul va fi remis destinatarului valiza consularã pe care o are în grija.
7. Valiza consularã poate fi încredinţatã comandantului unei nave sau al unei aeronave care trebuie sa soseascã într-un punct de intrare autorizat. Acest comandant trebuie sa poarte un document oficial indicind numãrul de colete care constituie valiza, dar el nu este considerat curier consular. Printr-un aranjament cu autoritãţile locale competente, postul consular poate trimite pe unul dintre membrii sãi sa ia valiza, în mod direct şi liber, de la comandantul navei sau al aeronavei şi sa-i predea o asemenea valiza în acelaşi mod.
ART. 25
Protecţia funcţionarilor consulari
Statul de resedinta va trata pe functionarii consulari cu respectul cuvenit şi va lua toate mãsurile necesare pentru a impiedica orice atingere adusã persoanei, libertãţii şi demnitãţii lor.
ART. 26
Inviolabilitatea personalã şi imunitatea de jurisdicţie
1. Funcţionarul consular beneficiazã de imunitate de jurisdicţie în statul de resedinta în materie penalã, civilã şi administrativã. El beneficiazã de inviolabilitate personalã şi nu poate fi nici arestat, nici deţinut, nici privat de libertate sub nici o forma.
2. Angajatul consular şi membrul personalului de serviciu beneficiazã de imunitate de jurisdicţie în statul de resedinta în materie penalã, civilã şi administrativã pentru actele îndeplinite în exercitarea funcţiilor lor oficiale.
3. Dispoziţiile paragrafelor 1 şi 2 nu se aplica cauzelor civile:
a) rezultind din încheierea, de cãtre un membru al postului consular, a unui contract în care interesatul nu figureazã în mod expres sau implicit în calitate de reprezentant al statului trimiţãtor;
b) intentate pentru o paguba rezultatã dintr-un accident cauzat în statul de resedinta de cãtre un membru al postului consular, indiferent de felul mijlocului de transport;
c) referitoare la succesiuni în care un membru al postului consular, considerat ca persoana particularã acţioneazã în calitate de moştenitor, de legatar, de executor testamentar, de administrator sau curator al unei succesiuni.
ART. 27
Obligaţia de a depune ca martor
1. Membrii postului consular pot fi chemaţi sa depunã ca martori la cererea autoritãţilor judiciare sau altor autoritãţi competente ale statului de resedinta. Totuşi, nici o mãsura coercitivã sau alta sancţiune nu va putea fi luatã fata de functionarii consulari.
Angajatul consular şi membrul personalului de serviciu nu trebuie sa refuze sa depunã ca martor dacã nu se afla în situaţia menţionatã la paragraful 3 din prezentul articol.
2. Autoritatea care solicita mãrturia trebuie sa evite a impiedica funcţionarul consular în îndeplinirea funcţiilor sale. Ea poate sa obţinã mãrturia lui la resedinta lui, la postul consular, sau sa accepte o declaraţie scrisã din partea sa ori de cîte ori acest lucru este posibil.
3. Membrii postului consular nu sînt obligaţi sa depunã mãrturie asupra faptelor care au legatura cu exercitarea funcţiilor lor şi sa prezinte corespondenta şi documentele oficiale referitoare la acestea. Ei au, de asemenea, dreptul de a refuza sa depunã mãrturie în calitate de experţi asupra legislaţiei statului trimiţãtor.
Aceasta dispoziţie este aplicabilã şi membrilor personalului particular atunci cînd este vorba de fapte legate de activitatea postului consular.
ART. 28
Renunţarea la privilegii şi imunitãţi
1. Statul trimiţãtor poate renunţa la privilegiile şi imunitãţile prevãzute în art. 26 paragraful 1 şi 2 şi art. 27. Aceasta renunţare trebuie sa fie întotdeauna expresã şi comunicatã în scris statului de resedinta.
2. Dacã un membru al postului consular angajeazã o procedura într-o materie în care ar beneficia de imunitate de jurisdicţie, el nu poate invoca imunitatea de jurisdicţie fata de nici o cerere reconvenţionalã legatã direct de cererea principala.
3. Renunţarea la imunitatea de jurisdicţie pentru o activitate civilã sau administrativã nu este consideratã ca renunţare la imunitate în ceea ce priveşte mãsurile de executare a hotãrîrii. Pentru aceste mãsuri de executare este necesarã o renunţare distinctã.
