Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   CIRCULARA nr. 5 din 13 februarie 2003  pentru modificarea si completarea   Regulamentului nr. 3/1997 privind efectuarea operatiunilor valutare, cu modificarile si completarile ulterioare    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CIRCULARA nr. 5 din 13 februarie 2003 pentru modificarea si completarea Regulamentului nr. 3/1997 privind efectuarea operatiunilor valutare, cu modificarile si completarile ulterioare

EMITENT: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
PUBLICAT: MONITORUL OFICIAL nr. 111 din 21 februarie 2003
În temeiul prevederilor <>art. 11, 12 şi 50 din Legea nr. 101/1998 privind Statutul Bãncii Naţionale a României,

Banca Nationala a României emite prezenta circulara.

ART. 1
<>Regulamentul nr. 3/1997 privind efectuarea operaţiunilor valutare, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 395 din 31 decembrie 1997, cu modificãrile şi completãrile ulterioare, se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. Articolul 7 va avea urmãtorul cuprins:
"Art. 7. - La solicitarea efectuãrii unei plati externe, rezidentii au obligaţia de a proba cu documente, inclusiv autorizaţia în cazul operaţiunilor supuse autorizãrii Bãncii Naţionale a României, natura operaţiunii în valuta şi suma transferata.
Pentru efectuarea unei plati externe, rezidentii vor completa formularul «DISPOZIŢIE DE PLATA EXTERNA» (DPE) pus la dispoziţie de banca prin intermediul cãreia urmeazã a se efectua operaţiunea sau prezentat bãncii de cãtre ordonatorul plãţii.
Formularul «DISPOZIŢIE DE PLATA EXTERNA», prezentat în anexa, se completeazã în doua exemplare, dintre care unul pentru banca şi celãlalt pentru ordonatorul plãţii.
Pentru persoanele fizice rezidente, în situaţia în care scopul transferului extern nu poate fi probat cu documente, este suficienta completarea pe principiul bunei-credinţe a formularului bãncii."

2. Articolul 16 se abroga.

3. Alineatul al doilea al articolului 26 va avea urmãtorul cuprins:
"Normele numerotate de la N.R.V. 1 la N.R.V. 7 fac parte integrantã din prezentul regulament."

ART. 2
La Normele privind funcţionarea pieţei valutare - N.R.V. 1, la capitolul II litera b) punctele 9 şi 12, se elimina textul "(inclusiv formularul DPVE/formularul CDA)".
ART. 3
La Normele privind modul de autorizare şi de raportare a operaţiunilor valutare de capital - N.R.V. 3, punctul 8 se abroga.
ART. 4
Normele privind efectuarea plãţilor externe pentru importurile de mãrfuri, executarea de lucrãri şi prestãrile de servicii - N.R.V. 4 se modifica şi se completeazã dupã cum urmeazã:

1. Punctul 1.1. va avea urmãtorul cuprins:
"1.1. Bãncile vor executa ordinele de plata la extern în avans pentru importuri de mãrfuri, executãri de lucrãri şi prestãri servicii, dispuse prin formularul «DISPOZIŢIE DE PLATA EXTERNA» (DPE) pe baza de documente, respectiv contractul extern sau orice alt document cu astfel de valoare."

2. Punctul 6.1 va avea urmãtorul cuprins:
"6.1. Plãţile externe pentru importurile de mãrfuri pot fi dispuse de cãtre persoane rezidente, îndreptãţite sa efectueze operaţiuni de comerţ exterior, prin completarea formularului DPE, prevãzut la art. 7 din regulament, care au calitatea de importatori atestata prin înscrierea la pct. 8 din Declaraţia vamalã de import şi sunt titularii facturilor externe în baza cãrora efectueazã aceste plati.
De asemenea, formularul DPE se utilizeazã şi în cazul celorlalte categorii de plati externe şi de persoane.
În cazul efectuãrii importurilor prin comisionari, plãţile externe pot fi efectuate atât de comisionari, cat şi de comitenţi pe baza documentelor prevãzute de norme şi a contractului de comision."

