Comunica experienta
MonitorulJuridic.ro
Email RSS Trimite prin Yahoo Messenger pagina:   HOTĂRÂRE nr. 25 din 12 ianuarie 2017  privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Consultării Publice şi Dialogului Social    Twitter Facebook
Cautare document
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

 HOTĂRÂRE nr. 25 din 12 ianuarie 2017 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Consultării Publice şi Dialogului Social

EMITENT: Guvernul
PUBLICAT: Monitorul Oficial nr. 52 din 18 ianuarie 2017
    În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, al art. 40 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare, al art. 1 alin. (1) şi art. 20 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 1/2017 pentru stabilirea unor măsuri în domeniul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative,
    Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
    CAP. I
    Dispoziţii generale şi principalele funcţii şi atribuţii
    ART. 1
    (1) Ministerul Consultării Publice şi Dialogului Social, denumit în continuare ministerul, se organizează şi funcţionează ca organ de specialitate al administraţiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea Guvernului, în scopul constituirii şi promovării unui cadru riguros şi organizat de consultări publice cu societatea civilă şi coordonării activităţilor din domeniul dialogului social.
    (2) Ministerul realizează politicile naţionale, corelate cu cele la nivel european şi internaţional, în domeniile guvernării deschise, consultării publice, transparenţei, accesului la informaţii de interes public, dialogului social, dezvoltării asociaţiilor şi fundaţiilor, îndeplinind rolul de autoritate de stat, strategie şi planificare, reglementare, sinteză, coordonare şi monitorizare.
    (3) Ministerul asigură instituţionalizarea unor mecanisme eficiente pentru garantarea unei guvernări deschise, participative, responsabile şi eficiente, în limita competenţelor, prin promovarea transparenţei şi a dialogului constant cu organizaţiile patronale, organizaţiile sindicale şi alte asociaţii şi fundaţii, cu cetăţenii şi cu instituţiile publice.

    ART. 2
    Sediul ministerului este în municipiul Bucureşti, Palatul Victoria, Piaţa Victoriei nr. 1, sectorul 1. Ministerul îşi poate desfăşura activitatea şi în alte sedii secundare deţinute sau utilizate în condiţiile legii.

    ART. 3
    (1) Principiile care stau la baza activităţii ministerului sunt următoarele:
    a) stabilitatea şi predictibilitatea în domeniul consultării publice şi al dialogului social;
    b) folosirea eficientă a fondurilor publice;
    c) transparenţa activităţii în toate domeniile sale de activitate;
    d) colaborarea cu partenerii sociali, asociaţiile, fundaţiile şi cetăţenii;
    e) întărirea dialogului social în scopul creşterii aportului acestuia în dezvoltarea economică şi socială.

    (2) Ministerul exercită, în condiţiile legii, următoarele funcţii:
    a) de strategie şi planificare, prin care:
    1. elaborează, actualizează şi coordonează aplicarea strategiilor, planurilor şi programelor din domeniile de activitate;
    2. elaborează documentele de politică publică în domeniile sale de activitate;
    3. asigură elaborarea de cercetări, studii şi prognoze pentru fundamentarea politicilor, strategiilor şi programelor din domeniile sale de activitate;
    4. asigură cadrul juridic şi instituţional pentru obţinerea şi colectarea datelor necesare îndeplinirii obligaţiilor de raportare asumate de România la nivel european şi internaţional, în domeniile sale de activitate;
    5. asigură cadrul juridic şi instituţional pentru facilitarea şi stimularea dialogului asupra politicilor, strategiilor şi deciziilor ce decurg din domeniile sale de activitate;

    b) de reglementare, sinteză şi avizare, prin care:
    1. elaborează proiecte de acte normative în domeniile sale de activitate;
    2. avizează proiecte de acte normative care privesc sfera sa de competenţă;
    3. emite acte de reglementare în domeniul său de activitate, potrivit prevederilor legale;