ART. 29
Scutirea de prestaţii personale şi reale
Statul de resedinta scuteşte pe membrii postului consular de orice prestaţii personale şi de orice servicii de interes public, indiferent de caracterul lor, ca şi de sarcinile militare, cum ar fi rechizitiile, contribuţiile şi incartiruirile militare.
ART. 30
Scutirea de obligaţia de înmatriculare a strãinilor
Membrii postului consular sînt scutiţi de toate obligaţiile prevãzute de legile şi regulamentele statului de resedinta în materie de înmatriculare a strãinilor, de permise de şedere ca şi de alte formalitãţi privind strãinii.
ART. 31
Scutirea fiscalã
1. Membrii postului consular sînt scutiţi de orice impozite şi taxe, personale şi reale, naţionale, regionale şi comunale, cu excepţia:
a) impozitelor indirecte încorporate în mod normal în preţul mãrfurilor sau serviciilor;
b) impozitelor şi taxelor pe bunurile imobile particulare situate pe teritoriul statului de resedinta, sub rezerva dispoziţiilor art. 22;
c) drepturilor de succesiune şi de mutaţie percepute de cãtre statul de resedinta, sub rezerva prevederilor art. 33;
d) impozitelor şi taxelor pe orice fel de venituri particulare care-şi au sursa în statul de resedinta;
e) drepturilor percepute ca remunerare a serviciilor particulare prestate;
f) taxelor de înregistrare, de grefa, de ipoteca şi de timbru, sub rezerva dispoziţiilor art. 22.
2. Membrii postului consular care angajeazã persoane ale cãror retribuţii sau salarii nu sînt scutite de impozitul pe venit în statul de resedinta trebuie sa respecte obligaţiile pe care legile şi reglementãrile acestui stat le impun în materie de percepere a impozitului pe venit.
ART. 32
Scutirea de taxe vamale şi de control vamal
1. În conformitate cu legile şi regulamentele sale, statul de resedinta autorizeaza, intrarea şi ieşirea şi acorda scutirea de orice taxe vamale, taxe şi alte redevenţe conexe, altele decît cheltuielile de depozitare, de transport şi cheltuieli pentru servicii similare pentru:
a) obiectele destinate folosirii oficiale a postului consular;
b) obiectele destinate uzului personal al funcţionarului consular, inclusiv efectele destinate instalãrii sale.
2. Angajatul consular beneficiazã de privilegiile şi scutirile prevãzute la paragraful 1 lit. b) din prezentul articol în ceea ce priveşte obiectele importante cu ocazia primei sale instalãri.
3. Funcţionarul consular este scutit de controlul bagajului sau personal, dacã nu exista motive serioase sa se presupunã ca acesta conţine obiecte care nu beneficiazã de scutirile menţionate la paragraful 1 lit. b) din prezentul articol sau obiecte al cãror import sau export este interzis de legile statului de resedinta sau supus regulamentelor sale de carantina. Într-un asemenea caz, controlul nu se poate face decît în prezenta funcţionarului consular, a unui membru al familiei sale sau a reprezentantului lor autorizat.
ART. 33
Succesiunea unui membru al postului consular
În caz de deces al unui membru al postului consular, statul de resedinta:
a) va permite exportul bunurilor mobile ale defunctului;
b) nu va percepe taxe de succesiune sau de mutaţie asupra bunurilor mobile, a cãror prezenta în statul de resedinta se datora exclusiv prezentei în acest stat a defunctului în calitate de membru al postului consular.
ART. 34
Libertatea de deplasare
Sub rezerva legilor şi a regulamentelor referitoare la zonele în care accesul este interzis sau reglementat din motive de securitate nationala, statul de resedinta asigura tuturor membrilor postului consular libertatea de deplasare şi de circulaţie pe teritoriul sau.
ART. 35
Asigurarea mijloacelor de transport
Mijloacele de transport proprietate a statului trimiţãtor şi destinate uzului postului consular, sau care sînt proprietate a membrilor postului consular, trebuie sa facã obiectul unei asigurãri obligatorii.
ART. 36
Privilegii şi imunitãţi ale membrilor de familie
Membrii familiei unui membru al postului consular beneficiazã de privilegiile prevãzute la art. 14, 26, 27 paragraful 3 şi la art. 29, 30, 31, 32 paragraful 1 lit. b) şi paragraful 2, ca şi art. 33 şi 34 din prezenta convenţie, cu condiţia ca aceştia sa nu fie cetãţeni ai statului de resedinta, sa nu domicilieze în acest stat şi sa nu exercite nici o activitate lucrativã.