3. Punctul 6.4 va avea urmãtorul cuprins:
"6.4. Bãncile vor efectua plãţile externe, prevãzute în prezentele norme, pe baza de documente originale.
Plãţile externe ordonate de clienţi pot fi efectuate de cãtre bãnci şi pe baza datelor transmise prin sistem computerizat (Electronic Banking) sau prin alte modalitãţi de teletransmisie (fax, SWIFT etc.), urmând ca în maximum 5 zile lucrãtoare bãncile sa între în posesia documentelor originale respective. În vederea efectuãrii plãţilor externe prin sistem computerizat sau prin alte modalitãţi de teletransmisie, clienţii vor transmite în mod obligatoriu informaţiile necesare efectuãrii transferului extern prevãzute în formularul DPE, precum şi în documentele de plata. Acceptarea efectuãrii plãţilor în aceste condiţii se va face doar pentru clienţii agreati."

4. Prevederile punctelor 1.2, 1.3, 5.1, 6.2 şi 6.3 se abroga.

ART. 5
Normele privind circuitul formularelor "DISPOZIŢIE DE PLATA VALUTARĂ EXTERNA" (DPVE) şi "CERERE DE DESCHIDERE ACREDITIV" (CDA) - N.R.V. 8 şi Normele privind controlul valutar asupra încasãrilor din exporturi şi din celelalte operaţiuni cu strainatatea - N.R.V. 9 se abroga.
ART. 6
Prezenta circulara intra în vigoare la 15 zile de la data publicãrii în Monitorul Oficial al României, Partea I.

PREŞEDINTELE CONSILIULUI DE ADMINISTRAŢIE
AL BĂNCII NAŢIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU

Bucureşti, 13 februarie 2003.
Nr. 5.





ANEXA 1


DISPOZIŢIE DE PLATA EXTERNA
┌────────────────────────────────┐
│ Se va completa de cãtre banca │
├────────────────────────────────┤
│ cod / │
│ ref. bancarã │
└────────────────────────────────┘

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
1. Ordonator [] Cod unic
de înregistrare

Denumire/Nume şi prenume .................. [] CNP ...............
Localitate .............. Str. ......... Nr. ....................
Telefon .................... Fax ......... e-mail ..................

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
2. Banca ordonatorului

Denumire ...................................
Sucursala/Agenţia/................. Cod .............

──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────
3. Suma totalã ordonatã

................... .................. Valuta ...............
(în cifre) (în litere)

din care, plati pe tipuri de tranzacţii:

────┬────────────────────┬─────────────────────────────┬────────┬─────────────
Nr. │Valoarea tranzacţiei│Descrierea tranzacţiei pentru│ Data │ Nr. din
crt.│ (în cifre) │ care se dispune plata │livrãrii│Registrul
│ │ │ │datoriei
│ │ │ │externe
────┼────────────────────┼─────────────────────────────┼────────┼─────────────
│ │ │ │
────┼────────────────────┼─────────────────────────────┼────────┼─────────────
│ │ │ │
────┼────────────────────┼─────────────────────────────┼────────┼─────────────
│ │ │ │
────┼────────────────────┼─────────────────────────────┼────────┼─────────────
│ │ │ │
────┼────────────────────┼─────────────────────────────┼────────┼─────────────
│ │ │ │
────┼────────────────────┼─────────────────────────────┼────────┼─────────────
│ │ │ │
────┼────────────────────┼─────────────────────────────┼────────┼─────────────
│ │ │ │
────┼────────────────────┼─────────────────────────────┼────────┼─────────────
│ │ │ │
────┼────────────────────┼─────────────────────────────┼────────┼─────────────
│ │ │ │
────┼────────────────────┼─────────────────────────────┼────────┼─────────────
│ │ │ │
────┼────────────────────┼─────────────────────────────┼────────┼─────────────
│ │ │ │
────┼────────────────────┼─────────────────────────────┼────────┼─────────────
│ │ │ │
────┼────────────────────┼─────────────────────────────┼────────┼─────────────
│ │ │ │
────┼────────────────────┼─────────────────────────────┼────────┼─────────────
│ │ │ │
────┼────────────────────┼─────────────────────────────┼────────┼─────────────
│ │ │ │
────┼────────────────────┼─────────────────────────────┼────────┼─────────────
│ │ │ │
────┼────────────────────┼─────────────────────────────┼────────┼─────────────
│ │ │ │
────┼────────────────────┼─────────────────────────────┼────────┼─────────────
│ │ │ │
────┴────────────────────┴─────────────────────────────┴────────┴─────────────
*) În cazul în care numãrul de randuri din tabel este insuficient, se vor
anexa pagini suplimentare.
──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────

4. INSTRUCŢIUNI ALE CLIENTULUI PRIVIND PLATA

[] spot [] SWIFT/telegrafic [] numerar [] cec [] incasso

[] urgent [] confirmare a [] ordin de plata [] acreditiv
instrucţiunii
telefonice/electronice
nr. ...........