    c) de reprezentare, prin care reprezintă Guvernul în relaţiile cu instituţiile şi organismele, organizaţiile şi asociaţiile interne, europene şi internaţionale din domeniile sale de activitate, promovând interesul naţional;
    d) de autoritate de stat, prin care:
    1. asigură implementarea politicilor guvernamentale în domeniile sale de activitate;
    2. coordonează, monitorizează şi asigură implementarea unitară a legislaţiei naţionale în domeniile sale de activitate, armonizată cu prevederile şi cerinţele legislaţiei Uniunii Europene, tratatelor, convenţiilor, acordurilor, memorandumurilor şi protocoalelor la care România este parte;
    3. coordonează activitatea de raportare către instituţiile europene şi internaţionale în domeniile sale de competenţă;
    4. coordonează activitatea de elaborare a politicilor publice în domeniile sale de competenţă;
    5. asigură promovarea studiilor de specialitate necesare pentru îmbunătăţirea activităţii în domeniile de competenţă;
    6. asigură exercitarea controlului aplicării unitare şi respectării reglementărilor legale în domeniile guvernării deschise, consultării publice, transparenţei, accesului la informaţii de interes public, dialogului social, dezvoltării asociaţiilor şi fundaţiilor, în ceea ce priveşte implicarea societăţii civile şi a cetăţenilor în procesul de guvernare şi de elaborare a actelor normative.