ART. 37
Persoane care nu se bucura de privilegii şi imunitãţi
1. Membrii postului consular care sînt cetãţeni ai statului de resedinta sau rezidenţi permanenţi în acest stat nu beneficiazã de privilegiile şi imunitãţile definite prin prezenta convenţie, sub rezerva paragrafului 3 de la art. 27.
2. Totuşi, statul de resedinta trebuie sa-şi exercite jurisdicţia asupra persoanelor enumerate la paragraful 1 din prezentul articol în asa fel încît sa nu împiedice fãrã motiv exercitarea funcţiilor postului consular.

CAP. 4
Funcţii consulare

ART. 38
Funcţii consulare generale
Funcţionarul consular are dreptul sa favorizeze, sub toate formele, dezvoltarea relaţiilor economice, comerciale, culturale şi ştiinţifice, precum şi a turismului între statul trimiţãtor şi statul de resedinta, sa promoveze, în orice alt mod, relaţiile prieteneşti între statul trimiţãtor şi statul de resedinta şi sa protejeze drepturile şi interesele statului trimiţãtor şi ale cetãţenilor sãi.
ART. 39
Comunicarea cu autoritãţile statului de resedinta
1. Funcţionarul consular îşi exercita funcţiile în circumscripţia sa consularã. Totuşi, în cazuri excepţionale, el îşi poate exercita funcţiile în afarã acestei circumscripţii cu consimţãmîntul statului de resedinta.
2. În exercitarea funcţiilor sale, funcţionarul consular se poate adresa:
a) autoritãţilor locale componente ale circumscripţiei consulare;
b) autoritãţilor centrale competente ale statului de resedinta, în mãsura în care acest lucru este permis de legile, regulamentele şi uzanţele acestui stat, ca şi de acordurile internaţionale.
ART. 40
Reprezentarea pe lîngã organizaţii internaţionale
Funcţionarul consular poate acţiona, dupã notificarea facuta statului de resedinta, în calitate de reprezentant al statului trimiţãtor pe lîngã organizaţii internaţionale.
ART. 41
Reprezentarea cetãţenilor în fata tribunalelor statului de resedinta
1. Funcţionarul consular are dreptul, sub rezerva practicilor şi procedurilor în vigoare în statul de resedinta, sa reprezinte cetãţenii statului trimiţãtor sau sa ia mãsuri în scopul reprezentãrii corespunzãtoare a acestora în fata tribunalelor sau altor autoritãţi ale statului de resedinta, pentru a cere, conform legilor şi regulamentelor statului de resedinta, adoptarea de mãsuri provizorii în vederea apãrãrii drepturilor şi intereselor cetãţenilor sãi atunci cînd, datoritã absentei lor sau din oricare alta cauza, ei nu-şi pot apara în timp util drepturile şi interesele.
2. Reprezentarea la care se referã paragraful 1 al prezentului articol ia sfîrşit în momentul în care persoana reprezentatã îşi desemneazã mandatarul sau îşi asigura ea însãşi apãrarea drepturilor şi intereselor.
ART. 42
Înregistrarea cetãţenilor, eliberarea de paşapoarte şi vize
Funcţionarul consular are dreptul:
a) sa înregistreze cetãţenii statului trimiţãtor;
b) sa elibereze cetãţenilor statului trimiţãtor paşapoarte sau alte documente de cãlãtorie, sa le reînnoiascã, sa facã modificãri în acestea şi sa le anuleze;
c) sa acorde vize.
ART. 43
Funcţii referitoare la starea civilã
1. Şeful postului consular are dreptul sa celebreze cãsãtorii cu condiţia ca cei doi soţi sa nu aibã decît cetãţenia statului trimiţãtor. Postul consular informeazã autoritãţile competente ale statului de resedinta în legatura cu cãsãtoriile încheiate, dacã legislaţia statului de resedinta o impune.
2. Funcţionarul consular are dreptul sa ţinã registrul de naşteri, cãsãtorii şi decese sau sa primeascã avizele şi documentele privind nasterile, cãsãtoriile sau decesele cetãţenilor statului trimiţãtor şi sa elibereze documentele corespunzãtoare. Totuşi, aceasta dispoziţie nu dispenseaza cetãţenii statului trimiţãtor de obligaţia de a respecta legislaţia statului de resedinta în materie de înregistrare a naşterilor, cãsãtoriilor şi deceselor.
