Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   PROCEDURĂ din 22 august 2006  privind stabilirea din oficiu a impozitului pe venit la persoanele fizice    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 PROCEDURĂ din 22 august 2006 privind stabilirea din oficiu a impozitului pe venit la persoanele fizice

EMITENT: Ministerul Finanţelor Publice
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 758 din 6 septembrie 2006
──────────
    Aprobată prin ORDINUL nr. 1.393 din 22 august 2006, publicat în Monitorul Oficial, Partea I, nr. 758 din 6 septembrie 2006.
──────────
    1. Organul fiscal competent are dreptul de a stabili din oficiu impozitul pe venitul net anual impozabil, pe fiecare sursă şi categorie de venit, în situaţia în care contribuabilul nu depune declaraţia de venit la termenul prevăzut de lege. Stabilirea din oficiu a obligaţiilor fiscale nu se poate face înainte de împlinirea unui termen de 15 zile de la înştiinţarea contribuabilului privind depăşirea termenului legal de depunere a declaraţiei fiscale.
    Organul fiscal competent este:
    a) organul fiscal în a cărui rază teritorială contribuabilul îşi are domiciliul fiscal, pentru persoanele fizice cu domiciliul fiscal în România;
    b) organul fiscal în a cărui rază teritorială se află sursa de venit, pentru persoanele fizice fără domiciliul fiscal în România.


    2. Impunerea din oficiu a obligaţiilor fiscale se face prin estimarea bazei de impunere. Estimarea constă în identificarea acelor elemente care sunt cele mai apropiate situaţiei de fapt fiscale, urmărindu-se stabilirea unei baze de impunere estimată cât mai apropiată de cea reală.
    La estimarea bazei de impunere se vor avea în vedere toate documentele şi informaţiile relevante pentru impunere aflate la dispoziţia organului fiscal, primite de la alte organe fiscale, de la plătitorii de venit sau direct de la contribuabili, precum şi din alte surse, cum ar fi:
    a) documente existente la dosarul fiscal al contribuabilului, referitoare la perioade de raportare privind anul în curs sau anii anteriori, după caz:
    a.1) declaraţii fiscale:
    a.1.1) declaraţii estimative;
    a.1.2) declaraţii speciale sau declaraţii de venit global din anii precedenţi;
    a.1.3) contracte de închiriere/subînchiriere/arendare;
    a.1.4) declaraţii informative depuse de plătitorii de venituri;
    a.1.5) declaraţii privind venitul estimat pentru asociaţiile fără personalitate juridică;
    a.1.6) declaraţii anuale de venit pentru asociaţiile fără personalitate juridică;
    a.1.7) declaraţie privind veniturile din străinătate;

    a.2) rapoarte de inspecţie fiscală;

    b) informaţii despre contribuabilii cu activităţi şi condiţii de desfăşurare a activităţii similare.


    3. Stabilirea veniturilor/câştigurilor nete se face pe baza datelor din documentele menţionate la pct. 2, identificându-se rezultatul cel mai apropiat situaţiei de fapt fiscale. Baza de impozitare va fi ajustată în funcţie de rata inflaţiei comunicată de Institutul Naţional de Statistică pentru perioada dintre data de 31 decembrie a anului la care se referă datele deţinute şi data de 31 decembrie a anului fiscal în care se face impunerea din oficiu.
    3.1. Venitul net din activităţi independente
    În cazul persoanelor care realizează venituri din activităţi independente determinate în sistem real, venitul net se determină pe baza datelor din documentele menţionate la pct. 2.
    Pentru contribuabilii care au realizat venituri din activităţi independente pentru care plăţile anticipate se stabilesc prin reţinere la sursă, cu excepţia veniturilor din valorificarea drepturilor de proprietate intelectuală, venitul net reprezintă venitul bază de calcul din declaraţiile informative depuse de plătitorii de venit care au obligaţia reţinerii impozitului la sursă.
    Pentru contribuabilii care au obţinut venituri din valorificarea drepturilor de proprietate intelectuală, venitul net se calculează prin deducerea din venitul brut a unei cote de cheltuieli forfetare prevăzute de legislaţia specifică, pentru anul fiscal pentru care se face impunerea din oficiu. Venitul brut reprezintă venitul bază de calcul determinat pe baza declaraţiilor informative depuse de plătitorii de venit.
    Pentru contribuabilii care realizează venituri din activităţi independente impuse pe baza normelor de venit, cuprinse în nomenclatorul activităţilor independente, venitul net se determină pe baza normei de venit aprobate pentru anul fiscal de impunere, corespunzător activităţii desfăşurate, indiferent de opţiunea contribuabililor referitoare la modalitatea de stabilire a venitului net.