    ART. 4
    (1) În exercitarea funcţiilor sale, ministerul îndeplineşte, în condiţiile legii, următoarele atribuţii generale:
    1. identifică, elaborează şi promovează politici publice şi acte normative în domeniile guvernării deschise, consultării publice, transparenţei, accesului la informaţii de interes public, dialogului social, dezvoltării asociaţiilor şi fundaţiilor, în deplină concordanţă cu prevederile Programului de guvernare şi cu obligaţiile României ce decurg din statutul de stat membru al Uniunii Europene, pentru domeniul său de activitate;
    2. elaborează proiecte de legi şi alte acte normative cu incidenţă în domeniul guvernării deschise, consultării publice, transparenţei, accesului la informaţii de interes public, dialogului social, dezvoltării asociaţiilor şi fundaţiilor;
    3. elaborează rapoarte de monitorizare şi evaluare cu privire la politicile publice iniţiate şi implementate la nivelul ministerului;
    4. colaborează cu asociaţiile şi fundaţiile, asociaţiile profesionale, organizaţiile sindicale şi patronale şi asigură dialogul permanent cu acestea, cu mass-media şi cu societatea civilă în general, în scopul informării reciproce şi perfecţionării cadrului legislativ existent;
    5. participă la sprijinirea dezvoltării capacităţii administrative a structurilor implicate în programele din domeniile sale de activitate, precum şi la consolidarea şi extinderea parteneriatelor;
    6. participă, cu experţi desemnaţi, la întâlnirile grupurilor de lucru în legătură cu domeniile sale de activitate;
    7. participă la schimbul de informaţii şi experienţă cu instituţiile şi organismele naţionale şi internaţionale cu privire la domeniile sale de activitate, în condiţiile legii;
    8. realizează cercetări de opinie publică, cantitative şi calitative, prin intermediul unor instituţii specializate, în vederea fundamentării documentelor strategice, a campaniilor de comunicare şi a informării opiniei publice în domeniile sale de activitate;
    9. contractează, în condiţiile legii, servicii specializate în vederea obţinerii documentelor, studiilor, colectării datelor şi informaţiilor necesare realizării atribuţiilor sale, precum şi servicii de consultanţă, inclusiv servicii de evaluare, prognoză şi statistică;
    10. asigură implementarea prevederilor legislaţiei Uniunii Europene în domeniile sale de competenţă, prin activităţi specifice, în condiţiile legii;
    11. coordonează implementarea programelor de asistenţă bilaterală, precum şi a altor programe de asistenţă financiară acordate de Uniunea Europeană, în conformitate cu aria de responsabilitate;
    12. elaborează, implementează şi monitorizează din punct de vedere tehnic proiecte finanţate din fonduri europene sau din alte surse, programe de colaborare internaţională, precum şi proiecte de colaborare bilaterală pentru domeniul său de activitate;
    13. promovează parteneriatul public-privat în aplicarea programelor şi proiectelor din domeniul său de activitate;
    14. colectează, prelucrează şi publică seturi de date şi realizează cercetări, cantitative şi calitative, în vederea fundamentării documentelor strategice, a campaniilor de comunicare şi a informării opiniei publice în domeniile sale de activitate;
    15. asigură relaţia cu Parlamentul, mass-media, Consiliul Economic şi Social şi cu alţi exponenţi ai societăţii civile în problemele specifice domeniului ministerului;
    16. elaborează şi fundamentează documentele ce reflectă poziţia României în raport cu politica şi strategia Uniunii Europene pentru domeniul său de competenţă şi asigură participarea la activităţile instituţiilor Uniunii Europene, în acest sens, îşi îndeplineşte atribuţiile ce îi revin şi participă, potrivit legislaţiei în vigoare, la sistemul naţional de gestionare a afacerilor europene;
    17. asigură consultarea permanentă a partenerilor sociali asupra proiectelor de acte normative iniţiate în sfera sa de activitate;
    18. asigură relaţia cu Organizaţia Internaţională a Muncii, Organizaţia Naţiunilor Unite, Consiliul Europei, Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică şi cu alte organizaţii internaţionale, Consiliul Economic şi Social European, potrivit domeniului său de competenţă;
    19. negociază şi urmăreşte încheierea şi ratificarea instrumentelor juridice bilaterale, pentru domeniul său de activitate;
    20. derulează relaţii bilaterale cu ministerele şi instituţiile cu atribuţii în domeniile guvernării deschise, consultării publice, transparenţei, accesului la informaţii de interes public, dialogului social, dezvoltării asociaţiilor şi fundaţiilor din alte state;
    21. reprezintă România, în condiţiile legii, la organismele internaţionale şi la instituţiile europene din domeniul său de activitate;
    22. asigură managementul administrativ-financiar al programelor Uniunii Europene şi al proiectelor cu finanţare rambursabilă şi nerambursabilă derulate de minister;
    23. asigură, potrivit legii, mijloacele financiare din bugetul propriu în scopul adoptării standardelor europene armonizate conform domeniului de competenţă al ministerului;
    24. asigură reprezentarea în faţa instanţelor de judecată în problemele din domeniul de activitate al ministerului;
    25. editează materiale informative şi organizează seminare, conferinţe, expoziţii tematice şi alte acţiuni similare în ţară şi în străinătate, în domeniul său de activitate;
    26. fundamentează necesarul de fonduri de la bugetul de stat şi din fonduri externe nerambursabile şi gestionează resursele financiare alocate prin buget, în domeniul său de activitate;
    27. accesează, implementează şi derulează proiecte cu finanţare din fonduri externe nerambursabile în domeniul său de competenţă;
    28. încheie protocoale, acorduri, convenţii de colaborare cu alte instituţii publice şi private, cu organizaţii guvernamentale şi neguvernamentale potrivit competenţelor sale, în condiţiile legii;
    29. organizează şi derulează activităţi şi campanii publice de informare în domeniile sale de activitate;
    30. exercită orice alte atribuţii din domeniul său de activitate stabilite prin acte normative sau dispuse de către prim-ministru.