3. Autoritãţile competente ale statului de resedinta vor trimite postului consular, în scopuri oficiale, la cererea sa, imediat şi gratuit, copiile şi extrasele documentelor de stare civilã privind cetãţenii statului trimiţãtor.
ART. 44
Funcţii notariale
1. Funcţionarul consular are dreptul:
a) sa primeascã, întocmeascã şi legalizeze declaraţiile cetãţenilor statului trimiţãtor;
b) sa primeascã, întocmeascã şi legalizeze dispoziţiile de ultima vointa şi alte documente constatind acte juridice unilaterale ale cetãţenilor statului trimiţãtor, întocmite conform legilor acestui stat;
c) sa legalizeze documentele, semnãturile şi sigiliile pe documentele cetãţenilor statului trimiţãtor;
d) sa legalizeze orice documente eliberate de autoritãţile statului trimiţãtor sau ale statului de resedinta, sa legalizeze copiile şi extrasele acestor documente;
e) sa traduca documentele şi sa certifice traducerea conformã;
f) sa întocmeascã şi sa legalizeze contractele încheiate între cetãţenii statului trimiţãtor, dacã acestea nu se referã la stabilirea, transferul sau extinderea drepturilor reale asupra bunurilor imobile situate în statul de resedinta;
g) sa întocmeascã şi sa legalizeze contractele, indiferent de naţionalitatea pãrţilor, dacã aceste contracte privesc bunurile sau drepturile situate în statul trimiţãtor şi dacã acestea trebuie sa producã efecte juridice numai în acest stat;
h) sa legalizeze sau sa elibereze, conform dispoziţiilor legale ale statului trimiţãtor, certificatele de origine ca şi alte documente similare pentru mãrfuri;
i) sa publice în localurile consulare anunţuri privind orice probleme legate de drepturile şi obligaţiile sau interesele cetãţenilor statului trimiţãtor.
2. Documentele enumerate la paragraful 1 din prezentul articol, întocmite, legalizate sau certificate de funcţionarul consular, sînt considerate ca documente oficiale, valabil legalizate şi avînd aceeaşi forta probanta şi producind aceleaşi efecte ca şi documentele legalizate de autoritãţile competente ale statului de resedinta.
ART. 45
Primirea în depozit
1. Funcţionarul consular are dreptul sa primeascã în depozit documente, sume de bani şi obiecte de valoare care îi sînt remise de cetãţenii statului trimiţãtor.
2. Funcţionarul consular are, de asemenea, dreptul sa primeascã, pentru a le transmite proprietarului lor, obiectele pierdute de cetãţenii statului trimiţãtor în timpul sejurului lor în statul de resedinta.
ART. 46
Tutela şi curatela
1. Autoritãţile statului de resedinta informeazã postul consular în legatura cu necesitatea de a institui tutela sau curatela pentru un cetãţean al statului trimiţãtor minor sau care are o capacitate limitatã de a contracta sau de a asigura protecţia bunurilor aflate în statul de resedinta şi ca cetãţeanul statului trimiţãtor nu este în stare sa administreze, indiferent de motive.
2. Funcţionarul consular poate comunica subiectilor sãi problemele avute în vedere la paragraful 1 al prezentului articol cu autoritãţile competente ale statului de resedinta şi, în special, propune persoana care sa acţioneze în calitate de tutore sau curator.
ART. 47
Comunicarea cu cetãţenii statului trimiţãtor
Funcţionarul consular are dreptul de a comunica cu orice cetãţean al statului trimiţãtor, sa-i acorde asistenta, sa-l îndrume şi, în caz de nevoie, sa-i asigure asistenta juridicã. Statul de resedinta nu va limita în nici un fel posibilitãţile de comunicare ale cetãţenilor statului trimiţãtor cu postul consular şi nici accesul la acest post.
ART. 48
Comunicarea cu cetãţenii privati de libertate
1. Funcţionarul consular va fi informat fãrã intirziere şi cel mai tirziu în 3 zile, de cãtre autoritãţile competente ale statului de resedinta, în legatura cu arestarea, detenţia sau oricare alta mãsura privativã de libertate care ar lovi un cetãţean al statului trimiţãtor în circumscripţia sa.