    3.2. Venitul net din cedarea folosinţei bunurilor
    Venitul brut se stabileşte pe baza chiriei sau arendei prevăzute în contract. În cazul în care în evidenţa organului fiscal există mai multe contracte de închiriere, stabilirea venitului brut se face pe fiecare sursă de venit (contract de închiriere).
    Cheltuielile deductibile se calculează prin aplicarea la venitul brut a unei cote forfetare de cheltuieli prevăzute de legislaţia specifică, pentru anul fiscal pentru care se face impunerea din oficiu.

    3.3. Venitul net din activităţi agricole
    În cazul persoanelor care realizează venituri din activităţi agricole determinate în sistem real, venitul net se determină pe baza datelor din documentele menţionate la pct. 2.
    Pentru contribuabilii care desfăşoară activităţi agricole pe baza normelor de venit, venitul net se determină pe baza normei de venit aprobate pentru anul de impunere, corespunzător activităţii desfăşurate.

    3.4. Câştigul anual din transferul titlurilor de valoare
    Pentru tranzacţiile de titluri de valoare pentru care plătitorul de venit are obligaţia reţinerii impozitului la sursă, organul fiscal stabileşte din oficiu impozitul pe câştigul anual la nivelul plăţilor anticipate reţinute de către plătitorii de venit în cursul anului pentru care se face impunerea din oficiu, pe baza datelor din declaraţiile informative depuse de plătitorii de venit.
    Pentru tranzacţiile de titluri de valoare pentru care plătitorul de venit nu are obligaţia reţinerii impozitului la sursă, organul fiscal stabileşte din oficiu impozitul pe câştigul anual pe întregul portofoliu de titluri tranzacţionate de contribuabili în anul fiscal de impunere, pe baza datelor din declaraţiile informative depuse de plătitorii de venit.


    4. Pe baza constatărilor făcute, organul fiscal stabileşte, conform legii, venitul net anual impozabil sau câştigul anual, după caz.
    Venitul/câştigul obţinut din străinătate de persoanele fizice române cu domiciliul în România se stabileşte pe fiecare sursă şi categorie de venit.
    În situaţia în care nu există informaţii la dispoziţia organului fiscal, contribuabilul în cauză va fi supus de îndată unei inspecţii fiscale.

    5. Rezultatul constatărilor efectuate în scopul estimării bazei de impunere se va consemna într-un referat privind estimarea bazei de impunere.
    Referatul privind estimarea bazei de impunere cuprinde în mod obligatoriu elementele avute în vedere la stabilirea venitului/câştigului anual pe fiecare sursă de venit, precum şi modul de calcul al acestuia şi va fi aprobat de către conducătorul unităţii fiscale.

    6. Pe baza datelor din referatul privind estimarea bazei de impunere, organul fiscal competent calculează impozitul pe venitul net anual impozabil sau câştigul net, după caz, şi emite o decizie de impunere din oficiu pentru fiecare sursă de venit.
    Calculul impozitului datorat se face de organul fiscal prin aplicarea cotelor de impunere prevăzute de legislaţia în vigoare pentru anul fiscal pentru care se face impunerea din oficiu. În situaţia în care impozitul rezultat este mai mic decât plăţile anticipate, impozitul se stabileşte din oficiu la nivelul acestora.

    7. Modelul şi conţinutul formularului "Decizie de impunere din oficiu", cod 14.13.02.13/o, sunt prevăzute în anexa nr. II la ordin.
    Decizia de impunere din oficiu se emite de organul fiscal competent în două exemplare, din care:
    - un exemplar se păstrează la dosarul contribuabilului;
    – un exemplar se comunică contribuabilului.


    8. Referatul privind estimarea bazei de impunere împreună cu un exemplar al deciziei de impunere din oficiu se arhivează la organul fiscal competent.
    9. Impozitul stabilit din oficiu de organul fiscal competent se corectează după cum urmează:
    a) prin depunerea efectivă de către contribuabil a declaraţiei de venit, conform legii. În situaţia în care după depunerea de către contribuabil a declaraţiei de venit rezultă diferenţe faţă de impozitul pe venit stabilit prin decizia de impunere din oficiu, în evidenţa fiscală se vor lua în considerare numai diferenţele în plus sau minus, iar pentru calculul majorărilor de întârziere se va aplica procedura similară cu procedura de calcul a majorărilor de întârziere în cazul depunerii declaraţiei rectificative;
    b) prin efectuarea unei inspecţii fiscale privind impozitul care a fost stabilit din oficiu.

    10. Procedura prevăzută la pct. 1-9 se aplică pentru veniturile realizate începând cu data de 1 ianuarie 2005.
    11. În vederea stabilirii din oficiu a impozitului pe venitul anual global pentru veniturile realizate până la data de 31 decembrie 2004 se utilizează modelul formularului "Decizie de impunere din oficiu", cod 14.13.02.13/s, prevăzut în anexa nr. II la ordin.
    12. Decizia de impunere din oficiu se comunică conform prevederilor art. 44 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

    -----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016