Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   CONVENTIA EUROPEANA A PEISAJULUI*) din 20 octombrie 2000     Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CONVENTIA EUROPEANA A PEISAJULUI*) din 20 octombrie 2000

EMITENT: PARLAMENTUL
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 536 din 23 iulie 2002

*) Traducere.

PREAMBUL
Statele membre ale Consiliului Europei, semnatare ale prezentei convenţii, denumite în continuare pãrţi,
considerând ca scopul Consiliului Europei este de a realiza o mai buna cooperare între membrii sãi în vederea protejãrii şi promovãrii idealurilor şi principiilor care constituie patrimoniul lor comun şi ca acest scop este atins, în particular, prin acorduri în domeniul economic şi social,
preocupate sa ajungã la o dezvoltare durabila bazatã pe o relatie echitabila şi armonioasã între necesitãţile sociale, activitãţile economice şi mediu,
constatând ca peisajul participa într-o maniera importanta la interesul general în ceea ce priveşte domeniile: cultural, ecologic, de mediu şi social şi ca el constituie o resursa favorabilã pentru activitatea economicã, ale cãrui protecţie, management şi amenajare corespunzãtoare contribuie la crearea de locuri de munca, constiente ca peisajul contribuie la formarea culturilor locale şi ca acesta este o componenta de baza a patrimoniului natural şi cultural european, contribuind la bunãstarea umanã şi la consolidarea identitãţii europene,
recunoscând ca peisajul este o parte importanta a calitãţii vieţii pentru oamenii de pretutindeni: în areale urbane sau rurale, în areale degradate sau în cele care se prezintã într-o stare perfecta, în spaţii recunoscute ca fiind de o frumusete deosebita, precum şi în cele obişnuite,
ţinând seama ca evolutiile tehnicilor de producţie agricolã, silvicã, industriala şi miniera şi politicile în materie de amenajare a teritoriului, urbanism, transport, infrastructura, turism şi agrement, precum şi schimbãrile economice mondiale continua în multe cazuri sa accelereze transformarea peisajelor,
dorind sa rãspundã voinţei publice de a se bucura de o calitate crescutã a peisajelor şi sa joace un rol activ în transformarea lor,
convinse fiind ca peisajul este un element esenţial al bunastarii sociale şi individuale şi ca protecţia, managementul şi amenajarea acestuia implica drepturi şi responsabilitãţi pentru fiecare,
ţinând seama de sursele legale existente la nivel internaţional în domeniul protecţiei şi managementului patrimoniului natural şi cultural, de amenajarea teritoriului, de autonomia localã şi cooperarea transfrontiera, în special de Convenţia privind protecţia habitatelor naturale şi a vieţii sãlbatice din Europa (Berna, 19 septembrie 1979), Convenţia privind protecţia patrimoniului arhitectural european (Granada, 3 octombrie 1985), Convenţia europeanã privind protecţia patrimoniului arhitectural european (revizuitã) (La Valletta, 16 ianuarie 1992), Convenţia-cadru europeanã privind cooperarea transfrontiera a colectivitãţilor sau autoritãţilor teritoriale (Madrid, 21 mai 1980) şi de protocoalele adiţionale la aceasta, Carta europeanã a autonomiei locale (Strasbourg, 15 octombrie 1985), Convenţia privind diversitatea biologica (Rio, 5 iunie 1992), Convenţia privind protecţia patrimoniului mondial cultural şi natural (Paris, 16 noiembrie 1972) şi de Convenţia privind accesul la informaţie, participarea publicului la luarea deciziilor şi accesul la justiţie pe probleme de mediu (Aarhus, 25 iunie 1998),
recunoscând ca diversitatea şi calitatea peisajelor europene constituie o resursa comuna pentru protecţia, managementul şi amenajarea cãrora este necesarã cooperarea,
dorind sa instituie un instrument nou, consacrat în mod exclusiv protecţiei, managementului şi amenajãrii tuturor peisajelor europene,
au cãzut de acord asupra urmãtoarelor:

CAP. 1
Prevederi generale

ART. 1
Definiţii
În sensul prezentei convenţii, termenii de mai jos au urmãtoarele semnificatii:
a) peisajul desemneazã o parte de teritoriu perceput ca atare de cãtre populaţie, al cãrui caracter este rezultatul acţiunii şi interactiunii factorilor naturali şi/sau umani;
b) politica peisajului este o expresie prin care autoritãţile publice competente desemneazã principii generale, strategii şi linii directoare care permit adoptarea de mãsuri specifice care au ca scop protecţia, managementul şi amenajarea peisajului;
c) obiectiv de calitate peisajera desemneazã formularea de cãtre autoritãţile publice competente, pentru un anumit peisaj, a aspiratiilor populatiilor cu privire la caracteristicile peisajere ale cadrului lor de viata;
d) protecţia peisajului cuprinde acţiunile de conservare şi menţinere a aspectelor semnificative sau caracteristice ale unui peisaj, justificate prin valoarea sa patrimonialã derivata din configuraţia naturala şi/sau de intervenţia umanã;
e) managementul peisajelor cuprinde acţiunile vizând, într-o perspectiva de dezvoltare durabila, întreţinerea peisajului în scopul directionarii şi armonizarii transformãrilor induse de evolutiile sociale, economice şi de mediu;
f) amenajarea peisajului reprezintã acţiunile cu caracter de perspectiva ce au ca scop dezvoltarea, restaurarea sau crearea de peisaje.
ART. 2
Arie de aplicare
Subiect al prevederilor art. 15, aceasta convenţie se aplica pentru întregul teritoriu al pãrţilor şi acoperã areale naturale, rurale, urbane şi suburbane. Sunt incluse suprafeţe terestre, ape interioare şi areale marine. Se referã la peisaje care pot fi considerate deosebite, precum şi la peisaje obişnuite sau degradate.
ART. 3
Obiective
Obiectivele prezentei convenţii sunt: promovarea protecţiei peisajelor, managementul şi amenajarea acestora şi organizarea cooperãrii europene în acest domeniu.

CAP. 2
Mãsuri naţionale

ART. 4
Împãrţirea responsabilitãţilor
Fiecare parte va implementa prezenta convenţie, în particular prevederile art. 5 şi 6, în conformitate cu propria repartizare a competentelor, cu principiile constituţionale şi cu reglementãrile sale administrative şi respectând principiul subsidiaritãţii, ţinând seama de Carta europeanã a autonomiei locale. Fiecare parte va armoniza implementarea prezentei convenţii prin politici proprii şi fãrã derogãri de la prevederile acesteia.
ART. 5
Mãsuri generale
Fiecare parte se angajeazã:
a) sa recunoascã juridic peisajele ca o componenta esenţialã a cadrului de viata pentru populaţie, expresie a diversitatii patrimoniului comun cultural şi natural şi fundament al identitãţii acesteia;
b) sa stabileascã şi sa implementeze politicile peisajului care au ca scop protecţia, managementul şi amenajarea acestuia, prin adoptarea de mãsuri specifice menţionate în prezenta convenţie;
c) sa stabileascã proceduri de participare pentru publicul larg, autoritãţi regionale şi locale, precum şi pentru alţi factori interesaţi la definirea şi implementarea politicilor peisajere menţionate la lit. b);
d) sa integreze peisajul în politicile de amenajare a teritoriului, de urbanism şi în cele culturale, de mediu, agricole, sociale şi economice, precum şi în alte politici cu posibil impact direct sau indirect asupra peisajului.
ART. 6
Mãsuri specifice
A. Mãrirea gradului de constientizare