2. Funcţionarul consular are dreptul sa viziteze şi sa comunice cu cetãţeanul statului trimiţãtor arestat, supus altor forme de limitare a libertãţii personale sau care executa o pedeapsa privativã de libertate şi, dupã caz, sa îi acorde sprijin pentru asigurarea apãrãrii. Dreptul de vizita şi de comunicare se acorda periodic şi va putea fi exercitat cît mai curînd posibil, fãrã a putea fi aminat dupã împlinirea termenului de 4 zile de la data luãrii mãsurii de privare sau de limitare a libertãţii personale.
3. Autoritãţile competente ale statului de resedinta vor informa persoanele în cauza despre posibilitatea de a comunica cu funcţionarul consular.
4. Vizitele menţionate la paragrafele 2 şi 3 din prezentul articol vor avea loc în conformitate cu legile şi regulamentele statului de resedinta. Se înţelege ca aceste legi şi regulamente nu trebuie sa împiedice exercitarea funcţiilor consulare.
ART. 49
Autoritãţile competente ale statului de resedinta vor informa imediat funcţionarul consular în legatura cu toate accidentele grave de circulaţie ale cetãţenilor statului trimiţãtor. La cererea postului consular acestea îi vor pune la dispoziţie documentele întocmite de organele competente în legatura cu accidentul în care a fost implicat un cetãţean al statului trimiţãtor.
ART. 50
Decesul unui cetãţean
Autoritãţile competente ale statului de resedinta vor informa, fãrã intirziere, funcţionarul consular în legatura cu decesul unui cetãţean al statului trimiţãtor. La cererea postului consular, acestea îi vor pune la dispoziţie gratuit un certificat de deces ori o copie a altui document confirmind decesul.
ART. 51
Succesiunea
1. Autoritãţile competente ale statului de resedinta informeazã fãrã intirziere funcţionarul consular în legatura cu deschiderea, în acest stat, a unei succesiuni, ca urmare a decesului unui cetãţean al statului trimiţãtor, precum şi în legatura cu deschiderea unei succesiuni, indiferent de naţionalitatea persoanei decedate, la care poate fi interesat un cetãţean al statului trimiţãtor în calitate de moştenitor, titular de drepturi sau legatar.
2. Autoritãţile competente ale statului de resedinta vor lua mãsurile necesare prevãzute de legile şi regulamentele acestui stat pentru a proteja succesiunea şi pentru a transmite funcţionarului consular copia testamentului, dacã acesta a fost întocmit, precum şi toate informaţiile de care acestea dispun în legatura cu titularii de drepturi, domiciliul lor permanent şi temporar, valoarea şi compozitia succesiunii, inclusiv sumele provenind din asigurãri sociale, veniturile, poliţele de asigurare. Ele vor informa, de asemenea, asupra datei de deschidere a procedurii succesorale sau a stadiului acestei proceduri.
3. Funcţionarul consular este autorizat sa reprezinte, fãrã a fi necesar sa prezinte o procura, direct sau indirect prin intermediul reprezentantului sau, în fata tribunalelor sau altor autoritãţi competente ale statului de resedinta, un cetãţean al statului trimiţãtor care are dreptul la o succesiune sau care are pretenţii la o succesiune în statul de resedinta, în cazul în care acest moştenitor este absent sau nu a desemnat un alt mandatar.
4. Funcţionarul consular are dreptul sa ceara autoritãţilor competente ale statului de resedinta:
a) conservarea succesiunii, punerea sau ridicarea de sigilii, luarea de mãsuri în vederea conservãrii succesiunii, inclusiv desemnarea unui administrator al succesiunii, precum şi sa participe la aceste operaţiuni;
b) vînzarea bunurilor care fac parte din succesiune ca şi comunicarea datei fixate pentru aceasta vînzare astfel încît el sa poatã fi prezent.
5. În momentul încheierii procedurii succesorale sau a altor formalitãţi oficiale, autoritãţile competente ale statului de resedinta vor informa, fãrã intirziere, funcţionarul consular şi, dupã plata datoriilor, taxelor şi impozitelor, îi vor transmite în termen de 3 luni succesiunea sau pãrţile personale ale persoanelor pe care le reprezintã.
6. În cazul în care valoarea succesiunii nu este importanta, funcţionarul consular va putea cere ca bunurile succesorale sa-i fie remise. El va avea atunci dreptul de a le transmite persoanelor interesate.