    (2) În exercitarea funcţiilor sale, ministerul îndeplineşte, în condiţiile legii, următoarele atribuţii specifice în domeniile sale de activitate:
    a) în domeniul guvernării deschise:
    1. contribuie la creşterea capacităţii Guvernului de a pune în practică politici publice pentru o guvernare deschisă, participativă, responsabilă şi performantă, inclusiv privitor la relaţia cu asociaţiile şi fundaţiile legal constituite, cu cetăţenii şi cu partenerii sociali;
    2. contribuie, alături de Secretariatul General al Guvernului, la implementarea principiilor guvernării deschise, prin folosirea noilor tehnologii, şi a datelor deschise, în concordanţă cu angajamentele României în cadrul Parteneriatului pentru Guvernare Deschisă;
    3. reprezintă, alături de Secretariatul General al Guvernului, interesele Guvernului la nivelul ţării şi în străinătate, în domeniul politicii privind guvernarea deschisă, participativă, responsabilă şi performantă;

    b) în domeniul dialogului social:
    1. coordonează dialogul social la nivel naţional, în condiţiile legii;
    2. pregăteşte, elaborează, negociază şi urmăreşte încheierea înţelegerilor între Guvern şi partenerii sociali reprezentativi la nivel naţional, potrivit legii;
    3. iniţiază, coordonează şi urmăreşte realizarea programelor de dezvoltare a relaţiilor de parteneriat social în colaborare cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, patronatele, sindicatele, asociaţii, fundaţii şi alte structuri ale societăţii civile organizate, precum şi cu organisme şi instituţii internaţionale în domeniu;
    4. organizează reuniunile Consiliului Naţional Tripartit pentru Dialog Social, în condiţiile legii;
    5. informează Guvernul cu privire la solicitările formulate de partenerii sociali - sindicate, patronate - în vederea analizării posibilităţii soluţionării lor;
    6. sprijină activitatea de dialog social desfăşurată la nivelul administraţiei publice centrale şi locale;
    7. coordonează constituirea şi gestionarea bazei de date şi registrele de evidenţă privind organizaţiile patronale şi sindicale;
    8. sprijină activitatea organizaţiilor patronale şi sindicale din domeniile sale de activitate;
    9. întocmeşte rapoartele statistice trimestriale, semestriale şi anuale privind numărul conflictelor colective de muncă, numărul salariaţilor care au participat la grevă, precum şi numărul contractelor colective încheiate la nivel de unitate;
    10. evidenţa raportărilor din teritoriu asupra stărilor tensionale cu potenţial conflictual pentru informarea factorilor de decizie în vederea dezamorsării acestora;

    c) în domeniile transparenţei şi accesului la informaţii de interes public:
    1. contribuie la creşterea capacităţii autorităţilor şi instituţiilor publice de a aplica prevederile legislaţiei privitoare la liberul acces la informaţii de interes public;
    2. monitorizează şi evaluează aplicarea de către autorităţile şi instituţiile publice a dispoziţiilor legale privind liberul acces la informaţiile de interes public în administraţia publică;
    3. elaborează sinteze cu privire la rapoartele anuale referitoare la implementarea de către administraţia centrală a legislaţiei privind liberul acces la informaţii de interes public şi a activităţii de petiţionare, oferind recomandări de îmbunătăţire a legislaţiei şi a practicilor în domeniu;
    4. contribuie, alături de Secretariatul General al Guvernului, la pregătirea şedinţelor de Guvern, în vederea asigurării transparenţei actelor normative supuse aprobării în şedinţele de Guvern şi întocmirea sintezelor şedinţelor de Guvern;

    d) în domeniul consultării publice:
    1. contribuie la creşterea capacităţii autorităţilor şi instituţiilor publice de a aplica prevederile legislaţiei privitoare la transparenţa decizională;
    2. monitorizează şi evaluează aplicarea de către autorităţile şi instituţiile publice a dispoziţiilor legale privind transparenţa decizională;
    3. elaborează sinteze cu privire la rapoartele anuale referitoare la implementarea de către administraţia centrală a legislaţiei privind transparenţa decizională, oferind recomandări de îmbunătăţire a legislaţiei şi a practicilor în domeniu;
    4. colaborează cu Secretariatul General al Guvernului la pregătirea actelor normative, prin avizarea procedurilor de elaborare a politicilor publice guvernamentale prioritare, în privinţa respectării regulilor privind consultarea publică conform reglementărilor legale privind elaborarea, monitorizarea şi evaluarea politicilor publice, concomitent cu sprijinirea procesului de creştere a capacităţii tehnice a iniţiatorilor, referitoare la realizarea analizelor de impact şi a consultării publice;