──────────────────────────────────────
Fiecare parte se obliga sa mãreascã gradul de constientizare a societãţii civile, organizaţiilor private şi autoritãţilor publice în ceea ce priveşte valoarea peisajelor şi rolul transformarii lor.
B. Formare şi educare
──────────────────────
Fiecare parte se obliga sa promoveze:
a) formarea de specialişti în cunoaşterea intervenţiei asupra peisajelor;
b) programe pluridisciplinare de formare în politica, protecţia, managementul şi amenajarea peisajului, destinate profesionistilor din sectorul privat şi public şi asociaţiilor interesate;
c) cursuri şcolare şi universitare care în cadrul disciplinelor de specialitate sa abordeze probleme privind valorile legate de peisaj şi protecţia, managementul şi amenajarea acestuia.
C. Identificare şi evaluare
────────────────────────────
1. Mobilizand factorii interesaţi, conform art. 5 lit. c), şi în vederea unei mai bune cunoaşteri a peisajelor proprii, fiecare parte se angajeazã:
a) (i) sa identifice peisajele din ansamblul teritoriului propriu;
(ii) sa analizeze caracteristicile acestora, precum şi dinamica şi factorii perturbanti;
(iii) sa urmãreascã transformãrile;
b) sa evalueze peisajele astfel identificate, ţinând seama de valorile particulare atribuite lor de cãtre pãrţile interesate şi de populaţia implicata.
2. Aceasta identificare şi procedurile de evaluare vor fi dirijate prin schimbul de experienta şi metodologie, organizat între pãrţi, la nivel european, în conformitate cu prevederile art. 8.
D. Obiective de calitate peisajera
──────────────────────────────────
Fiecare parte se obliga sa defineascã obiective de calitate a peisajului pentru peisajele identificate şi evaluate, dupã consultarea publica în conformitate cu art. 5 lit. c).
E. Implementare
────────────────
Pentru ca politicile peisajului sa aibã efect fiecare parte se obliga sa introducã instrumente care au ca scop protecţia, managementul şi/sau amenajarea peisajului.

CAP. 3
Cooperare europeanã

ART. 7
Politici şi programe internaţionale
Pãrţile se obliga sa coopereze în vederea introducerii dimensiunii peisajere în programele şi politicile internaţionale şi sa recomande ca, acolo unde este cazul, consideratiile referitoare la peisaj sa fie incluse.
ART. 8
Asistenta mutuala şi schimb de informaţii
Pãrţile se obliga sa coopereze pentru întãrirea eficacitatii mãsurilor luate în conformitate cu prevederile prezentei convenţii şi, în special:
a) sa ofere asistenta tehnica şi ştiinţificã mutuala, prin acumulare şi schimb de experienta şi de lucrãri de cercetare ştiinţificã în materie de peisaj;
b) sa promoveze schimbul de specialişti în probleme privind peisajul, în special pentru informare şi instruire;
c) sa schimbe informaţii asupra tuturor problemelor acoperite de prevederile prezentei convenţii.
ART. 9
Peisaje transfrontiere
Pãrţile trebuie sa incurajeze cooperarea transfrontiera la nivel local şi regional şi ori de câte ori este necesar sa pregãteascã şi sa implementeze programe comune de punere în valoare a peisajului.
ART. 10
Monitorizarea implementarii convenţiei
1. Comitetele de experţi competenţi existenţi, stabiliţi la art. 17 din Statutul Consiliului Europei, sunt însãrcinate de cãtre Comitetul de Miniştri al Consiliului Europei sa fie responsabile cu monitorizarea implementarii convenţiei.
2. Dupã fiecare reuniune a Comitetului de Experţi secretarul general al Consiliului Europei va transmite Comitetului de Miniştri un raport asupra lucrãrilor şi functionarii convenţiei.
3. Comitetele de experţi propun Comitetului de Miniştri criteriile de atribuire şi de reglementare privind acordarea unui premiu al peisajului de cãtre Consiliul Europei.
ART. 11
Premiul peisajului acordat de cãtre Consiliul Europei
1. Premiul peisajului acordat de cãtre Consiliul Europei este o distincţie care poate fi atribuitã autoritãţilor locale şi regionale şi grupãrilor lor care, în cadrul politicilor peisajere ale unei pãrţi la prezenta convenţie, au pus în practica politici sau mãsuri de protecţie, management şi/sau amenajare a peisajelor, care s-au dovedit a avea efect de lungã durata şi astfel au putut servi ca exemplu pentru alte autoritãţi teritoriale în Europa. Aceasta distincţie poate fi, de asemenea, conferita organizaţiilor neguvernamentale care au avut contribuţii particulare remarcabile la protecţia, managementul sau amenajarea peisajului.
2. Cadidaturile pentru premiul peisajului acordat de Consiliul Europei vor fi transmise comitetelor de experţi menţionate la art. 10 de cãtre pãrţi. Autoritãţile transfrontiere locale şi regionale şi alte grupãri ale autoritãţii locale şi regionale interesate pot fi candidate ale unui management comun al peisajului în cauza.
3. La propunerea comitetelor de experţi menţionate la art. 10 Comitetul de Miniştri trebuie sa defineascã şi sa publice criteriile pentru atribuirea premiului peisajului de cãtre Consiliul Europei, sa adopte regulamentul şi sa decerneze premiul.
4. Atribuirea premiului peisajului de cãtre Consiliul Europei are ca scop încurajarea celor care îl primesc pentru a asigura protecţia, managementul şi amenajarea durabila a peisajelor la care se face referire.