7. Funcţionarul consular are dreptul de a primi pentru a le transmite persoanelor interesate, pãrţile personale şi legatele revenind cetãţenilor statului trimiţãtor, care nu domiciliazã în statul de resedinta, precum şi de a primi sumele care revin persoanelor interesate cu titlu de indemnizaţie, de pensie, de asigurãri sociale, arierate de salarii şi de poliţe de asigurare.
8. Dacã un cetãţean al statului trimiţãtor, care nu are domiciliul permanent în statul de resedinta, a decedat în timpul unui sejur temporar în acest stat, bunurile sale trebuie protejate de autoritãţile competente ale statului de resedinta şi apoi transmise, fãrã o procedura specialã, funcţionarului consular al statului trimiţãtor. Funcţionarul consular trebuie sa acopere datoriile contractate de defunct în timpul sejurului sau în statul de resedinta pînã la un nivel care sa nu depãşeascã valoarea acestor bunuri.
9. Transferul bunurilor şi activelor în statul trimiţãtor în aplicarea dispoziţiilor paragrafelor 5, 6, 7 şi 8 din prezentul articol nu se putea face decît în conformitate cu legislaţia statului de resedinta.
ART. 52
Asistenta acordatã navelor
1. Funcţionarul consular are dreptul sa acorde orice fel de asistenta prevãzutã în prezenta convenţie navelor statului trimiţãtor, precum şi echipajelor acestor nave în timpul sejurului lor în apele teritoriale sau interioare ale statului de resedinta, inclusiv în porturi, de îndatã ce aceste nave au fost admise la libera practica. El poate beneficia de dreptul de control şi de inspecţie asupra navelor acestui stat şi a echipajelor lor. În acest scop, el poate vizita navele statului trimiţãtor şi primi comandantii şi echipajele acestor nave.
2. În îndeplinirea tuturor actelor privind nava statului trimiţãtor, comandantul sau echipajul sau, funcţionarul consular poate solicita asistenta autoritãţilor competente ale statului de resedinta.
ART. 53
Dreptul funcţionarului consular privind nava şi echipajul sau
În ce priveşte navele statului trimiţãtor, funcţionarul consular are dreptul:
a) fãrã a prejudicia drepturile autoritãţilor statului de resedinta, sa chestioneze pe comandantul navei sau oricare alt membru al echipajului, sa verifice, sa primeascã, sa vizeze, sa întocmeascã sau sa semneze orice fel de certificat sau alte documente privind nava, sa primeascã declaraţii privind nava, incarcatura sau voiajul, precum şi sa elibereze documentele indispensabile pentru a facilita intrarea, sejurul şi ieşirea navei;
b) sa intervinã în vederea soluţionãrii sau facilitãrii soluţionãrii, conform legislaţiei statului trimiţãtor, a oricãror diferende între comandant şi ceilalţi membri ai echipajului, inclusiv diferendele privind contractele de angajare şi condiţiile de munca;
c) sa dispunã în legatura cu înrolarea sau concedierea comandantului şi altor membri ai echipajului;
d) sa ia mãsurile necesare în vederea asigurãrii spitalizarii şi repatrierii comandantului sau a oricãrui alt membru al echipajului;
e) sa acorde sprijin şi asistenta comandantului navei sau oricãrui alt membru al echipajului în raporturile lor cu tribunalele şi alte autoritãţi ale statului de resedinta;
f) sa ia toate mãsurile utile pentru a apara disciplina şi ordinea la bordul navei.
ART. 54
Intervenţia autoritãţilor statului de resedinta la bordul navelor
1. În cazul în care un tribunal sau oricare alta autoritate din statul de resedinta are intenţia sa aresteze sau sa retina la bordul navei statului trimiţãtor pe comandant, un alt membru al echipajului, un pasager al acestei nave sau oricare alta persoana care nu este cetãţean al statului de resedinta, sau sa sechestreze un bun aflat la bord, sau sa angajeze o ancheta oficialã la bord, autoritãţile competente ale statului de resedinta trebuie sa informeze, în prealabil, funcţionarul consular astfel încît el sa poatã asista la executarea unor astfel de mãsuri. Dacã datoritã urgenţei afacerii nu a fost posibil sa fie informat funcţionarul sau nici un funcţionar consular nu a fost prezent la executarea mãsurilor, autoritãţile statului de resedinta informeazã fãrã intirziere şi în mod complet funcţionarul consular în legatura cu mãsurile pe care le-au luat. Autoritãţile competente ale statului de resedinta vor facilita funcţionarului consular vizita la persoana arestata sau reţinutã, ca şi comunicarea cu aceasta persoana şi luarea de mãsuri corespunzãtoare menite sa protejeze interesele persoanei sau navei interesate.