    e) în domeniul creşterii capacităţii operaţionale a asociaţiilor şi fundaţiilor:
    1. realizează cadrul de dialog între Guvern şi asociaţii şi fundaţii, pe tema priorităţilor de politică publică asumate de Guvern;
    2. coordonează strategiile guvernamentale cu privire la formele asociative din cadrul societăţii civile, creşterea capacităţii acesteia de a contribui cu idei şi expertiză la procesul politicilor publice şi contribuie la comunicarea continuă cu cetăţenii, inclusiv pentru sincronizarea la nivel european a politicilor şi strategiilor de cooperare cu societatea civilă organizată şi cu cetăţenii;
    3. acordă suport şi colaborează cu ministerele de resort, în condiţiile legii în ceea ce priveşte activitatea structurilor din cadrul ministerelor, cu atribuţii legate de politicile publice pentru o guvernare deschisă, participativă, responsabilă şi performantă, inclusiv pe cele cu atribuţii privind relaţia cu organizaţiile societăţii civile şi cetăţenii;
    4. elaborează şi avizează procedurile de propunere a reprezentanţilor societăţii civile în structuri publice naţionale şi internaţionale, în condiţiile legii;
    5. asigură elaborarea unei strategii privind finanţarea asociaţiilor şi fundaţiilor de către autorităţile publice centrale şi locale din fonduri publice, de la bugetul de stat;
    6. sprijină, în condiţiile legii, realizarea unor programe sau activităţi iniţiate de organizaţii, asociaţii sau fundaţii legal constituite;
    7. sprijină, în condiţiile legii, creşterea capacităţii operaţionale a asociaţiilor şi fundaţiilor legal constituite.



    ART. 5
    Ministerul exercită, în condiţiile legii, auditul intern asupra activităţilor desfăşurate potrivit competenţelor sale.

    ART. 6
    (1) Ministerul poate solicita autorităţilor şi instituţiilor publice astfel cum sunt definite la art. 2 lit. a) din Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare, toate informaţiile necesare desfăşurării activităţii sale, în condiţiile legii.
    (2) Ministerul stabileşte, în condiţiile legii, raporturi de colaborare cu instituţiile şi autorităţile Uniunii Europene.

    CAP. II
    Conducerea Ministerului Consultării Publice şi Dialogului Social
    ART. 7
    (1) Conducerea Ministerului se exercită de către ministrul consultării publice şi dialogului social, denumit în continuare ministru, care îndeplineşte atribuţiile generale prevăzute la art. 53 din Legea nr. 90/2001 privind organizarea şi funcţionarea Guvernului României şi a ministerelor, cu modificările şi completările ulterioare.
    (2) Ministrul este ajutat în activitatea sa de către 2 secretari de stat, numiţi şi eliberaţi din funcţie prin decizie a prim-ministrului.
    (3) În cazul în care, din diferite motive, ministrul nu îşi poate exercita atribuţiile curente, va delega exercitarea atribuţiilor sale, fixând şi limitele delegării, în condiţiile legii.
    (4) Ministrul are calitatea de ordonator principal de credite şi poate delega această calitate, în condiţiile legii.
    (5) Ministrul reprezintă ministerul în raporturile cu celelalte ministere, cu alte autorităţi publice şi instituţii publice, organizaţii interne şi internaţionale, precum şi cu persoane fizice şi juridice române şi străine. Prin ordin al ministrului, atribuţiile pot fi delegate, în condiţiile legii.
    (6) Ministrul reprezintă şi angajează ministerul în raporturile în justiţie şi în raporturile cu celelalte organe jurisdicţionale. În acest scop, ministrul poate da mandat de reprezentare persoanelor din subordine.
    (7) În exercitarea atribuţiilor sale, ministrul emite ordine şi instrucţiuni, în condiţiile legii, care pot avea caracter normativ sau individual.