CAP. 4
Clauze finale

ART. 12
Relaţia cu alte instrumente
Prevederile prezentei convenţii nu vor prejudicia prevederile mai stricte privind protecţia, managementul şi amenajarea peisajului, conţinute în alte instrumente legale naţionale sau internaţionale, existente sau care vor intra în vigoare.
ART. 13
Semnarea, ratificarea, intrarea în vigoare
1. Prezenta convenţie este deschisã semnãrii pentru statele membre ale Consiliului Europei. Ea va fi supusã ratificãrii, acceptãrii sau aprobãrii. Instrumentele de ratificare, acceptare sau aprobare vor fi depuse la secretarul general al Consiliului Europei.
2. Convenţia va intra în vigoare în prima zi a lunii care urmeazã expirãrii unei perioade de 3 luni de la data la care 10 state membre ale Consiliului Europei şi-au exprimat consensul de a adera la aceasta în conformitate cu prevederile paragrafului precedent.
3. Pentru toţi semnatarii care îşi vor exprima ulterior consimţãmântul de a adera la prezenta convenţie, aceasta va intra în vigoare în prima zi a lunii care urmeazã expirãrii unei perioade de 3 luni de la data depunerii instrumentelor de ratificare, acceptare sau aprobare.
ART. 14
Aderarea
1. Dupã intrarea în vigoare a prezentei convenţii Comitetul de Miniştri al Consiliului Europei va putea invita Comunitatea Europeanã şi oricare alt stat european care nu este membru al Consiliului Europei sa adere la aceasta, prin decizia majoritãţii, asa cum este prevãzut la art. 20 din Statutul Consiliului Europei, şi prin vot unanim al statelor pãrţi cu drept de semnatura din Comitetul de Miniştri.
2. Pentru oricare stat care adera sau pentru Comunitatea Europeanã, în caz de aderare, prezenta convenţie va intra în vigoare în prima zi a lunii care urmeazã expirãrii unei perioade de 3 luni de la data la care s-a fãcut depunerea instrumentului de aderare pe lângã secretarul general al Consiliului Europei.
ART. 15
Aplicarea în teritoriu
1. Orice stat sau Comunitatea Europeanã poate, în momentul semnãrii sau când îşi depune instrumentul de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare, sa specifice teritoriul sau teritoriile cãrora li se va aplica prezenta convenţie.
2. Orice parte poate la oricare data ulterioara, printr-o declaraţie adresatã secretarului general al Consiliului Europei, sa extindã aplicarea prezentei convenţii oricãrui alt teritoriu specificat în declaraţie. Convenţia va intra în vigoare pentru acel teritoriu în prima zi care urmeazã expirãrii unei perioade de 3 luni de la data primirii declaraţiei de cãtre secretarul general al Consiliului Europei.
3. Orice declaraţie facuta în virtutea celor doua paragrafe precedente şi privind orice teritoriu menţionat într-o asemenea declaraţie poate sa fie retrasã prin notificare adresatã secretarului general al Consiliului Europei. Retragerea va deveni efectivã în prima zi a lunii care urmeazã expirãrii unei perioade de 3 luni de la data primirii notificãrii de cãtre secretarul general al Consiliului Europei.
ART. 16
Denunţarea