2. Dispoziţiile paragrafului 1 din prezentul articol nu se aplica în cazul unui control uzual, efectuat de autoritãţile statului de resedinta în materie de paşapoarte, vama, sãnãtate publica, poluarea marii şi apãrarea vieţii umane în mare sau în cazul oricãrui alt demers întreprins la cererea sau cu consimţãmîntul comandantului navei.
ART. 55
Avaria sau naufragiul navei
1. Dacã o nava a statului trimiţãtor naufragiaza, este deteriorata, esuata, aruncata pe tarim sau suferã orice alta avarie în apele teritoriale sau interioare ale statului de resedinta, inclusiv în porturi, autoritãţile competente ale acestui stat vor informa fãrã intirziere funcţionarul consular în legatura cu aceasta.
2. În cazurile enumerate la paragraful 1 din prezentul articol, autoritãţile competente ale statului de resedinta vor lua, conform legilor statului de resedinta, mãsurile necesare pentru a organiza salvarea şi protecţia navei, a pasagerilor, echipajului, echipamentului navei, încãrcãturii, proviziilor şi altor obiecte aflate la bord şi, de asemenea, pentru a evita orice prejudiciu adus proprietãţii şi orice dezordine la bord, sau pentru a le elimina. Aceste mãsuri vor fi luate, de asemenea, şi fata de obiectele care fac parte din nava sau din incarcatura sa şi care au fost aruncate peste bord. Autoritãţile statului de resedinta vor informa funcţionarul consular în legatura cu mãsurile luate. Aceste autoritãţi vor ajuta funcţionarul consular pentru a putea lua toate mãsurile ca urmare a avariei, eşuãrii sau naufragiului.
3. Atunci cînd o nava naufragiata a statului trimiţãtor, echipamentul sau, incarcatura, proviziile sau alte obiecte care erau la bord sînt gãsite pe tarimul statului de resedinta sau în apropiere sau sînt aduse în portul acestui stat şi nici comandantul navei, nici mandatarul sau, nici agentul maritim, nici reprezentanţii asigurãrilor nu sînt prezenţi sau nu pot lua mãsurile necesare de conservare sau de administrare, funcţionarul consular este autorizat sa ia, în calitate de reprezentant al proprietarului navei, mãsurile pe care proprietarul le-ar fi putut lua în acelaşi scop dacã ar fi fost prezent.
4. Funcţionarul consular poate, de asemenea, sa ia mãsurile prevãzute în paragraful 3 al prezentului articol, în legatura cu orice obiect aparţinînd unui cetãţean al statului trimiţãtor şi provenind de la bordul sau din incarcatura unei nave, indiferent de naţionalitatea sa, adusã într-un port sau gasita pe ţãrm sau în apropierea ţãrmului, sau de pe nava avariata, esuata sau naufragiata. Autoritãţile competente ale statului de resedinta trebuie sa informeze, fãrã intirziere, funcţionarul consular despre existenta unui asemenea obiect.
5. Funcţionarul consular are dreptul sa participe la ancheta deschisã pentru a determina cauzele avariei, eşuãrii sau naufragiului, conformindu-se legilor şi regulamentelor statului de resedinta.
ART. 56
Decesul sau disparitia unui membru al echipajului
1. Dacã comandantul sau oricare alt membru al echipajului unei nave a statului trimiţãtor moare sau dispare în statul de resedinta la bordul navei sau pe uscat, comandantul sau inlocuitorul sau ca şi funcţionarul consular al statului trimiţãtor sînt singurii competenţi sa facã inventarul obiectelor, valorilor sau altor bunuri lãsate de defunct sau dispãrut şi sa efectueze celelalte demersuri necesare pentru conservarea bunurilor şi pentru transmiterea lor în vederea lichidãrii succesiunii. Totuşi, dacã defunctul sau disparutul este cetãţean al statului de resedinta, comandantul sau inlocuitorul sau întocmeşte inventarul în momentul constatãrii decesului sau a dispariţiei. O copie a acestui inventar este remisã autoritãţilor statului de resedinta care sînt competente sa efectueze orice demersuri necesare pentru conservarea bunurilor, şi în caz de nevoie, pentru lichidarea succesiunii. Aceste autoritãţi vor informa postul consular al statului trimiţãtor în legatura cu demersurile lor.