    ART. 8
    (1) Ministerul are un secretar general, înalt funcţionar public, numit în condiţiile legii.
    (2) Secretarul general asigură realizarea activităţilor administrative ale ministerului, sprijinirea realizării atribuţiilor acestuia şi realizarea legăturilor funcţionale cu alte ministere şi autorităţi publice, în condiţiile art. 49 alin. (2) din Legea nr. 90/2001, cu modificările şi completările ulterioare.
    (3) Secretarul general îndeplineşte şi alte atribuţii şi responsabilităţi prevăzute în regulamentul de organizare şi funcţionare al ministerului sau încredinţate de ministru, în condiţiile legii.

    CAP. III
    Organizarea Ministerului Consultării Publice şi Dialogului Social
    ART. 9
    (1) Structura organizatorică a ministerului este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. În cadrul structurii organizatorice pot fi înfiinţate prin ordin al ministrului servicii, birouri şi compartimente.
    (2) Atribuţiile şi răspunderile structurilor din cadrul ministerului se stabilesc prin regulamentul de organizare şi funcţionare, aprobat prin ordin al ministrului.

    ART. 10
    (1) Numărul maxim de posturi pentru aparatul propriu al ministerului este de 95 de posturi finanţate de la bugetul de stat, exclusiv demnitarii şi posturile aferente cabinetului ministrului.
    (2) În structura organizatorică a ministerului se organizează şi funcţionează, în subordinea ministrului şi a secretarilor de stat, cabinetele demnitarilor.
    (3) Personalul necesar desfăşurării activităţii ministerului este alcătuit din funcţionari publici şi personal contractual angajaţi, cu respectarea dispoziţiilor legale, în limita numărului maxim de posturi aprobat.
    (4) Încadrarea personalului, modificarea, suspendarea sau încetarea raporturilor de serviciu ori, după caz, a raporturilor de muncă ale personalului din cadrul ministerului se fac cu respectarea prevederilor legale aplicabile fiecărei categorii de personal.
    (5) Statul de funcţii şi structura posturilor pe componente funcţionale se aprobă prin ordin al ministrului.
    (6) Ministrul emite, în condiţiile legii, acte administrative privind încadrarea, numirea personalului, modificarea sau încetarea raporturilor de muncă ori a raporturilor de serviciu, după caz.

    CAP. IV
    Dispoziţii tranzitorii şi finale
    ART. 11
    Ministerul asigură administrarea bunurilor proprietate publică şi/sau privată a statului din patrimoniul său, în condiţiile legii.

    ART. 12
    La data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 961/2015 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului pentru Consultare Publică şi Dialog Civic, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 922 din 11 decembrie 2015, cu completările ulterioare.



                    PRIM-MINISTRU
                    SORIN MIHAI GRINDEANU
                    Contrasemnează:
                    Ministrul consultării publice şi dialogului social,
                    Gabriel Petrea
                    Secretarul general al Guvernului,
                    Mihai Busuioc
                    Ministrul muncii şi justiţiei sociale,
                    Lia-Olguţa Vasilescu
                    Ministrul finanţelor publice,
                    Viorel Ştefan

    Bucureşti, 12 ianuarie 2017.
    Nr. 25.
    ANEXA

 (a se vedea imaginea asociată)
    ----

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Comentarii


Maximum 3000 caractere.
Da, doresc sa primesc informatii despre produsele, serviciile etc. oferite de Rentrop & Straton.

Cod de securitate


Fii primul care comenteaza.
MonitorulJuridic.ro este un proiect:
Rentrop & Straton
Banner5

Atentie, Juristi!

5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele Contracte Civile si Acte Comerciale - conforme cu Noul Cod civil si GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016