1. Orice parte poate sa denunţe oricând prezenta convenţie prin notificare adresatã secretarului general al Consiliului Europei.
2. Denunţarea va deveni efectivã în prima zi a lunii care urmeazã expirãrii unei perioade de 3 luni de la data primirii notificãrii de cãtre secretarul general al Consiliului Europei.
ART. 17
Amendamente
1. Orice parte sau comitetele de experţi menţionate la art. 10 pot propune amendamente la prezenta convenţie.
2. Orice propunere de amendament va fi înaintatã secretarului general al Consiliului Europei, care o va comunica statelor membre ale Consiliului Europei, celorlalte pãrţi şi oricãrui stat european nou membru al Consiliului Europei care a fost invitat sa adere la aceasta convenţie în conformitate cu prevederile art. 14.
3. Orice propunere de amendament este examinata de comitetele de experţi menţionate la art. 10, care supun textul adoptat majoritãţii de trei pãtrimi din numãrul reprezentanţilor pãrţilor Comitetului de Miniştri, pentru adoptare. Dupã adoptarea sa de cãtre Comitetul de Miniştri cu majoritatea prevãzutã la art. 20 lit. d) din Statutul Consiliului Europei şi cu unanimitatea reprezentanţilor statelor pãrţi care au dreptul de a-şi exercita activitatea în Comitetul de Miniştri, textul va fi transmis pãrţilor pentru acceptare.
4. Orice amendament care va intra în vigoare dupã acceptarea lui de cãtre pãrţi în prima zi a lunii care urmeazã expirãrii unei perioade de 3 luni de la data la care 3 dintre statele membre ale Consiliului Europei au informat secretarul general despre acceptarea sa. Pentru celelalte pãrţi care l-au acceptat ulterior acest amendament va intra în vigoare în prima zi a lunii care urmeazã expirãrii unei perioade de 3 luni de la data la care partea respectiva l-a informat pe secretarul general al Consiliului Europei despre acceptarea sa.
ART. 18
Notificãri
Secretarul general al Consiliului Europei va înştiinţa statele membre ale Consiliului Europei, orice stat sau Comunitatea Europeanã, care a aderat la aceasta convenţie, privind:
a) orice semnatura;
b) depunerea oricãrui instrument de ratificare, acceptare, aprobare sau aderare;
c) orice data de intrare în vigoare a prezentei convenţii în conformitate cu art. 13, 14 şi 15;
d) orice declaraţie facuta în virtutea art. 15;
e) orice denunţare facuta în virtutea art. 16;
f) orice propunere de amendare, orice amendament adoptat conform art. 17 şi data la care intra în vigoare;
g) orice alt act, notificare, informare sau comunicare referitoare la prezenta convenţie.
Pentru conformitate subsemnaţii autorizaţi în acest scop au semnat prezenta convenţie.
Întocmitã la Florenta la 20 octombrie 2000, în limbile engleza şi franceza, ambele texte fiind egal autentice, într-un singur exemplar care va fi pãstrat în arhivele Consiliului Europei. Secretarul general al Consiliului Europei va transmite copii legalizate fiecãrui stat membru al Consiliului Europei şi fiecãrui stat sau Comunitãţii Europene, invitate sa adere la prezenta convenţie.

─────────────
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016