2. În cazul în care un funcţionar consular exercita drepturile în materie succesoralã prevãzute la paragraful 1 din prezentul articol, el trebuie sa se conformeze legilor şi regulamentelor statului de resedinta.
ART. 57
Aeronava
Dispoziţiile art. 52-56 ale prezentei convenţii sînt aplicabile corespunzãtor şi aeronavelor statului trimiţãtor, cu condiţia ca aplicarea lor sa nu contravina dispoziţiilor altor acorduri în domeniul aviaţiei, bilaterale sau multilaterale, care sînt în vigoare între pãrţile contractante.
ART. 58
Drepturi şi taxe consulare
1. Postul consular poate percepe, pe teritoriul statului de resedinta, drepturi şi taxe pentru serviciile consulare efectuate, conform legilor şi regulamentelor statului trimiţãtor.
2. Sumele percepute pentru serviciile consulare efectuate, menţionate în paragraful 1 al prezentului articol, sînt exceptate de orice impozite şi taxe în statul de resedinta.
ART. 59
Transmiterea actelor
Funcţionarul consular are dreptul sa transmitã actele judiciare şi extrajudiciare şi sa procedeze la interogatorii conform acordurilor internaţionale în vigoare între pãrţile contractante, iar în lipsa unor asemenea acorduri, într-un mod compatibil cu legile şi reglementãrile statului de resedinta. Acest drept nu poate fi exercitat decît fata de cetãţenii statului trimiţãtor şi fãrã a aplica mijloace de constringere.
ART. 60
Alte funcţii consulare
Funcţionarul consular poate îndeplini orice fel de alte funcţii consulare cu care îl însãrcineazã statul trimiţãtor, dacã acestea nu sînt contrare legilor şi regulamentelor statului de resedinta sau dacã statul de resedinta nu se opune îndeplinirii lor.

CAP. 5
Dispoziţii generale şi finale

ART. 61
Respectarea legilor şi regulamentelor statului de resedinta
1. Toate persoanele care se bucura de privilegii şi imunitãţi, în virtutea prezentei convenţii, sînt obligate sa respecte legile şi regulamentele statului de resedinta, fãrã a prejudicia privilegiile şi imunitãţile lor.
2. Localurile consulare nu vor fi utilizate în mod incompatibil cu exercitarea funcţiilor consulare.
ART. 62
Exercitarea funcţiilor consulare de cãtre misiunea diplomaticã
1. Toate dispoziţiile prezentei convenţii se aplica şi în cazul în care funcţiile consulare sînt exercitate de misiunea diplomaticã.
2. Numele şi prenumele membrilor misiunii diplomatice, afectaţi serviciului consular al misiunii diplomatice, vor fi notificate la Ministerul Afacerilor Externe al statului de resedinta.
3. Membrii sesiunii diplomatice mentionati în paragraful 2 al prezentului articol continua sa beneficieze de privilegiile şi imunitãţile pe care le conferã statutul diplomatic.
ART. 63
Ratificarea şi intrarea în vigoare
1. Prezenta convenţie va fi supusã ratificãrii şi va intra în vigoare în a treizecea zi de la data schimbului instrumentelor de ratificare, care va avea loc la Varsovia.
2. La intrarea în vigoare a prezentei convenţii, Convenţia consularã semnatã la Bucureşti la 24 martie 1973 îşi înceteazã valabilitatea.
3. Prezenta convenţie va intra în vigoare pentru o perioada nedeterminatã. Ea poate fi denunţatã prin notificare scrisã, de fiecare dintre pãrţile contractante. În acest caz, ea îşi va inceta valabilitatea dupã 6 luni de la data denunţãrii.
Drept care, împuterniciţii pãrţilor contractante au semnat prezenta convenţie şi au aplicat sigiliile.
Facuta la Bucureşti, la 25 ianuarie 1993, în doua exemplare originale, în limbile romana şi polona, ambele texte avînd aceeaşi valoare.

Pentru România,
Teodor Viorel Melescanu
ministru de stat,
ministrul afacerilor externe

Pentru Republica Polona,
Krzysztof Skubiszewski
ministrul afacerilor externe

------------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016