Documente: Plata se ordonã din:
[] contracte ............... cont nr. ...............
[] facturi ................. ...............
[] DVI .....................
[] Anexa conţinând lista altor Comisioane
documente necesare efectuãrii şi speze: [] OUR [] BEN [] SHA
plãţii

────────────────────────────────────────┬──────────────────────────────────────
5. Banca beneficiarului │ 6. Beneficiar

Denumire .............. │ Nr. cont ................
│ Denumire/
Adresa ................ │ Nume ....................
................ │ Adresa ..................
Ţara .................. │ ..................
│ Ţara ....................
│ Mesaj pentru beneficiar
────────────────────────────────────────┘
7. Ţara partenerului din contractul │
extern │
................................ │
────────────────────────────────────────┼─────────────────────────────────────
8. Informaţiile completate pe acest │ 9. SE COMPLETEAZĂ DE CĂTRE BANCA
formular sunt reale şi complete. │ ORDONATORULUI
│Dispoziţia de plata a fost executatã.

│ Data valutei ..............
Semnatura ordonatorului ........ │ Referinta externa ..........

Data ....... Ştampila ordonatorului │ Data ....... Semnatura şi Ştampila
│ lucrãtorului bancar


────────────────────────────────────────┴─────────────────────────────────────




Instrucţiuni pentru completare

Formularul se completeazã în mod lizibil, manual cu majuscule, sau computerizat, în doua exemplare (un exemplar pentru banca şi un exemplar pentru ordonator). Formularul constituie sursa de date pentru elaborarea balanţei de plati.

Caseta 3. Suma totalã ordonatã se defalca pe tranzacţii, completandu-se pentru fiecare tranzacţie valoarea şi, dupã caz, data livrãrii şi/sau numãrul din Registrul datoriei externe (publice sau private). Suma totalã ordonatã poate face obiectul plãţii mai multor facturi, contracte etc. cãtre acelaşi beneficiar.
Data livrãrii se va completa numai în cazul importurilor de bunuri.
Exemple de tranzacţii pentru care se dispune plata:
- Import de bunuri (avansuri, plati la livrare, plati dupã livrare);
- Transport de bunuri sau persoane pe modalitãţi de transport: transport feroviar, auto, maritim, fluvial sau aerian;
- Construcţii şi antreprenoriat în România sau în strãinãtate;
- Investiţii directe în strãinãtate (participare la capital social de 10% sau mai mult);
- Lichidarea investiţiilor nerezidentilor;
- Donaţii, moşteniri, transferuri fãrã contraprestatie;
- Comisioane aferente creditelor primite de la nerezidenti;
- Avans leasing financiar;
- Dobânzi aferente creditelor primite de la nerezidenti;
- Rate de capital aferente creditelor primite de la nerezidenti. Se va înscrie termenul (pana la un an inclusiv, sau peste un an) şi tipul creditului (credit financiar sau comercial, leasing financiar s.a.);
- Dividende;
- Dobânzi aferente valorilor mobiliare (obligaţiuni) emise de rezidenţi;
- Credite acordate nerezidentilor. Se va specifica termenul (pana la un an inclusiv, sau peste un an) şi tipul creditului acordat (credit financiar);
- Achiziţionarea de valori mobiliare emise de nerezidenti, specifice pieţei de capital (cumpãrare de acţiuni reprezentând pana la 10% din capitalul social, obligaţiuni sau alte titluri de credit cu scadenta iniţialã, de regula, mai mare de un an) sau ale pieţei monetare (efecte de comerţ, instrumente derivate, titluri de stat, precum şi orice alte valori mobiliare cu scadente iniţiale, de regula mai mici de un an);
- Rascumparari de valori mobiliare româneşti, instrumente ale pieţei de capital sau ale pieţei monetare.

Nota: Datele completate pe acest formular sunt confidenţiale, conform prevederilor legale în vigoare.

-------
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016